چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان بهداشت جهانی تایید کرد کوبا اولین کشور در جهان است که توانسته انتقال مادر به فرزند بیماری ایدز و سیفلیس را از بین ببرد.

ایدز

براساس گزارش ساينس الرت، مارگارت چن مدير كل سازمان بهداشت جهاني اعلام كرد اين يكي از بزرگترين دستاوردها در زمينه بهداشت عمومي است كه تاكنون به دست آمده‌است، دستاوردي كه به واسطه راهبرد‌هايي بسيار ساده محقق شده‌است: آزمايش و درمان دقيق‌تر والدين و فراهم كردن گزينه‌هاي محافظتي از قبيل تغذيه با شيشه شير و زايمان از طريق سزارين براي مادرهاي مبتلا به ايدز.

آنچه كوبا را در اين زمينه موفق ساخته،‌تلفيق اين درمان‌هاي ساده با سيستم درماني قابل دسترس و جهاني است به شكلي كه اين درمان‌ها به بخشي معمولي از روند درماني تمامي زنان باردار تبديل شده‌است.

چن مي‌گويد اين موفقيت پيروزي بزرگ در مسير مبارزه طولاني ما عليه بيماري ايدز و ديگر بيماري‌هاي مشابه بوده و قدمي مهم در روند داشتم نسلي عاري از ايدز به شمار مي‌رود و نشان مي‌دهد ريشه‌كن ساختن اپيدمي ايدز غيرممكن نيست.

سالانه نزديك به 1.4 ميليون زن مبتلا به ايدز باردار مي‌شوند كه بدون وجود پيشگيري و درمان،‌شانس انتقال ويروس از مادر به فرزند در حين بارداري، در حين زايمان و پس از تولد 15 تا 45 درصد است، اما درصورتي كه مادر و فرزند هردو داروي آنتي‌ويروسي دريافت كنند اين خطر به يك درصد مي‌رسد.

دسترسي ساده به اين داروها و درمان‌هاي مرتبط در كوبا باعث شده تا اين كشور به اولين نمونه موفق جهاني در ريشه‌كني انتقال ايدز از مادر به فرزند تبديل شود. سازمان بهداشت جهاني زماني انتقال ايدز از مادر به فرزند را از بين رفته در نظر مي‌گيرد كه آمار نوزادان مبتلا به ايدز به اندازه‌اي كاهش پيدا كند كه ديگر به عنوان مشكل سلامت عمومي درنظر گرفته نشود؛ يعني براي نزديك به يك سال كمتر از 50 مورد ابتلا به ايدز و سيفليس در هز 100 هزار نفر گزارش شود و 95 درصد از زنان باردار تحت كنترل و آزمايش قرار گيرند و 95 درصد از افراد مبتلا به داروها و درمان‌هاي مناسب دسترسي داشته باشند.

سازمان بهداشت جهاني اعلام كرد كوبا هم اكنون به اين استانداردها رسيده‌است زيرا در سال 2013 تنها دو نوزاد مبتلا به ايدز و پنج نوزاد مبتلا به سيفليس در اين كشور متولد شده‌اند.

با اين‌همه تنها كوبا نيست كه در اين زمينه فعاليت دارد، چن انتظار دارد تا ديگر كشورها نيز راه كوبا را در پيش گرفته و به انتقال اين بيماري‌ها از مادر به نوزاد خاتمه دهند. در سطح جهاني ابتلاي دوران نوزادي با كاهش قابل توجهي مواجه شده‌است به طوري كه در سال 2014 تنها 240 هزار نوزاد مبتلا به ايدز در جهان متولد شده‌اند،‌يعني نيمي از آمار سال 2009.

کد خبر 299755

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha