همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه ۲۵ اوت (سه شهریور) اعلام کرد، پس از نارسایی‌های گسترده در پاسخ‌دهی به شیوع ابولا، در حال بررسی این ایده است که برای مجازات کشورهایی که از مقررات جهانی بهداشت پیروی نمی‌کنند، از تحریم استفاده کند.

ebola۲

به گزارش خبرگزاري فرانسه سازمان جهانی بهداشت کمیته‌ای را برای بازبینی واکنش جهانی به همه‌گیری ابولا- که به شدت مورد انتقاد قرار گرفت- ایجاد کرده است تا از جمله معلوم کند که چرا بسیاری از کشورها ظاهراً به «مقررات بین‌اللملی بهداشت» (IHR) که یک دهه پیش 194 کشور درباره آن‌ها توافق کردند، بی‌اعتنا هستند.

دیدیه حسین، رئیس این کمیته گفت، آگاهی نداشتن درباره این قواعد و ناتوانی نظام‌های بهداشتی- به خصوص در کشورهای کم‌درآمد غرب آفریقا که بیشترین آسیب را از ابولا را دیدند- ممکن است تا حدی در این وضعیت مقصر باشد.

در عین حال، او افزود، سازمان جهانی بهداشت قصد دارد به بررسی این موضوع بپردازد که آیا برقراری یک نظام مجازات‌های سخت می‌تواند به پذیرش بهتر این مقررات هنگام شیوع وخیم بعدی بینجامد.

حسین گفت که کمیته‌اش از دبیرخانه سازمان جهانی بهداشت خواسته است درباره اینکه چه «روش‌هایی برای پذیرش کشورها بر اساس قوانین بین‌المللی می‌توان به کار برد»، به این کمیته مشاوره دهد.

او گفت، هنگامی که «مسئله سلاح‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای مطرح است...کنترل‌های تحریمی و بازرسی وجود دارد.»

او افزود: «اما در مقررات بین‌المللی بهداشت تحریمی در موارد تخطی از آن‌ها پیش‌بینی نشده است، اما ما مشاهده می‌کنیم کشورها پذیرش مناسبی نسبت به این مقررات ندارند.»

او یادآور شد که خودش هنوز قانع نشده است که برقراری یک نظام مجازات در بخش بهداشت مناسب باشد، اما کمیته‌اش دارد موضوع وضع احتمال تحریم‌ها با توجه به پاسخ‌دهی ضعیف به همه‌گیری ابولا به‌دقت بررسی می‌کند.

او افزود: «ما در حالت بحران قرار داریم...همه احساس می‌کنند چیزهایی باید اصلاح شوند.»

شیوع ابولا در کشور گینه پس از اینکه برای نخستین بار در دسامبر 2013 ظاهر شده بود، تا سه ماه شناسایی‌نشده باقی ماند. حتی در کشور همسایه، سیرالئون که مقامات بهداشتی در حالت آماده‌باش کامل بودند، ویروس برای دست کم یک ماه شناسایی‌نشده باقی ماند، و امکان استقرار پیدا کند.

برخی از کشورها محدودیت‌های مسافرتی کامل را در هنگام اوج بحران ابولا برقرار کردند که در تضاد با اصول راهنمای بین‌المللی در این موارد بود.

مارگرت چان، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت، روز دوشنبه خطاب به این کمیته بازبینی گفت، این سازمان و سایر سازمان‌ها در برابر شیوع ابولا «از کار افتادند» و خواستار اصلاحات فوری و عمیق شد.

او گفت: «ما نیاز برقراری راهبردهای تصحیح‌کننده با حداکثر سرعت ممکن داریم»

چان هشدار داد که این سه کشور غرب آفریقا تنها کشورها در جهان با «نظام‌ها و زیربناهای بسیار ضعیف بهداشتی» نیستند، و بسیاری از کشورهای دیگر نیز در مقابل گسترش سریع بیماری‌های واگیر آسیب‌پذیر هستند.

چان گفت، درواقع کمتر از یک‌سوم کشورهای جهان حداقل ضرورت‌های بین‌المللی برای ایجاد توانایی‌های اصلی برای شناسایی و پاسخ‌دهی به بحران‌های بهداشتی را دارا هستند و وضعیت پذیرش کشورها نسبت به مقررات بین‌المللی بهداشتی را «بسیار بد» توصیف کرد.

این امیدواری وجود دارد که شیوع ابولا که جان 11300 نفر را در گینه، لیبریا و سیرالئون و 15 نفر را در کشورهای دیگر گرفت، تا پایان امسال پایان‌یافته اعلام شود.

کد خبر 305212

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha