سازمان انرژی اتمی ایران از زمان روی کار آمدن دولت نهم، فعالیت‌های چشمگیری در زمینه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای داشته که وارد شدن به مرحله صنعتی تولید سوخت هسته‌ای، از مهم‌ترین فعالیت‌های این سازمان می‌باشد.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی شورای اطلاع‌رسانی دولت در اولین روز هفته دولت،ادامه عملیات تکمیل واحداول نیروگاه اتمی بوشهر، اکتشاف سراسری اورانیوم، تجهیز معادن اورانیوم، احداث کارخانه تولید اکسید اورانیوم، و تولید سوخت هسته‌ای؛ مهم‌ترین محورهای فعالیت‌های عمرانی سازمان انرژی اتمی ایران است.

این سازمان، همچنین در زمینه‌های پزشکی، صنعتی و کشاورزی خدمات مهمی را ارایه کرده است.

براساس این گزارش، در زمینه نیروگاه‌های هسته‌ای، طراحی و مهندسی، ساخت و تامین تجهیزات و احداث واحد دوم نیروگاه هسته‌ای بوشهر ، تهیه و انتشار اسناد مناقصه بین‌المللی برای ساخت و راه‌اندازی دو واحد نیروگاه هسته‌ای در کشور، تهیه شرح خدمات برای مطالعات مکان‌یابی نیروگاه‌های هسته‌ای و دعوت از شرکت‌های ذیصلاح برای انجام‌آن در کشور، تدوین استراتژی توسعه نیروگاههای هسته‌ای در کشور در پی تصویب قانون دستیابی به فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز در مجلس در اول خرداد ‪ ،۸۴‬تدوین شده و در مرحله تایید نهایی است.

در زمینه اکتشاف سراسری اورانیوم نیز، تا قبل از برنامه سوم توسعه، اطلاعات زمین شناسی و اکتشافی و ارزیابی و تعیین مدل متالوژی و مشخص کردن نواحی مستعد، مبنای اصلی طرح اکتشاف اورانیوم بوده که بر اساس مناطقی که دارای اولویت بوده، تحت پوشش اکتشاف ژئوفیزیکی قرار گرفته و نقشه‌های مربوط به عنوان فاز اول طرح، تهیه شده‌است.

بر این اساس و به رغم تنگناهای شدید اعتباری، اجرای عملیات اکتشافی در دو فاز شناسایی و اکتشافی، منجر به نتایح قابل قبولی تا پایان سال ‪۱۳۸۵‬ شده‌است بطوری که پیشرفت فیزیکی این طرح از ‪ ۴۱/۶۷‬درصد در سال ‪ ۱۳۸۴‬به ‪ ۵۲/۶۸‬درصد در سال ‪ ۸۵‬افزایش یافته‌است.

در بخش تجهیز معادن اورانیوم، نیز در گزارش دولت آمده است: دسترسی به ماده معدنی و استخراج سنگ معدن برای پالایش واستحصال اورانیوم در مقیاس صنعتی، امری اساسی است.

به موجب این گزارش، از آنجا که ورود به‌مرحله چرخه سخت هسته‌ای، مستلزم داشتن اورانیوم می‌باشد، طرح تجهیز ذخایر اورانیوم با هدف استخراج سالیانه ‪ ۱۲۰‬هزار تن سنگ اورانیوم از کانسار (آنومالی) یک و دو منطقه معدنی ساغند یزد، برنامه‌ریزی شده است.

طبق این گزارش ، مراحل مهندسی مقدماتی و تفصیلی مربوطه آماده شده و فعالیت‌های اجرایی آن شروع شده است.

تاکنون به رغم ناکافی‌بودن اعتبارات مورد نیاز و سایر موانع، عملیات حفاری دو حلقه چاه معدنی ، یکی در عمق حدود ‪ ۳۵۰‬متری و دیگری در عمق ‪۲۵۰‬ متری، انجام شده است و اکنون عملیات حفر تونل‌های استخراجی در دو افق ، جمعا به‌طول ‪ ۶۰۰‬متر انجام شده است.

پیشرفت فیزیکی این‌طرح از ‪ ۸۲/۱۸‬درصد در سال ‪ ۱۳۸۴‬به ‪۸۷/۱‬درصد در سال ‪ ۱۳۸۵‬افزایش یافته است.

در گزارش شورای اطلاع رسانی دولت در خصوص "احداث کارخانه تولید اکسید اورانیوم" نیز آمده است : در راستای اهداف سازمان انرژی اتمی ایران مبنی بر احداث نیروگاه‌های هسته‌ای در کشور، تامین بخشی از اکسید اورانیوم مورد نیاز برای تولید سوخت نیروگاههای مذکور از منابع و معادن داخلی کشور صورت خواهد گرفت.

در برنامه اول توسعه ، ایجاد سه کارخانه با ظرفیت‌های ‪ ۵۰ ، ۲۲۵‬و ‪۲۵‬ تن در سال مورد نظر بود. لیکن با بررسی‌های انجام شده و با توجه به عدم آشنایی قبلی با تکنولوژی جدید و همکاری‌های نامساعد بین‌المللی ، برنامه دوم توسعه، این ظرفیت‌ها تغییر یافت و در نهایت، طراحی، ساخت ، نصب و راه‌اندازی در مقیاس صنعتی، کارخانه‌ای با ظرفیت ‪ ۶۷‬تن کیک زرد در سال، جهت استحصال اورانیوم در نظر گرفته شد.

در این گزارش در زمینه " تولید سوخت هسته‌ای " نیز آمده است: کارخانه تولید ترکیبات مختلف اورانیوم، کارخانه تولید زیرکونیوم ، کارخانه تولید بسته‌های سوخت و سایر پروژه‌های جانبی و توسعه آزمایشگاههای تحقیقاتی مرکز تولید سوخت هسته‌ای ( پیشرفت فیزیکی این پروژه از ‪ ۳۱/۲‬درصد در سال ‪ ۸۴‬به ‪ ۳۵/۶۲‬درصد در سال ‪ ۸۵‬رسیده است ) از جمله فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی ایران است.

مطالعه تحقیقاتی تکنولوژی هسته‌ای (پیشرفت فیزیکی این پروژه از ‪۶۰/۹۸‬ درصد در سال ‪ ۸۴‬به ‪ ۶۷/۲۱‬درصد در سال ‪ ۱۳۸۵‬رسیده است) از دیگر فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی است.

در زمینه پسمانداری هسته‌ای نیز،با توجه به برنامه‌های‌ایران در ارتباط با صنعتی شدن کشور و پیش بینی‌های سازمان انرژی اتمی ، برای تولید برق از طریق احداث نیروگاه‌های هسته‌ای ، تولید سوخت هسته‌ای و پروژه پسمانهای بیمارستانی و نیز تولید بش از یک هزار و ‪ ۸۰۰‬متر مکعب پسمان مایع و جامد در کشور و وجود چشمه‌های صنعتی، نیاز به جمع آوری، نگهداری ، تثبیت و دور ریزی پسمان‌های تولید شده است.

سازمان انرژی اتمی ایران همچنین فعالیت‌هایی در زمینه تحقیقات کاربری علوم هسته‌ای کشاورزی و کاربرد تحقیقات علوم هسته‌ای در صنعت داشته است.

تحقیقات در توسعه و تولید لیزرهای کاربردی، طراحی و ساخت دستگاههای آشکار ساز و الکترونیک هسته‌ای ، طراحی و ساخت چشمه‌های صنعتی و دستگاههای جانبی ، بررسی و ساخت لایه‌های نازک با روش هسته‌ای (فیزیکی و شیمیایی) ، توسعه تحقیقات کاربردی فیزیک پلاسماوپرتوهای یونی، تولید لوله‌ها و نوارهای قابل انقباض حرارتی از جمله فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی ایران است.

در گزارش شورای اطلاع رسانی دولت در بخش " حفاظت در برابر اشعه " نیز آمده است: بازرسی و نطارت بر تولیدوکاربرد پرتوهای یون ساز و غیر یون‌ساز، خدمات دزیمتری پرتوهای یون‌سازی و غیر یون ساز، توسعه حفاظت رادیولوژیک در سطح کشور، مراقبت‌های پزشکی‌و رادیو بیولوژیکی، آموزش تخصصی حفاظت در برابر اشعه، تدوین مقررات و استانداردهای مرتبط با فعالیت‌های پرتوی، از فعالیت های سازمان انرژی اتمی می‌باشد.

سازمان انرژی اتمی ایران، همچنین خدمات مهم و مستمری در زمینه‌های پزشکی، صنعتی و کشاورزی داشته است . تولید رادیو داروهای مورد نیاز کشور، تولید چشمه‌های هسته‌ای برای کاربردهای مختلف رادیوگرافی صنعتی ( ‪ ۳۸‬هزار و ‪ ۷۱۵‬کوری در سال ‪ ، (۸۵‬سترون کردن محصولات مختلف پزشکی، صنعتی و کشاورزی ( ‪ ۱۰۵‬هزار و ‪ ۵۰۳‬کارتن با استفاده‌از فناوری شتابدهنده الکترون و ‪ ۸۰‬هزار و ‪ ۷۶۱‬کارتن با استفاده از فناوری تابش گاما در سال ‪ (۸۵‬از جمله این فعالیت هاست.

ارایه خدمات دزیمتری فیلم پج به موسسات پزشکی، صنعتی و پژوهشی سراسر کشور (‪ ۱۳۷‬هزار ‪ ۳۹۴‬نفر در سال ‪ ، ( ۸۵‬بررسی و کنترل پرتوزایی نمونه‌های مواد غذایی‌وارداتی به کشور (‪ ۳۰‬هزار و‪ ۷۶۴‬مورد در سال ‪ ۸۴‬و تولید لوله‌ها، نوارها و سرکابل‌های قابل انقباضی حرارتی با استفاده از فناوری شتابدهنده الکترون (‪ ۵۳‬هزار و ‪ ۷۱۲‬قطعه در سال ‪ ( ۸۵‬از دیگر فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی ایران است.

همچنین تولید انواع لیزرهای تحقیقاتی، صنعتی و پزشکی، طراحی، ساخت و تولید آشکارسازهای هسته‌ای مورد نیاز کشور ، تحقیق و توسعه در زمینه ارتقا بهره‌وری خاک، آب و کود ، تحقیق در زمینه معرفی گونه‌های جدید مقاوم به شورای طراحی و ساخت کیت‌های تشخیصی بیماری‌های دام و طیور با استفاده از تکنیک‌های هسته‌ای، ساخت واکسن‌های دام و طیور با استفاده از تکنیک‌های هسته‌ای، جمع آوری پسمان‌های مایع، جامد چشمه‌های مراکز پزشکی، تحقیقاتی و صنعتی کشور از دیگر فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی است.

کد خبر 29710

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز