گروه سیاسی: 2 سال پس از تشکیل دولت نهم و در شرایطی که وزارت کشور آن در ابتدای راه خود مرزبندی زیادی با خانه احزاب (که اصلاح طلبان در شورای مرکزی آن اکثریت را به دست آورده بودند) ایجاد کرده بود، به نظر می‌رسد موقعیت خانه احزاب دوباره به شرایط عادی بازگشته است.

البته پس از اینکه جناح اصولگرای آن قانونی بودن شورای مرکزی سوم را پذیرفت و شورای مرکزی نیز انتخابات سال دوم را با تغییر اساسنامه و افزایش تعداد اعضای شورای مرکزی برگزار کرد  و نمایندگانی از احزاب اصولگرا نیز در آن حضور یافتند.

در همایش هجدهم خانه احزاب که روز پنجشنبه 25 مرداد برگزار شد وزیر کشور دولت نهم شرکت کرد و قربانعلی دری نجف‌آبادی به عنوان نماینده رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور یافت و کاظم جلالی هم نماینده مجلس در این نشست بود.

حضور همه جناح‌ها و مسئولین نهادهای دولتی رونق دوباره‌ای به فعالیت خانه احزاب داد و این امیدواری را ایجاد کرد که زمینه‌های مساعدتری برای فعالیت احزاب بویژه در آستانه انتخابات مجلس هشتم فراهم آید.

موضوع همایش نیز احزاب و انتخابات بود که با حضور دبیران کل و نمایندگان احزاب عضو و جمعی از مسئولین دولتی و نمایندگان مجلس تشکیل شد. فاطمه راکعی، حسین کاشفی، سیدمحمدمیرمحمدی و حسن مرتضوی کیاسری اعضای هیات رئیسه همایش بودند.

وزیر کشور که در هجدهمین همایش فصلی خانه احزاب شرکت کرده بود از احزاب کشور خواست که تنها به نقاط ضعف نپرداخته و برای حل مشکلاتی نظیر سهمیه بندی بنزین، مسکن، اشتغال و... راه حل ارائه دهند.

مصطفی پورمحمدی تصریح کرد: متاسفانه در جامعه‌ ما احزاب کمتر با مواضع روشن، مشخص و تابلودار حرکت می‌کنند و کمتر مواضع خود را در موضوعات مختلف بیان کرده‌اند؛ حتی در مواردی اعضای حزب وقتی اظهارنظر می‌کنند، می‌گویند این نظر شخصی ماست. نمی‌گویند این نظر صریح یک حزب است. نمی‌شود در جامعه چند زیستی داشته باشیم. برای کسب هویت باید مواضعی در جامعه تشخص پیدا کند. اگر بناست تابلویی ارائه شود و هرکس به آن مراجعه کند باید بداند در این حزب چه اتفاقاتی افتاده است.

وی ادامه داد: مثلاً در مباحث مربوط به بنزین مجموعه‌ اشکالاتی مطرح شده که بسیار زیاد است. ما هم در حال بررسی آنها هستیم. اما به فلسفه‌ این کار در کشور که چیز کمی‌هم نیست، پرداخته نشده است. باید دید چقدر اصول و مبانی آن مورد توجه قرار گرفته است و نقد مفید، عملی و واقع‌گرایانه ارائه می‌شود.

پورمحمدی تأکید کرد: احزاب وارد مقولاتی مثل اشتغال و مسکن نمی‌شوند و آنها را بررسی نمی‌کنند و راهکار ارائه نمی‌دهند. مگر خود آنها نمی‌خواهند در آینده وارد قدرت شوند، پس باید به این دغدغه‌ها بپردازند. برخی از روزنامه‌های منسوب به احزاب فقط به ضعف‌ها و اشکالات می‌پردازند و اگر در جایی موفقیت‌هایی هم است سکوت می‌کنند. مهم نیست در رقابت‌های سیاسی این حرف‌ها مطرح است، اما اگر می‌خواهیم کارکردهای مختلف گروه‌های سیاسی را بررسی کنیم باید در این زمینه‌ها صاحب نظر باشیم.

پورمحمدی درخصوص تعامل وزارت کشور با خانه احزاب گفت: مختصر اختلاف‌های خانه احزاب برطرف شده است. طبیعی است که می‌توانیم راحت‌تر تعامل‌مان را با خانه احزاب تنظیم کنیم. وی تاکید کرد: من خود به فعالیت حزبی اعتقاد دارم و به آن عمل هم می‌کنم، اما آن را به جامعه دیکته نمی‌کنم. جامعه بانشاط و فعالی داریم که نمی‌شود چیزی به آن دیکته کرد.

تضعیف گروه‌های مرجع

حسین موسوی تبریزی، رئیس خانه احزاب هم طی سخنانی در هجدهمین همایش فصلی خانه احزاب که با موضوع احزاب و انتخابات برگزار شد، خاطرنشان کرد: اگر امروز کسی حزب را نفی کند در برابر یک حرکت بسیار بزرگ متشکل اسلامی‌مقاومت کرده است. قرآن ما امر به معروف و نهی از منکر را توصیه کرده است؛ کاری نکنیم که در کشور بهترین راه دموکراسی و از آن بالاتر امر به معروف و نهی از منکر از بین برود.موسوی‌تبریزی تاکید کرد: یکی از راه‌های تضعیف جامعه از بین بردن گروه‌های مرجع است که احزاب نیز یکی از گروه‌های مرجع هستند. احزاب ملی که متدین، مذهبی هستند و در چارچوب قانون اساسی فعالیت می‌کنند اگر تقویت شوند همواره پشتیبان ملتند.

آشتی احزاب و مسئولان

حسن مرتضوی کیاسری، رئیس کمیته عالی نظارت بر انتخابات خانه احزاب سخنران بعدی بود که با اشاره به تشکیل چهارمین هیات رئیسه‌ خانه احزاب گفت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های من و دلهره‌هایی که در چهارمین هیات رئیسه داشته‌ام، این بوده که فکر می‌کردم گرفتاری‌های بسیاری در شورای مرکزی این دوره بوجود خواهد آمد، اما خوشبختانه شاهد بودیم در دوره‌ چهارم پشتکار و رسیدگی به احزاب مد نظر دوستان است.

رئیس کمیته عالی نظارت بر انتخابات در خانه احزاب خاطرنشان کرد: در کمیته نظارت تمام تلاش خود را به کار می‌بریم تا اهداف این کمیته به نتیجه برسد تا شاهد یک انتخابات بسیار خوب و سالم باشیم.

ملاک حال فعلی است

قربانعلی دری نجف‌آبادی، دادستان کل کشور و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در این مراسم سخنرانی کرد و به موضوع احزاب و انتخابات پرداخت.

وی گفت: احزاب باید تلاش کنند حضور مردم در انتخابات وسیع‌تر و پررنگ‌تر شود تا بار دیگر نشان دهیم جمهوری اسلامی‌برخاسته‌ از متن مردم است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: قانون انتخابات باید اصلاح شود. تبلیغات کاندیداها باید استاندارد شود به‌ گونه‌ای که هر روز هر گروهی که روی کار آمد آن را تغییر ندهد.

در خلال سخنان دادستان کل کشور نجف آبادی پرسش‌هایی از سوی حاضران مطرح شد.

وی در پاسخ به پرسش تعدادی از حاضران در رابطه با روند تایید صلاحیت‌ها در شورای نگهبان گفت: ممکن است در دوره‌های گذشته در تایید صلاحیت‌ها اشتباهاتی شده باشد. ما که معصوم نیستیم در تعیین صلاحیت‌ها. حال فعلی اشخاص صد درصد ملاک است.

دادستان کل کشور در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر انتقاد به نظارت استصوابی شورای نگهبان گفت: تفسیر قانون اساسی با خود شورای محترم نگهبان است. ما نمی‌توانیم خارج از وظیفه عمل کنیم. می‌توان در مواردی به شورای نگهبان توصیه کرد با دقت و تدبر بیشتر عمل کند. ممکن است در مواردی اشتباه کرده باشند آن را اصلاح کنند، اما اینکه می‌گویند نظارت استطلاعی باید گفت، شورای نگهبان که تماشاچی نیست، اما در رابطه با حد و مرز برای استصواب و دقت بیشتر شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها خود بزرگواران شورای نگهبان باید حضور داشته باشند.

نتیجه غیبت احزاب

کاظم جلالی، مخبر کمیسیون امنیت ملی مجلس که برای تشریح مسائل انتخابات و قانون آن در همایش شرکت کرده بود، با اشاره به ضعف‌های قانون انتخابات خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد بازنگری قانون انتخابات امری ضروری است. این دوره مشاهده کردید که تغییراتی صورت گرفت از جمله این که شرایط رای‌دهندگان از 15 تا 18 سال تغییر کرد و بحث استعفای کاندیداها به شش ماه قبل از زمان ثبت نام افزایش یافت.

جلالی با بیان این که ضعف جدی در مسئله تبلیغات وجود دارد، خاطرنشان کرد: یک طرح دو فوریتی در خصوص نحوه تبلیغات در مجلس ارائه کردیم که متاسفانه تصویب نشد. ما معتقدیم اگر عکس در تبلیغات وجود نداشته باشد، انتخابات رنگ جدی به خود نمی‌گیرد. در شهرهای بزرگ عکس کمک می‌کند تا افراد شناخته شوند و در صورت عدم اتصال عکس برای تبلیغ ممکن است فرصت‌های سوءاستفاده فراهم شود.

کد خبر 29128

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز