چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۵
۰ نفر

گروه سیاسی: برخی گروه‌های اصولگرای عضو خانه احزاب ایران در آستانه تشکیل مجمع عمومی سوم خانه احزاب تشکیل شود یکبار دیگر اعلام کرده‌اند به شرطی در مجمع عمومی شرکت می‌کنند که نسبت توافق شده‌ای برای تشکیل هیئت رئیسه در مجمع فوق‌العاده رعایت شود.

این سخن را سید کمال سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری که از گروه‌های اصلی اصولگراست گفته‌ و ادامه داده است: در صورتی که مجمع فوق‌العاده خانه احزاب شرایطی را که مدنظر جبهه و تشکیلات اصولگراست، رعایت کند در مجمع فوق‌العاده حضور خواهیم یافت.

سجادی نگفت که چه فرد یا جریان یا حزبی باید مجمع عمومی را که نمایندگان همه احزاب اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا در آن شرکت می‌کنند وادار کند که شرایط اصولگرایان را محقق کرده و آن را تضمین کند؟

شورای مرکزی خانه احزاب نیز نمی‌تواند اعضای مجمع را وادار کند برای تحقق شرایط اصولگرایان به کاندیداهای آنها رأی دهند.

در هر انتخاباتی معمول است احزاب خود اقدام به جلب آرای رای دهندگان می‌کنند و لذا نمی‌توانند برای شرکت در انتخابات و یا اصلاح اساسنامه در مجمع عمومی شرایط قرار دهند مگر این که با تحریم شرکت در جلسات و فشار سیاسی به گروه‌های رقیب  بخواهند احزاب را وادار به تأیید نظر خود کنند.

در مجمع عمومی دوم که با حضور احزاب اصولگرا ، اصلاح طلب و مستقل و عسگراولادی و بهزاد نبوی تشکیل شد تنها حدود 10 حزب اصولگرا شرکت کردند. طبیعی بود که درصورت به حد نصاب رسیدن جلسه، اصولگرایان با این تعداد رأی نمی‌توانستند نظرات خود را در اصلاح اساسنامه برای تعیین و تصویب نسبت مورد نظر خود در هیئت رئیسه مجمع عمومی و یا شورای مرکزی به تصویب برسانند. در آن جلسه بیش از 60 حزب اصلاح طلب و مستقل شرکت داشتند.

در شرایطی که سجادی برای شرکت در مجمع عمومی خانه احزاب شرط می‌گذارد مریم بهروزی دبیرکل جامعه زینب که از گروه‌های با سابقه اصولگراست موضع منطقی‌تری را اتخاذ کرده و می‌گوید: « پنج‌شنبه در سومین مجمع فوق‌العاده خانه احزاب شرکت می‌کنیم، فکر می‌کنم حد نصاب خوبی در این جلسه شرکت داشته باشند و بسیاری از پیشنهادهای اصلاح اساسنامه رای بیاورد.»

وی گفت:  «یکی از پیشنهادها، افزایش اعضای شورای مرکزی از 15 نفر به 21 تن است. گروهی برای این منظور عنوان کرده‌اند که ائتلاف گروه‌های بیست‌گانه تشکیل شود و از بین آنها هر گروه یک نفر را معرفی کند.  از دیگر پیشنهادها رای سنجیده و متوازن است؛ یعنی هر تشکیلاتی که سابقه بیشتری دارد و شعبه‌های زیادتری در استان‌ها، به نسبت رای بیشتری داشته باشد. این مسئله چیز خوبی است، اما با توجه به این که احزاب ایران نوپا هستند و تعداد حزب‌های باسابقه زیاد نیستند فکر نمی‌کنم این پیشنهاد رای بیاورد؛ زیرا در این صورت بیشتر احزاب در این پیشنهاد نمی‌گنجند و به نفع آنها نیز نخواهد بود؛ در حالی که ما باید از کل احزاب حمایت کنیم.»

بهروزی در مورد مشخصات ائتلاف گروه‌های بیست گانه سخنی نگفته است که آیا منظور وی ائتلاف 20 حزب اصولگراست و یا ائتلاف 20 حزب فعال و بزرگ و تأثیرگذار بر روند سیاسی کشور؟ اگر منظور وی احزاب اصولگرا باشد تعداد آنها در خانه احزاب بیش از این است و اگر منظور احزاب فعال و تأثیرگذار است آیا شامل احزاب همه طیف‌های سیاسی می‌شود و یا فعالین جبهه اصولگرا مد نظر است؟

بهروزی، دبیرکل جامعه زینب هم ضرورت  حضور همه گرایش‌ها در شورای مرکزی را مطرح می‌کند ولی می‌گوید برای اینکه این خواسته محقق شود مکانیزمی را پیش بینی کرده ایم.

وی در مورد چگونگی این مکانیزم که می‌تواند تضمین کننده حضور نمایندگان همه احزاب در شورای مرکزی باشد سخنی نمی‌گوید. اگر چنین مکانیزمی وجود داشته باشد باید در مجمع عمومی مطرح و پس از بحث و بررسی تصویب شده و در اساسنامه قید گردد تا همه گروه‌ها ملزم به تمکین از آن گردند. این در حالی است که برخی احزاب اصولگرا خواستار اجرای این مکانیزم پیش از بررسی و تصویب آن شده‌اند.

در همین رابطه سخنگوی دور سوم خانه‌ احزاب نیز گفت: ترکیب هیئت رییسه مجمع فوق‌العاده خانه احزاب را، احزاب و گروه‌های شرکت‌کننده در این مجمع تعیین خواهند کرد؛ بنابراین نمی‌توان گفت که چند نفر و از چه جناح‌هایی باید در این ترکیب حضور داشته باشند. باید اجازه دهیم که مجمع عمومی خود هیأت رییسه را انتخاب کنند.

سخنگوی دور سوم خانه‌ احزاب خاطرنشان کرد: یکی از پیش‌نیازهای فعالیت حزبی احترام به رأی و نظر جمع است؛ بنابراین باید در داخل مجمع نیز کسانی که کاندیدای عضویت در هیئت رئیسه هستند، ثبت نام کرده و پس از جمع‌آوری آرا مشخص شود که چه کسانی هیئت رئیسه مجمع را به عهده بگیرند.

قزوینی گفت: البته شورای مرکزی سوم خانه احزاب نظرش بر آن است که هیئت رییسه، ترکیبی از همه گرایش‌ها و سلایق باشد، اما با توجه به اینکه تعداد اعضای هیئت رئیسه تنها 3 تا 5 نفر هستند، بنابراین ما نمی‌توانیم از همه سلایق در آن داشته باشیم.

کد خبر 19372

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز