دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۰
۰ نفر

گروه سیاسی: وزارت کشور از شورای مرکزی خانه احزاب ایران خواسته تا مجمع عمومی عادی سالانه خود را که قرار است روز پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه برگزار شود در سالن اجتماعات این وزارتخانه تشکیل دهد. در این جلسه انتخابات شورای مرکزی دوره چهارم انجام می‌شود.

در زمان فعالیت دوره‌های اول و دوم شورای مرکزی همه جلسات خانه احزاب در سالن وزارت کشور به عنوان نهاد متولی فعالیت حزبی برگزار می‌شد، اما پس از آنکه احزاب اصولگرا، انتخابات دوره سوم را زیر سؤال بردند وزارت کشور دولت نهم نیز اجازه برگزاری جلسات خانه احزاب را نداد.

به همین دلیل شورای مرکزی سوم جلسات مجمع عمومی را در سالن هتل‌های تهران و اخیراً در مرکز انجمن‌های غیردولتی وابسته به شهرداری تهران برگزار می‌کرد.

هنوز شورای مرکزی سوم به این درخواست وزارت کشور پاسخ نداده است، اما بعید نیست که از این پیشنهاد  استقبال کرده و دو سال روابط  سرد احزاب با وزارت کشور دوباره به گرمی گراید.

 از آنجا که با پایان یافتن عمر شورای مرکزی سوم، انتخابات دوره چهارم در پیش است، احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا در جلساتی که مستقل از یکدیگر تشکیل داده‌اند، درصدد تهیه فهرست ائتلافی برای ارائه در مجمع عمومی و کسب اکثریت آرا هستند.

انتظار می‌رود که فهرست اصلاح‌طلبان حاوی کاندیداهایی از احزاب اصلاح‌طلب، مستقل و اصولگرا باشد. درحالی که اصولگرایان فهرست یکدست‌تری را ارائه می‌دهند.

یکی از اعضای خانه احزاب در مورد علت عدم ارائه فهرست یکدست از سوی اصلاح‌طلبان گفت: از آنجا که ابزارهای قدرت در دست اصولگرایان است، اصلاح‌طلبان ناچارند خود نسبت به جلوگیری از یکدست شدن شورای مرکزی اقدام کرده تا با راه یافتن طیف‌های مختلف به این شورا از تکرار مسائل دو سال گذشته جلوگیری شود.

وی ممنوعیت استفاده از سالن وزارت کشور برای برگزاری جلسات، بازگرداندن یارانه احزاب سال 84 از سوی وزارت کشور به خزانه دولت و حذف یارانه احزاب از بودجه سالهای 85 و86 را به عنوان بخشی از اقداماتی که در رابطه با شورای مرکزی سوم خانه احزاب به وقوع پیوست، نام برد.

گروه‌های مستقل نیز قصد دارند با یکدیگر ائتلاف کنند اما از آنجا که تعدادی از این گروه‌ها به مواضع سیاسی و فکری اصولگرایان و تعدادی نیز به اصلاح‌طلبان نزدیکند بعید است بتوانند فهرست واحدی ارائه کنند. اما تلاش خود را برای فرستادن کاندیداهایی از احزاب مستقل به کار خواهند بست.

پیش‌بینی می‌شود شورای مرکزی چهارم خانه احزاب ترکیبی از کاندیداهای همه طیف‌های داخلی خانه احزاب شود. اما به هرحال هر یک از جناح‌ها سعی خواهند کرد که با وجود یکدست نبودن شورای مرکزی، اکثریت نسبی را از آن خود کنند.

برخی خبرها حاکی از کاندیداتوری بادامچیان، غفوری‌فرد، امیری، کوهکن، یحیوی، زهرا محمدزاده، زهرا رضایی و رئوفیان از طیف اصولگرایان، کاشفی، علیخانی، قزوینی، طاهرنژاد و فاطمه راکعی از طیف اصلاح‌طلبان، اسلامی‌تبار، مدارایی، مرتضوی، کواکبیان و شیخیانی ازطیف مستقل‌ها است.

موسوی تبریزی رئیس فعلی خانه احزاب قصد کاندیداتوری ندارد، اما اصلاح‌طلبان اصرار دارند که وی نیز در انتخابات شرکت کند.

در جلسه مجمع عمومی تنها یک نفر از هر حزب اجازه شرکت دارد و می‌تواند در انتخابات شرکت کند.

دفاع از عملکرد شورای سوم

حمید قزوینی سخنگوی شورای مرکزی سوم  در خصوص عملکرد دوساله این شورا به خبرنگار ما گفت: شورای مرکزی سوم با وجود مشکلات فراوانی که داشت توانست به بخشی از اهداف خانه احزاب برسد.

افزایش تعاملات خارجی، فعال شدن همه احزاب  اعم از اعضای شورای مرکزی و کسانی که در این شورا حضور نداشتند در این تعاملات و سفرهای خارجی، تصویب چندین موافقتنامه با احزاب کشورهای دیگر از جمله موافقتنامه مبادله دانشجو با سوریه و کسب موافقت با میزبانی ایران برای اجلاس احزاب آسیایی در سال 2010  از جمله عملکردهای این دوره شورای مرکزی بوده است.

وی افزود: در سطح داخلی نیز به رغم مشکلات فراوانی که ایجاد شد مسئله احزاب و خانه احزاب در سطح گسترده‌ای مورد توجه رسانه‌ها اعم از صداوسیما و مطبوعات قرارگرفت و در همین مدت صفحات بسیاری در روزنامه‌ها به عنوان صفحه احزاب راه‌اندازی شد که مجموعه آنها متاثر از فعالیت خانه احزاب بود.

دیدار با مقامات کشوری و حضور آقای هاشمی رفسنجانی در یکی از همایش‌های فصلی  درحالی که تا پیش از این مقامات در این سطح در این همایش‌ها شرکت نداشتند از دیگر تلاش‌های شورای مرکزی برای تثبیت خانه احزاب و فعالیت‌های حزبی در کشور بود.

قزوینی ورود خانه احزاب به بحث هسته‌ای و دفاع از دستیابی ایران به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و راه‌اندازی سایت خانه احزاب را از دیگر فعالیت‌های این دوره عنوان کرد.

کد خبر 22004

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز