سرگـــــــئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه در سخنانی در یکی از اندیشکده‌های مسکو گفت: بحران اوکراین روابط روسیه و اروپا را در شرایط تعیین‌کننده و سرنوشت‌سازی قرار داده‌است، ولی روسیه قصد ندارد روابطش را با اروپا قطع کند. اما این را هم می‌داند که این رابطه دیگر مانند گذشته نخواهد شد.

دیپلماتیک

او گفت: اتحاديه اروپا بزرگ‌ترين شريك ماست و هيچ‌كس به پاي خودش شليك نمي‌كند اما همه مي‌دانند كه وضعيت ديگر مانند گذشته نخواهد شد.لاوروف در ادامه سخنانش گفت: روسيه نمي‌خواهد نوع روابطش با غرب و اروپا مانند قبل باشد. در گذشته اينطور بود كه به ما مي‌گفتند بايد اين كار را بكنيم و آن كار را نكنيم و اكنون ما مي‌خواهيم مانند شركاي برابر باشيم؛ همكاري از موضع برابر داشته‌باشيم. او گفت: تنش ميان روسيه و غرب از چند سال قبل از شروع بحران اوكراين شروع شده‌بود.

وقتي بحران اوكراين پيش آمد، اروپايي‌ها تصميم گرفتند به‌شدت وارد عمل شوند و روسيه را بترسانند و مرعوب كنند. اكنون همه‌‌چيز شفاف شده‌است. لاوروف با اشاره به تحريم‌هاي اروپا و آمريكا عليه روسيه گفت: رهبران غربي آشكارا مي‌گويند تحريم‌هاي ضدروسيه بايد به اقتصاد اين كشور ضربه بزند و باعث اعتراض عمومي عليه حكومت شود.

غرب به‌دنبال تغيير سياست‌هاي مسكو نيست بلكه به‌دنبال تغيير رژيم مسكو است. وزيرخارجه روسيه در ادامه سخنانش گفت: اقليتي متخاصم درون اتحاديه اروپا هستند كه اين سياست‌ها را دنبال مي‌كنند و اين مورد رضايت كل اتحاديه نيست. اين اقليت به گفته لاوروف، به‌دنبال پيشبرد اهداف مبتني بر ايدئولوژي خود هستند.

لاوروف در بخش ديگري از سخنانش به آمريكا اشاره كرد و گفت: واشنگتن در شرايطي به‌دنبال رهبري دنياست كه منابع و مهارت‌هاي رهبري‌اش رو به افول است. سخنان لاوروف در سالگرد انقلاب اخير اوكراين صورت مي‌گيرد كه باعث سقوط رئيس‌جمهور پيشين اين كشور و فرار او به روسيه شد. روسيه غرب را به سازماندهي اين جريان در اوكراين متهم كرده و از آن زمان تنش ميان مسكو با كشورهاي اروپايي و آمريكا وارد مرحله كم‌سابقه‌اي شده‌است. دولت اوكراين و ناتو اين روزها مي‌گويند كه هزاران نظامي روسيه در شرق اوكراين مستقر شده‌اند. مسكو اين اتهام را رد مي‌كند. مناطق شرقي اوكراين كه از نظر تاريخي همواره متمايل به روسيه بوده و روس‌زبانان و روس‌تبارها در آن ساكن هستند، ‌ماه گذشته بعد از برگزاري انتخابات، اعلام خودمختاري كرده‌ و گفته‌اند كه ديگر از دولت مركزي اوكراين تبعيت نمي‌كنند.

کد خبر 278763

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha