در روزهایی که سخن گفتن از مذاکره ایران و آمریکا به امری متداول در میان مقامات دو کشور و البته مقامات عراقی تبدیل شده است، این بار معاون وزیر خارجه که در اولین نشست همسایگان عراق، سرپرست هیأت ایرانی بود و در نشست شرم‌الشیخ هم گفت‌وگویی چند دقیقه‌ای را با سفیر آمریکا در عراق انجام داد، از مذاکره با آمریکا سخن گفته است.

عباس عراقچی تأکید می‌کند که آمریکا و ایران منافعی مشابه در عراقی باثبات دارند و گفت‌وگوهای مستقیم که به خروجی آبرومندانه از عراق منجر شود با حسن نیت واشنگتن ممکن است.

معاون وزیر خارجه‌ در گفتگو با روزنامه فایننشال تایمز که ایسنا خبر آن را منتشر کرد، با تصریح به این‌که خروج فوری آمریکا از عراق ممکن است به ناآرامی و جنگ داخلی منجر شود، گفت: هیچ‌کس خروج فوری نیروهای خارجی از عراق را نمی‌خواهد.

عراقچی آمدوشدها در شرم‌الشیخ را به عنوان رفتاری نمایشی رد کرد و گفت: ایران می‌خواهد رویکردی مشترک را درباره‌ آینده عراق با دیگر همسایگان این کشور و نیروهای خارجی شکل دهد.

وی در مصاحبه با این روزنامه تأکید کرد: تهاجم آنها یک فاجعه بود، بگذارید خروجی فاجعه‌بار را در آنجا نداشته باشیم. وی تاکید کرد که حضور آمریکا بخشی از مشکل عراق است.

معاون وزیر خارجه‌ گفت: عراق از یک دور باطل رنج می‌برد. در آنجا نیروهای خارجی هستند که عراق را اشغال کرده‌اند و حضورشان را به بهانه جنگ علیه تروریسم توجیه می‌کنند و نیز تروریست‌هایی هستند که مدعی‌اند با اشغالگران مبارزه می‌کنند.

وی از نتایج اجلاس شرم‌الشیخ که دربرگیرنده چهار اصل قابل پذیرش برای همسایگان عراق مبنی بر حمایت از دولت منتخب بغداد، اختیار بیشتر برای دولت در سیاست،‌ اقتصاد و به‌ویژه امنیت، تقویت ارتش و پلیس عراق و کمک به بازسازی این کشور بود، استقبال کرد.

رد ادعاهای آمریکا

معاون وزیر خارجه‌ ادعاهای آمریکا را مبنی بر این‌که ایران شورشیان در عراق را تامین می‌کند، رد کرد و گفت: آنها باید مقصر دانستن دیگران برای مشکلاتی را که خودشان ایجاد کرده‌اند، متوقف کنند.

عراقچی گفت: روابط واشنگتن با گروه‌های تروریستی متخاصم با ایران، تهران را به نیات آنها مظنون کرده است. وی در این خصوص به گروهک منافقین که در عراق تحت حفاظت آمریکا هستند و جناح کردهای ایرانی مرتبط با حزب کارگران کردستان مستقر در شمال عراق اشاره کرد.

عراقچی تأکید کرد: ایران معتقد است که آمریکا و انگلیس با شبه‌نظامیانی که مسئول کشتار مقامات و غیرنظامیان در سیستان و بلوچستان و خوزستان هستند، مرتبطند.

بگذارید روبه‌رو شویم

وی تاکید کرد: هیچ فشاری منجر به آن نخواهد شد که ایران برنامه‌ هسته‌ای را که حاضر است بهایش را بپردازد، رها کند.

معاون وزیرخارجه‌ تصریح کرد: دو گزینه وجود دارد: رویارویی و همکاری، اگر غرب رویارویی را ترجیح می‌دهد، پس بگذارید روبه‌رو شویم. 

بسته پیشنهادی

روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات به نقل از آنچه خود منابع آگاه و مطلع نامید، نوشت که نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و86 نماینده دمکرات کنگره این کشور، درخواست روادید برای دیدار از ایران را ارایه داده‌اند اما تهران به این درخواست پاسخی نداده و این امر را مشروط به درخواستی علنی و رسمی از سوی آمریکایی‌ها و تعریف چارچوبی شفاف برای این دیدار کرده است.

الحیات به نقل از این منابع ادامه می‌دهد که تغییری ملموس کم‌کم در درون دولت آمریکا و در هر دو حزب جمهموری‌خواه و دمکرات آن در قبال ایران مشاهده می‌شود.

همین منابع آگاه و مطلع تاکید کرده‌اند که مقامات ایرانی موافقت با آغاز گفت‌وگوها و مذاکرات مستقیم با مقامات واشنگتن را منوط به اقداماتی عملی کرده که پیش از این‌ها نیز از آمریکایی‌ها انجام آنها  خواسته شده بود تا بدین ترتیب حسن نیت آنان مشخص شود. اما شرطهای تهران برای این موضوع عبارتند از:

1 - آزاد سازی پنج دیپلمات ایرانی بازداشت شده از سوی نیروهای آمریکایی در اربیل عراق.
2 - اعلام آزاد سازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در بانکهای آمریکایی از 27 سال پیش تاکنون.
3 - اتفاق نظر درباره جدول زمانی برای دیدار میان منوچهر متکی وزیر خارجه ایرانی و همتای آمریکایی‌اش کاندولیزا رایس. و اینکه این جدول کاری مکتوب و مشخص بوده و نه تنها به بحث عراق منحصر نشود بلکه تمامی مسائل منطقه‌ای و از جمله برنامه هسته‌ای ایران را نیز شامل شود.

4 - ارائه ضمانت‌هایی از سوی آمریکایی مبنی بر اجرایی کردن قراردادهای حاصله.
5 - ایجاد مبنا و پایه‌ای برای تفاهم  میان دو طرف درباره مسائل منطقه‌ای از عراق و افغانستان و لبنان و فلسطین گرفته تا پرونده هسته‌ای ایران.

خبر الحیات هنوز با واکنش فوری ایران یا امریکا همراه نشده است اما رادیو تلویزیون ایران این خبر را در بخشهای خبری خود به نقل از منبع اعلام کرد.

با این حال و به دلیل آنکه واشنگتن  تاکنون آمادگی خود را برای بسته پیشنهادی ایران اعلام نکرده و تنها به مذاکرات درباره عراق بسنده کرده،‌ مقامات تهران ترجیح داده‌اند تا بررسی‌ها و واکاوی‌های دوجانبه را تا زمان اتفاق نظر درباره جزییات به تعویق‌اندازند.

با وجود این، بدنبال درخواست آمریکا که اولین بار در شرم الشیخ مطرح شده بود و به دیدار 4 - 3 دقیقه‌ای دو دیپلمات درجه دو از دو طرف منجر شد ، ‌ایران چراغ سبز برگزاری دیدارهایی در سطح کارشناسان از سوی هر دو کشور را داده تا به بهترین سازوکار با نتایجی ضمانت شده دست یابد.

از نگاه تهران،‌ بهترین مؤلفه ضامن دستیابی به تفاهم‌های درازمدت با واشنگتن، نشستن بر سر میز مذاکرات پس از تحقق چارچوبهای دیدارها میان کارشناسان هر دو طرف است تا زمینه برای امضای قراردادهایی به منظور برگزاری دیدارهایی تعریف‌شده فراهم شود.

پلوسی و دوستانش بلافاصله پس از سفر به سوریه تمایلات خود را برای سفری مشابه به تهران هم اعلام کرده بودند. در آن ایام هم مقامات ایران حتی مقامات پارلمانی این تمایلات را با واکنش‌هایی سرد همراه کرده بودند.

افزون بر این اکنون در محافل خبری می‌توان نشانه‌هایی از گلایه‌های تهران از دمشق به دلیل هیجان‌زدگی در قبال تلاش‌های بی‌خاصیت آمریکا در قبال سوریه جست.

کد خبر 21604

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز