همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر امور خارجه سریلانکا در تهران گفت: غنی‌سازی بعنوان بخشی از حق ایران در برخورداری از چرخه سوخت، باید بطور کامل مورد توجه و تأیید قرار گیرد.

به گزارش سایت وزارت امورخارجه ،آقای منوچهر متکی که روز شنبه پنجم خرداد به همراه همتای سریلانکایی خود`روحیتا بوگولا گاما`در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در تهران به سؤالات خبرنگاران پاسخ می داد ، این مطلب را در واکنش به اظهارات ` محمد البرادعی ` مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر این که ایران باید بخشی از غنی سازی را داشته باشد ، عنوان کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این که هدف جمهوری اسلامی ایران از تولید سوخت هسته یی روشن و برای مصارف صلح آمیز است، خاطر نشان کرد: ما می توانیم بخشی از نیاز نیروگاه های دنیا به سوخت هسته یی را تولید و تأمین کنیم.

آقای متکی با اشاره به اظهارات و گزارش اخیر البرادعی گفت:طبیعی است که ما بخشی از حرف های البرادعی را تأیید می کنیم و آن اذعان به ظرفیت هسته‌ای ایران، ورود ایران به عرصه تولید صنعتی سوخت هسته یی و عدم مشاهده هر گونه نشانه ای دال بر انحراف از اهداف صلح آمیز بسوی اهداف غیر صلح آمیز در فعالیت های هسته یی ایران است.

وی با بیان این که این اظهارات تأییدکننده مواضع جمهوری اسلامی ایران طی سال های گذشته است ، افزود:خوشحال هستیم که البرادعی بعنوان کسی که مسؤول این بحث است و بر اساس اطلاعات و در چارچوب بازرسی ها اظهار نظر می کند ، سه محور مهم پیرامون فعالیت های هسته یی ایران را ابراز و اذعان کرده است.

آقای متکی افزود:این که برخی از طرف ها از اظهارات البرادعی عصبانی شده اند برای ما قابل درک است و متأسفانه نشان دهنده گوشه هایی از انگیزه های سیاسی و استانداردهای دوگانه در قبال موضوع هسته یی ایران است.

وی تأکید کرد:امیدواریم اظهارات صریح البرادعی مبنای قضاوت درست اعضای گروه 1+5 نسبت به ماهیت و سمت و سوی فعالیت های صلح آمیز ایران قرار گیرد و این اظهارات به روند اعتمادسازی کمک کند.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطر نشان کرد که جمهوری اسلامی ایران به بسیاری سؤال های آژانس پاسخ داده و به سؤالات باقی مانده نیز پاسخ خواهد داد و ایران متعهد به همکاری با آژانس است.

آقای متکی ، شروط ادامه گفت و گوهای جمهوری اسلامی ایران با ایالات متحده آمریکا پس از گفت و گوی هفتم خرداد را اعلام کرد.

آقای متکی که به همراه همتای سریلانکایی خود در نشست مطبوعاتی مشترک شرکت کرده بود در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که آیا احتمال ادامه گفت و گوهای ایران و آمریکا پس از هفت خرداد نیز وجود دارد ، گفت:در صورتی که آمریکا نگاهی واقع بینانه به این گفت و گوها داشته باشد ، سیاست های غلط گذشته خود در عراق را بپذیرد ، تصمیم به تغییر این سیاست ها بگیرد و تعهداتش در این زمینه را قبول کند ، می توان به ادامه این گفت و گوها امیدوار بود.

آقای متکی تصریح کرد:بدیهی است در این چارچوب ، جمهوری اسلامی ایران علاقه مند و امیداور به گفت و گویی موفق در جهت کمک به مردم و دولت عراق است.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا درباره دور دوم گفت و گوهای آقایان` لاریجانی ـ سولانا` گفت : ما در این روزها پیام هایی از برخی اعضای گروه 1+5 دریافت می کنیم که سولانا را ترغیب می کنند با نگاهی سازنده وارد این گفت و گوها شود و ما امیدواریم دور جدید گفت و گوها در چارچوب هایی که در گذشته صحبت شده به راه حل همه جانبه پیرامون موضوع هسته یی منتهی شود.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص مانور نیروهای آمریکایی در آب های خلیج فارس گفت : خلیج فارس در طول سالیان گذشته شاهد مانورهای مختلف نظامی بوده است و البته گاهی بر بعضی از این مانورهای نظامی ، اهداف و پیام های سیاسی هم می تواند منطبق و همراه باشد.

آقای متکی افزود:از نظر ما این مانور نیز مثل مانورهای دیگری است که در منطقه صورت می گرفته است اما آنچه مهم است این است که رویکرد کشورهای منطقه باید مبتنی بر رویکرد ثبات ، آرامش و امنیت منطقه باشد و کشورهای منطقه در یک همکاری منطقه ای خارج از امر و نهی های قدرت های بزرگ پیرامون امنیت منطقه مهم خلیج فارس تصمیم سازی کنند.

وی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران رویکرد خوبی در همکاری با کشورهای منطقه آغاز کرده و در سفرهای اخیر منطقه ای ، همکاری های جمعی اقتصادی بین ایران و شورای همکاری خلیج فارس مورد تأکید قرار گرفته ، خاطر نشان کرد که این همکاری ها می تواند مقدمه ای بر همکاری های امنیتی در منطقه باشد.

`روحیتا بوگولا گاما`وزیر خارجه سریلانکا در نشست مطبوعاتی مشترک با آقای متکی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد که گفت و گوهای تهران و واشنگتن درباره عراق موفق باشد.

بوگولا گاما ضمن حمایت از حل و فصل مسالمت آمیز موضوع هسته یی ایران تصریح کرد که راه حل موضوع هسته یی ایران مذاکره است.

وزیر خارجه سریلانکا در بخش دیگری از این نشست مطبوعاتی با اشاره به ضرورت گسترش روابط سریلانکا با ایران خاطر نشان کرد که کشور متبوعش زمینه های سرمایه گذاری بخش خصوصی ایران در سریلانکا را فراهم کرده است.

بوگولا گاما با بیان این که در زمان حاضر بیشترین حجم مبادلات ایران و سریلانکا مربوط به نفت و چای است ، بر ضرورت گسترش و تنوع این مبادلات تأکید کرد.

وزیر خارجه سریلانکا خبر داد که در سفرش به تهران حامل پیامی برای آقای دکتر `محمود احمدی نژاد` رییس جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با یادآوری این که حجم مبادلات تجاری ایران و سریلانکا حدود 800 میلیون دلار است ، بر ضرورت گسترش روابط دو جانبه در عرصه های مختلف تأکید کرد.

آقای متکی با اشاره به مذاکرات دو ساعته اش با بوگولا گاما خاطر نشان کرد که در این مذاکرات موضوعات دوجانبه و تحولات خاورمیانه مورد بررسی قرار گرفته است.

وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد که در این مذاکرات ، طرفین تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی و بمباران مناطق مسکونی غزه و اریحا را محکوم کردند.

وی ضمن اظهار تأسف از بی تفاوتی مجامع بین المللی در مقابل اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی و آدم ربایی های این رژیم ، این اقدامات را محکوم کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد وضعیت پنج دیپلمات ایرانی گروگان گرفته شده در اربیل عراق به پیگیری این موضوع توسط دستگاه دیپلماسی کشور اشاره کرد و گفت که ایران دولت آمریکا را مسؤول این اقدام زشت و دولت عراق را مسؤول آزادی دیپلمات ها می داند.

آقای متکی با اشاره به اقدام جدید دستگاه دیپلماسی در احضار سفیر سوییس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران و اعلام میزان خسارت های حمله آمریکا به کنسولگری ایران، خبر داد که ایران در همین زمینه قصد شکایت از آمریکا در مراجع ذیصلاح بین المللی را دارد.

کد خبر 22932

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز