گروه سیاسی: پس از آنکه روز شنبه نخست‌وزیر عراق از توافق مقامات وزارت خارجه ایران و آمریکا برای گفت‌وگو درباره عراق در‌ آینده نزدیک خبر داد، روز دوشنبه نیز وزیر خارجه‌ عراق گفت که انتظار دارد به زودی مذاکراتی اساسی میان دیپلمات‌های آمریکا، ایران وعراق درباره بهبود امنیت و ثبات در کشورش انجام شود.

هوشیار زیباری در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس که ایسنا خبر آنرا منتشر کرد، گفت: کنفرانس در سطح وزیران در شرم الشیخ بسیار موفق بود، زیرا همسایگان عراق و بازیگران مهم بین‌المللی تروریسم را محکوم و بر الزام شان برای مبارزه با آن تاکید و از تلاش‌های دولت عراق برای تقویت اتحاد ملی و پایان دادن به خشونت‌ها حمایت کردند.

زیباری ادامه داد: دیپلمات‌های عالی رتبه ایران وعراق و آمریکا با یکدیگر دیدار کردند اما باعث دلسردی بود که کاندولیزا رایس، وزیرخارجه‌ آمریکا و منوچهر متکی، وزیر خارجه‌ ایران فرصتی را که ‌می‌توانست اولین گفت وگو در سطحی عالی رتبه‌ میان دو کشور پس از بحران گروگان گیری سال 1979 باشد را از دست دادند.

زیباری تأکید کرد: گمان می‌کنم مذاکرات اساسی در بغداد میان دیپلمات‌های آمریکایی، ایرانی و عراقی انجام گیرد. وی در پاسخ به این سئوال که این نشست چه زمانی ممکن است انجام گیرد، گفت: فکرمی‌کنم به زودی.

وزیرخارجه‌ عراق نقطه‌ آغازین این مذاکرات را امنیت و ثبات عراق دانست و درعین حال تصریح کرد: این به معنای آن نیست که دیگر مسائل مطرح نخواهد شد.

زیباری گفت: ما نمی‌خواهیم کشورمان میدان نبرد باشد بنابراین قصد داریم همه بازیگران مهم بین‌المللی تأثیرگذار بر امور عراق را کنار هم جمع کنیم.

درهمین حال عباس عراقچی، معاون وزیرخارجه تأکید کرد: واشنگتن اکنون به ضرورت همکاری با همسایگان عراق برای خلاصی از بحران این کشور پی برده است.

وی در گفت وگو با روزنامه پرسه اتریش درباره همکاری ایران با آمریکا برای ایجاد ثبات در عراق گفت: ما از گذشته همکاری با آمریکا تجربیات بدی داریم و به همین دلیل کاملا محتاط خواهیم بود.

کد خبر 21436

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز