یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۵:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: تایم: منوچهر متکی گفت تهران آماده مذاکره با آمریکاست، به شرطی که آنها نیز از خود جدیت نشان دهد.

منوچهر متکی پس از پایان اجلاس دو روزه شرم‌الشیخ در مصاحبه‌ای اختصاصی به مجله آمریکایی تایم گفت با این حال نشانه‌ای از این که واشنگتن آماده باشد به 28 سال قطع روابط با ایران پایان دهد، دیده نمی‌شود.

وی در این باره که چرا با کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه نشست شرم‌الشیخ ملاقات نکرده است، گفت: برنامه‌ای برای این دیدار پیش از برگزاری آن چیده نشده بود. برای همین دیدار نکردیم. وزیران خارجه به طور تصادفی با هم دیدار نمی‌کنند.

متکی با بیان این که باید برای چنین دیدارهایی، مقدمه چینی شود، تصریح کرد: پیش از هر چیز باید خواست سیاسی برای چنین جلسه‌ای وجود داشته باشد. باید دستور کاری در این‌باره داشت که مذاکرات چگونه پیش بروند. ما نمی‌خواهیم مکالمه‌ای به خاطر مکالمه داشته باشیم. ما در پی نمایش تئاتر نیستیم.

وزیر امور خارجه در این باره که آیا ایران خواست سیاسی برای گفت‌وگو با آمریکا دارد؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره به طور مداوم خواست سیاسی برای بررسی مسایل میان دو طرف را داشته است. اما ما سیگنالی را از طرف مقابل هم باید دریافت کنیم. ما همچنین باید شاهد گام‌هایی باشیم که جدیت طرف مقابل را تضمین کند.

وی تاکید کرد: خواست سیاسی از طرف ما برای بازبینی و بحث درباره مشکلاتی که آمریکا در طول سالیان متمادی در ایران ایجاد کرده است، داریم. همچنین مشکلاتی که آمریکا در منطقه در سال‌های اخیر ایجاد کرده نیز همین‌طور. اگر در طرف مقابل چنین خواستی باشد، ما آماده‌ایم که چنین کنیم.

متکی در این باره که در ضیافت نهار روز پنجشنبه گذشته شرم‌الشیخ چه کلماتی میان او و رایس رد و بدل شد، گفت: چیز خاصی نبود، فقط چند شوخی. این واقعا خیلی مهم نیست.


وزیر امور خارجه در این باره که چرا ایران در حالی که پیشتر نیز تعلیق را برای دوره‌ای در برنامه هسته‌ای‌اش پذیرفته بود، اکنون پیش شرط آمریکا مبنی بر تعلیق غنی سازی برای آغاز مذاکرات را نمی‌پذیرد؟ تصریح کرد: دولت واقعا هیچ حقی برای توقف چیزی که کاملا قانونی است، ندارد.

در آن زمان ما تلاش کردیم اعتمادسازی کنیم و چنین کردیم. برای بیش از دو سال فعالیت‌های‌مان را تعلیق کردیم اما هیچ خواست جدی در طرف دیگر برای به رسمیت شناختن حقوق‌مان ندیدیم. به همین دلیل است که ما خود حرکت در راه تضمین حقوق‌مان را آغاز کردیم.

متکی درباره مذاکرات اخیر علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: ایده‌های خوبی میان لاریجانی و سولانا مطرح شد.

 ما سولانا را اندکی جدی‌تر یافتیم. ما سیگنال‌ها و شاخص‌هایی را از گروه 1+5 دریافت کردیم که این بار به سولانا اختیارات بیشتری نسبت به گذشته داده‌اند. دو طرف توافق کرده‌اند که به مذاکرات ادامه دهند.

ما معتقدیم که 1+5 باید سولانا را ترغیب کند به مذاکرات تا زمانی که به فرمولی چندوجهی برسیم، ادامه دهد. از سوی دیگر، آنها می‌خواهند نگرانی‌های‌شان رفع شود. آنها می‌خواهند تضمین لازم را برای عدم انحراف بگیرند. ما هم حقوق‌مان را می‌خواهیم نه چیز دیگر.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو بر حمایت ایران از دولت عراق تاکید کرد و در پاسخ به اتهامات آمریکا علیه ایران مبنی بر دخالت در امور عراق گفت: این اتهامات بی‌پایه‌اند. ما به این اتهامات پاسخ داده‌ایم. سوال واقعی درباره سیاست آمریکا در عراق است. من فکر می‌کنم آمریکا بهتر است انگشت اتهام به سوی دیگران نشان رفتن را متوقف کند.

متکی در این باره که چرا از لفظ «اشغالگر» در توصیف نیروهای آمریکا و ائتلاف در عراق استفاده می‌کند، گفت: ورود اولیه نیروهای ائتلاف به عراق بدون اجازه سازمان ملل بود. ما نمی‌خواهیم این امر طبیعی شود.

کد خبر 21265

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز