پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: هزاران نفر در اسپانیا در اعتراض به سیاست ریاضتی، رکود اقتصادی و افزایش میزان بی‌کاری دراین کشور به خیابان‌ها آمده‌اند.

اسپانیا

به گزارش شبکه پرس تی وی، مردم اسپانیا هم زمان با روز جهانی کارگر روز چهارشنبه (۱۱ اردیبهشت) در حدود ۸۰ شهر این کشور تظاهرات برپا کردند. اعتراضاتی گسترده ای نیز درمادرید پایتخت اسپانیا و همچنین بارسلونا و بیلبائو برگزار شد.

تظاهرکنندگان با در دست داشتن پرچم و حمل پارچه نوشته‌هایی، در میدان تاریخی« سیبلز» مادرید تجمع کردند. بر روی یکی از پارچه نوشته‌ها این مضمون خطاب به ماریانو راخوی، نخست وزیر این کشور به چشم می‌خورد، « راخوی، آیا خواستار خویشتنداری هستی ؟ تو باید امروز بیکار شوی!»

یکی از معترضان فریاد می‌زد،« غم انگیز ترین بخش ماجرا این است، جوانان ما برای ۳۰ سال آموزش دیده‌اند و اکنون مجبور هستند به کشورهای دیگر به ویژه به آلمان مهاجرت کنند، جایی که به نیروی کار بیشتری نیاز هست چون در این‌جا هیچ فرصت کاری برای آن‌ها وجود ندارد.»

یکی دیگر از تظاهرکنندگان فریاد زد، « کارگران اسپانیایی هیچ حق و حقوقی ندارند.»

این معترض اسپانیایی افزود،« هر آن‌چه را که به مدت ۴۰ سال برای آن مبارزه کرده‌ایم، آن‌ها در مدت چهار سال از ما خواهند گرفت .»

جمعیتی حدود ۵ هزار نفر نیز عصر چهارشنبه در خیابان‌های جنوب شهر بارسلونا راهپیمایی کردند.

در پی این اعتراضات، درگیری‌هایی نیز میان نیروهای پلیس و معترضان روی داد. نیروهای پلیس ضد شورش اسپانیا برای متفرق کردن معترضان به باتوم متوسل شدند. به گزارش رسانه‌های محلی، پلیس دو معترض را بازداشت کرد.

میزان بیکاری در اسپانیا به بالاترین حد خود ۲۷.۲ درصد رسیده است و ۵۷ درصد از جوانان زیر ۲۵ سال در این کشور بیکار هستند.

بنابر آمارهای رسمی که ۳۰ آوریل منتشر شد، اقتصاد اسپانیا در سه ماهه اول سال ۲۰۱۳ میلادی، با انقباض بیشتری روبرو شد.

تولید ناخالص داخلی اسپانیا پس از رکود ۰.۸ درصدی در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۲ میلادی، به ۰.۵ درصد سقوط کرد.

حجم اقتصاد اسپانیا در پی کاهش ۱.۹ درصدی در سه ماهه گذشته،در فاصله پایان سه ماهه اول سال ۲۰۱۲ میلادی و پایان مارس ۲۰۱۳ میلادی، ۲/۰ درصد کاهش داشته است.

راخوی با اتخاد سیاست ریاضتی که اعتراضات گسترده‌ای راه به همراه داشته، برای کاهش کسری بودجه سالانه این کشور درتلاش است.

نخست وزیر اسپانیا پس از به دست گرفتن قدرت در پایان سال ۲۰۱۱ میلادی، بیش از ۶۰ میلیارد یورو( حدود ۷۸ میلیون دلار) سیاست ریاضتی ارائه کرده‌است. کاهش بودجه ریاضتی در اسپانیا، اثر نامطلوبی بر زندگی چهار میلیون معلول اسپانیایی داشته است.

بنابر نظرسنجی که نتایج آن اوایل دسامبر ۲۰۱۲ میلادی منتشر شد،اعتماد ۸۵ درصد از مردم اسپانیا به حزب حاکم مردم بسیار کم شده و یا اصلا به این حزب اعتمادی ندارند.

کد خبر 212139
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز