همشهری آنلاین: برای نخستین بار در تاریخ اسپانیا، دادگاه، ˈکریستیا د بوربونˈ دختر پادشاه این کشور را به فساد مالی و مشارکت در کلاهبرداریهای همسرش متهم کرده و او را برای بازجویی و پاسخگویی به اتهاماتش فراخوانده است.

اسپانیا

به گزارش ایرنا، حکم احضار و بازجویی از شاهدخت کریستینا امروز چهارشنبه از سوی ˈخوسه کاستروˈ قاضی دادگاه شهر ˈپالما د مایورکاˈ واقع در شرق اسپانیا صادر شده است که از نوامبر سال 2011 میلادی - آذر 1390- در مورد پرونده فساد مالی و کلاهبرداری ˈاینیاکی اوردانگارینˈ داماد پادشاه تحقیق و آن را تکمیل می کند.

اوردانگارین در پرونده فساد ˈنوئوسˈ تاکنون متهم بود که همراه با شریکش، دییگو تورس در بالاکشیدن اموال دولتی دست داشته اما پس از مدتها ارایه سند از سوی تورس در این زمینه مبنی بر اینکه دربار سلطنتی نیز از ماجرا آگاه بوده و حتی این اقدامات با دستور آنها انجام شده است، سرانجام امروز دادگاه نام دختر پادشاه را نیز بطور رسمی به فهرست متهمان اصلی این پرونده افزود.

تلویزیون دولتی اسپانیا گزارش داد: طبق دستور قاضی، کریستینا باید روز 27 آوریل - 7 اردیبهشت - برای پاسخگویی در باره اتهاماتش در دادگاه حاضر شود. او از اعضای از هیئت مدیره موسسه شرکت غیرانتفاعی نوئوس به شمار می رود که پرونده فساد آن پس از افشای رسواییهای ناشی از اقدامات خلاف قانون اوردانگارین و تورس شکل گرفت.

روند تحقیقات پرونده در هفته های اخیر به جایی رسیده بود که علاوه بر کریستینا از نقش داشتن ˈخوان کارلوسˈ پادشاه اسپانیا نیز در این ماجرا اخبار و اطلاعاتی فاش شده بود اما قاضی هنوز در باره متهم کردن پادشاه 75 ساله کشورش که این روزها گرفتار انواع و اقسام پرونده ها و رسواییها است، سخنی بر زبان نرانده است.

پرونده فساد مالی اوردانگارین از هنگام تشکیل آن در 18 ماه پیش هر چه جلوتر می رود بیشتر آبرو و حیثیت خانواده سلطنتی اسپانیا را به خطر می اندازد و این در حالی است که خوان کارلوس در ماههای اخیر تلاش کرده بود با اقداماتی نظیر منع دامادش از حضور در مراسم رسمی، حذف نام او از فهرست خاندان سلطنتی، حذف تمامی خبرهای مربوط به او در سایت دربار، واداشتن او به استعفا از هیات مدیره بزرگترین شرکت تلفنی اسپانیا موسوم به تلفونیکا با حقوقی بالغ بر یک و نیم میلیون یورو و متقاعد کردن او به ترک خانه دولتی مجلل او در واشنگتن پایتخت امریکا و بازگشت به اسپانیا برای حضور در دادگاه، از افتادن خود در ورطه این رسوایی جلوگیری کند.

پرونده اوردانگارین پس از آن شکل گرفت که فاش شد او و شریکش، تورس در طول دست کم دو سال از طریق موسسه غیرانتفاعی نوئوس، قرارداد‌های میلیونی با دولت‌های ایالتی‌ والنسیا و جزایر بالئار وابسته به حزب حاکم کنونی ˈمردمیˈ اسپانیا منعقد کرده و سود حاصل از آن را به حساب‌های دیگر خود انتقال می‌‌دادند .

اوردانگارین و تورس در همین راستا به عقد قرارداد‌های کلان غیرقانونی با موسسات دولتی، کلاهبرداری، سوء استفاده از اموال عمومی‌ تحت عناوینی چون مشاوره و بازاریابی، دروغگویی ، اختلاس، جعل اسناد و مدارک و پولشویی متهم هستند.

تورس یکسال پیش در اولین ایمیل‌هایی که از اوردانگارین به دادگاه ارایه داد، فاش کرده بود که پادشاه اسپانیا در نشستی با یکی‌ از دوستانش و ˈفرانسیسکو کامپسˈ رییس وقت دولت محلی ایالت والنسیا برای انجام چند پروژه بازرگانی به نفع دامادش وساطت کرده است.

اسناد تورس همچنین از دخالت مستقیم پادشاه اسپانیا به نفع دامادش در پروژه های دیگری حکایت دارد که یکی از آنها پرداخت مبلغ 1/3 میلیون یورو به شرکت اوردانگارین و تورس برای برگزاری کنفرانس بین المللی ˈوالنسیا سامیتˈ بین سال‌های 2003 تا 2007 با هدف مطرح کردن والنسیا به عنوان نامزد بازیهای اروپایی بود اما با وجود آنکه اوردانگارین صدهاهزار یورو بابت آن گرفت، هرگز چنین طرحی به اجرا در نیامد.

اسناد تورس همچنین موید آن است که فعالیت‌های موسسه نوئوس بطور مداوم و روزانه از سو‌ی شاهدخت کریستینا و‌ ˈکارلوس گارسیا رونگاˈ مشاور دختران پادشاه که شخص خوان کارلوس او را انتخاب کرده بود، کنترل و بررسی می‌‌شد .

بنا به گزارشها، پس از آنکه قاضی پرونده بتازگی برای دومین بار توماری طولانی از نامه های الکترونیکی (ایمیل‌ها) را که تورس به وی داده بود، مطالعه کرد، به این نتیجه رسید که نقش کریستینا در کلاهبرداری‌های همسرش، اوردانگارین اساسی‌ بوده است.

به گفته تلویزیون اسپانیا، تصمیم قاضی پرونده مغایر با دیدگاه دادستان مبارزه با فساد مالی‌ اسپانیا است که می‌‌گویند که دختر پادشاه نقشی‌ در آن ندارد. این در حالی است که قاضی اعتقاد دارد تنها وجود کریستینا باعث عقد قرارداد‌های مهم دولتی توسط موسسه نوئوس شده است.

متهم شدن دختر پادشاه دو روز پس از آن صورت گرفت که منابع خبری گزارش دادند بر خلاف سنت همیشگی و سالهای گذشته، خوان کارلوس، دخترش و اوردانگارین هفته جاری در مراسم هفته مقدس مسیحیان کاتولیک در شهر لاپالما با حضور اعضای دربار سلطنتی شرکت نکرده اند و پیش از آن نیز، شهرداری لاپالما در اعتراض به فساد مالی نام دختر پادشاه اسپانیا و شوهرش را از روی یکی از خیابانهای مهم شهر برداشته است.

همزمان، روزنامه های اسپانیا فاش کرده اند ˈخوان کارلوسˈ پادشاه این کشور نیز هرگز در باره ثروت هفگفتی که 20 سال پیش از پدرش به او ارث رسیده و در بانکهای سوییس مخفی بوده است، سخنی نگفته و مالیات قانونی آن را پرداخت نکرده است.

احزاب اسپانیا پس از افشای این ماجرا خواهان توضیح دربار و دولت در این زمینه شده‌اند.

کد خبر 207223
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز