همشهری آنلاین: دولت محافظه کار اسپانیا که تاکنون وعده می داد بیکاری گسترده در این کشور بحران زده اروپایی را در سال جاری متوقف کند، اعلام کرد تا پایان دوره خود در سال 2015 میلادی و حتی یکسال پس از آن، قادر به ایجاد شغل نیست.

ماریانو راخوی نخست وزیر اسپانیا

 

به گزارش ایرنا،اسپانیا هم اکنون بیش از شش میلیون و 200 هزار نفر بیکار دارد و نرخ بیکاری در این کشور از رقم 27.2 درصد گذشته است.

اکنون دولت اعتراف کرده است که نه تنها تا دو سال دیگر هم اسپانیا قادر به ایجاد شغل نخواهد بود بلکه تا پایان عمر دولت کنونی در سال 2015 میلادی، 1.3 میلیون شغل نابود خواهد شد.

علاوه بر این،دولت اسپانیا که پیشتر به اتحادیه اروپا تعهد داده بود کسری بودجه این کشور را در سال 2014 میلادی به 2.8 درصد نرخ تولیدات ناخالص داخلی برساند،انجام این تعهد را دو سال دیگر به تعویق انداخته و

گفته است که کسری بودجه آن در سال جاری به جای 4.5 درصد وعده داده شده به 6.3 درصد و در سال 2014 به 5.5 درصد خواهد رسید اما اسپانیا در سال 2016 کسری بودجه سه درصدی خواهد داشت.

پیش بینی های نومیدکننده دولت اسپانیا برای حل بحران اقتصادی عمیق این کشور که تاکنون شش سال بطول انجامیده،عصر جمعه پس از اعلام مصوبات جدید دولت در زمینه اصلاحات اقتصادی که حاوی افزایش دوباره مالیات و ریاضت های اقتصادی است، انتشار یافت.

دولت حزب محافظه کار مردم پیش از این همواره به مردم اسپانیا امیدواری می دادکه روندبیکاری درسال جاری متوقف می شود،رکود اقتصادی امسال پایان می یابد و از اواخر سال،اقتصاد این کشور رو به رشد خواهد گذاشت و فرصت های شغلی درکشور ایجاد خواهد شد اما گزارشی رسمی که درنشست خبری مشترک سخنگوی دولت و وزیران اقتصاد و دارایی اسپانیا ارایه شد،حاکی از تداوم فروپاشی اقتصادی، بدهی های بیشتر و افزایش بیکاری است.

با اعلام آمار جدید اقتصادی، ماریانو راخوی نخست وزیر اسپانیا از حزب راستگرای مردم، اعتراف کرده است که دولت او قادر به تحقق وعده های انتخاباتیش به مردم نیست و کشور را با نرخ بیکاری بیشتری از زمانی که آن را در سال 2011 میلادی از حزب سوسیالیست تحویل گرفت،تحویل جانشین خود خواهد داد.

براساس گزارش رسمی دولت اسپانیا، نرخ بیکاری در سال 2015 میلادی در این کشور به 25.8 درصد خواهد رسید که سه درصد بیشتر از نرخ بیکاری هنگام به قدرت رسیدن راخوی است اما دولت وعده داده است اگر مردم دوباره به حزب مردم رای دهند، نرخ بیکاری را در سال 2016 به 24.8 درصد برساند.

یک روز پیش از آن، موسسه ملی آمار اسپانیا روز پنجشنبه گزارش داد شمار بیکاران در سه ماهه نخست سال جاری افزایش یافته و به شش میلیون و 202 هزار و 700 نفر معادل با 27.16 درصدجمعیت فعال کشور رسیده است که آماری بی سابقه در تاریخ اقتصادی این کشور اروپایی است.

به این ترتیب، از زمانی که بحران اقتصادی در سال 2008 میلادی آغاز شد، اسپانیا چهار میلیون نفر بیکار بیشتر پیدا کرده و نرخ بیکاری آن در پنج سال اخیر20 درصد افزایش داشته است.

کد خبر 211303
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز