چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهید مطهری یک مصلح اجتماعی بود گفت: شهید مطهری به انحرافات با شجاعت پاسخ می‌داد.

به گزارش فارس علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه طی سخنانی در نهمین همایش حکمت جهانی مطهر که در محل سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد اظهار داشت: امیدوارم که برگزاری این کنفرانس‌ها در فهم راه و طریق شهید مطهری موثر باشد.

وی شهید مطهری را یک اسلام‌شناسی همه‌جانبه معرفی کرد و افزود: وی در علوم مختلفی مثل تفسیر، علوم اسلامی، فقه و تاریخ تسلط داشت و به همین دلیل آثارش از قوت برخوردار بود.

لاریجانی ادامه داد: شهید مطهری شخصیت خاصی داشت و توانست به عنوان یک مصلح اجتماعی ایفای نقش کند و همواره ذهنش به مسائل جهان اسلام درگیر بود و به همین دلیل حوزه اندیشه او متنوع بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس اندیشه‌های شهید مطهری روش اسلام روش معتدل است و شهید مطهری همواره در آثارش به این موضوع توجه داشت.

لاریجانی با اشاره به آثار شهید مطهری گفت: شهید مطهری در آثارش بررسی نظری و عملی گرایش عرفانی پرداخته است و معتقد بود که اسلام یک دین همه‌جانبه است.

لاریجانی گفت: موضوع همه‌جانبه‌گرایی آنقدر برای شهید مطهری مهم بود که وی می‌گفت: علت سقوط حکومت‌ها در همین است.

وی ادامه داد: وقتی حوزه سیاست تک‌ارزشی شود دچار انحطاط خواهیم شد.

لاریجانی اظهار داشت: عدالت، آزادی، معنویت و استقلال در عرصه‌های مختلف شرایط تداوم انقلاب از نگاه شهید مطهری است.

وی گفت: متاسفانه در سال‌های انقلاب گاهی به ارزشی توجهی خاص شده و این عدم تعادل در جامعه در برخی برهه‌ها ‌احساس می‌شود؛ شهید مطهری یکی از دلایل افراط و دور شدن از اعتدال را رخنه فرصت‌طلبان می‌داند؛ افراد فرصت‌طلب لباس انقلابی‌گری به تن می‌کنند ولی آنقدر در یک موضوع شعار تند می‌دهند که انقلابیون اصلی که بر ارزش‌ها تاکید دارند آنها را پس می‌زنند.

لاریجانی با اشاره به این موضوع که هر بخشی از اسلام روش خاص خود را دارد گفت: شهید مطهری آفت تک‌ساختی بودن و عدم اعتدال را در نفوذ افراد فرصت‌طلب می‌دانست.

وی اظهار داشت: شهید مطهری تاکید زیادی بر وحدت اسلامی داشت و همواره می‌گفت که مسلمانان باید بر سر موضوعات ساده با هم مجادله نکنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخشی دیگر از سخنانش به مسائل روز کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در شرایط فعلی ما دچار رکود اقتصادی هستیم و رشد اقتصادی کشور کم است.

وی شهید مطهری را یک روحانی و عالم معرفی کرد و اظهار داشت: در نگاه شهید مطهری روحانیت با دولت مخلوط است نه اینکه پست‌های کلان دولتی را اشغال کند، البته ممکن است روحانیت پست‌های کلیدی را در دست بگیرد که آن هم به دلیل نبود افراد توانمند غیرروحانی است؛ شهید مطهری به انحرافات با شجاعت پاسخ می‌داد و البته این موضوع برای وی هزینه داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین ارتباط مستقیم اسلام به اقتصاد را مورد اشاره قرار داد و گفت: مهم این است که اسلام هیچگاه با ثروت مخالف نیست بلکه با پول‌پرستی و گنج‌افروزی مخالف است و قطعا اقتصاد سالم بدون توجه به این موضوعات امکان‌پذیر نیست.

کد خبر 212004
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز