همشهری آنلاین: دهمین و آخرین نشست از دومین سلسله نشست‌های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با حضور دکتر محمد رجبی، دکتر غلامعلی خوشرو، دکتر حکمت‌الله ملاصالحی و دکتر حسن سبحانی، با عنوان «مسأله پیشرفت و تمدن اسلامی؛ مسأله پیشرفت و تمدن غربی» 22 اسفندماه در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

پوستر فرهنگی

به گزارش همشهری آنلاین، در این نشست که در دو بخش برگزار خواهد شد؛ در بخش اول، نسبت توسعه ایران امروز با الگوی غربی و مولفه‌های تمدن ایرانی و اسلامی از جنبه‌های تاریخی و زاویه دید جهان معاصر بررسی می‌شود.

در بخش دوم نیز آسیب‌شناسی وضعیت تحقیقی و اجرائی دستیابی به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، با توجه به وضعیت فعلی کشور از لحاظ؛ اداری، حکومتی، دانشگاهی، علمی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

دومین سلسله نشست‌های «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»: بررسی اندیشه‌ها و تحلیل مبانی با محوریت نقد غرب و ارزیابی میراث تاریخی - تمدنی اسلام و ایران؛ به همت موسسه توسعه ایرانیان، موسسه مطالعات و تحقیقات مبین و موسسه توسعه و تحقیقات اقتصادی، توسط گروه مطالعات توسعه اسلامی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، از آبان‌ماه آغاز به کار کرده و هر دو هفته یک بار با سخنرانی یکی از صاحبنظران حوزه‌های مختلف اندیشه و فلسفه اسلامی برگزار شده است.

سلسله نشست‌های الگوی ایرانی‌-‌اسلامی پیشرفت: بررسی اندیشه‌ها و تحلیل مبانی؛ با طرحی برنامه‌ریزی شده، به دنبال آن بود که جریانی متفاوت از تعاطی فکری را در کانون دانش اقتصادی (دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران) دنبال کند تا الگوهای پایه‌‌ای خود را از حوزه‌های فلسفی استخراج کند.

این سلسله نشست‌ها به دنبال آن بود که ضمن زمینه‌سازی برای به حرکت در آمدن افکار، بتواند در مرحله اول، حداقل سئوالات اساسی این حوزه را شناسایی کند.

در آخرین نشست از دومین سلسله نشست‌های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دکتر محمد رجبی نویسنده، پژوهشگر، استاد فلسفه دانشگاه و رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی؛ دکتر غلامعلی خوشرو جامعه شناس، استادیار دانشگاه و معاون علمی دانشنامه اسلام معاصر؛ دکتر حکمت‌الله ملاصالحی استاد دانشگاه‌های تهران و آتن و پایه گذار دانش نوظهور «فلسفه باستان شناسی» در ایران و دکتر حسن سبحانی استاد علوم اقتصادی، نویسنده و پژوهشگر و نماینده دوره‌های پنجم، ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی، «مسأله پیشرفت و تمدن اسلامی؛ مسأله پیشرفت و تمدن غربی» را بررسی خواهند کرد.

این نشست‌ از ساعت 15 به مدت یک ساعت به همراه پرسش و پاسخ آزاد در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران واقع در خیابان کارگر شمالی تقاطع جلال آل احمد برگزار می‌شود.

کد خبر 204721
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز