همشهری آنلاین: رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: شهید مطهری در دلسوزی برای ارتقای سطح علمی و فرهنگی جامعه توقف و تعطیلی نداشت.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی در مراسم بزرگداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری و گرامیداشت مقام استاد که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد در سخنانی با تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: زبان، فکر و اندیشه ما کوچکتر از آن است که بتوانیم قطره‌ای از دریای عظمت، عزت و فضیلت آن بزرگوار را عرضه کنیم.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته پس از انقلاب اسلامی برای معرفی شخصیت صدیقه طاهره(س) یادآور شد: در این زمینه در 34 سال گذشته به ویژه از زبان امام راحل مطالبی را شنیدیم که با تامل در آن می‌توانیم ذره‌ای معرفت خود را نسبت به فاطمه زهرا(س) افزایش دهیم.

* ولایت نعمت عظیمی است

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه خداوند متعال در میان میلیارد‌ها انسان نعمت ولایت اهل بیت(ع) و ارادت به حضرت زهرا(س) را به ما عنایت کرده است، تصریح کرد: این نعمت، نعمت بسیار عظیمی است که در دسترس ما قرار گرفته است و اگر لحظه‌ای از آن استفاده کنیم، سود بیکران می‌بریم اما غافلیم و گویا چنین کسی را نمی‌شناسیم.

وی با تاکید بر اندیشیدن بیشتر در مقامات اهل بیت(ع) اظهار داشت: باید از این بزرگواران تا حد توان با یک نماز، یک قرائت قرآن و حتی با یک ذکر استفاده کنیم که از این کار هم مضایقه کردن جفا است.

مصباح‌یزدی تصریح کرد: ان‌شاءالله که ما جفاکار نباشیم و قدر اولیای خدا را بهتر بشناسیم و برای حوائج دنیوی و اخروی از آنها بهره بگیریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم اظهار داشت: درباره مقام معلم و ارزش علم و تعلیم مطالب زیادی عنوان شده است به ویژه بعد از انقلاب که امام خمینی(ره) روزی را به نام روز معلم نامیدند، مطالب بسیار ارزشمندی را به عنوان میراث برای ما به یادگار گذاشتند که با مرور آنها بر دانسته‌هایمان افزوده می‌شود.

* کار معلم خدمت به دیگران است

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه کار معلم «به ما هو معلم» خدمت به دیگران است، خاطرنشان کرد: آنچه که می‌تواند اساتید را خوشحال کند، آن است که ما از زندگی آنها برای خودمان بهره بگیریم.

وی با اشاره به اینکه «حاصل عمرم» تعبیر امام خمینی(ره) از شهید مطهری است، ابراز داشت: حال که ما این استاد شهید را در دسترس نداریم که حضوراً از آن بهره ببریم، باید از کتاب‌ها و مطالب ایشان تعلم و تلمذ کنیم که این کار شادی ایشان را به همراه خواهد داشت.

مصباح‌یزدی با بیان اینکه برای بزرگداشت استاد مطهری و سایر معلمان باید از تجربیات، تعالیم و آموزه‌های آنها بهتر استفاده کنیم، گفت: باید از تمام ابعاد شخصیتی آن بزرگوار و سیره عملی و علمی ایشان و تجاربی که برای ما به ارث گذاشته است به بهترین شکل ممکن بهره ببریم.

* مطهری برای ارتقای سطح علمی و فرهنگی جامعه تعطیلی نداشت

وی با اشاره به برخی از ویژگی‌های شهید مطهری، برخی از خصایص ایشان را برجسته‌تر از دیگران عنوان کرد و با بیان اینکه یکی از این ویژگی‌ها شخصیت علمی استاد مطهری بود، ابراز داشت: این شهید والامقام از زمانی که یک طلبه ساده بود تا پایان عمر خویش که به جایگاه رفیع علمی دست یافت، در همه این مراحل در دلسوزی برای ارتقای سطح علمی و فرهنگی جامعه توقف و تعطیلی نداشت.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بُعد علمی شهید مطهری را مورد تاکید قرار داد و با اشاره به توجه ویژه آن شهید بزرگوار به تربیت دانشجویان و طلاب فاضل یادآور شد: ایشان با وجود همه مسئولیت‌ها و مشغولیت‌هایی که در تهران داشت، اواخر هفته به قم می‌آمد و به تدریس می‌پرداخت.

* عمر خود را صرف کارهای کم ارزش نکنیم

وی بر لزوم استفاده از فرصت‌ها تاکید کرد و اظهار داشت: باید قدر عمرمان را بدانیم و آن را در تحقیق علوم، ارائه نظریات علمی و پرورش شاگرد صرف کنیم و از کارهای کم‌ارزش بپرهیزیم.

آیت‌الله مصباح‌یزدی در ادامه به تبیین ابعاد شخصیتی شهید مرتضی مطهری پرداخت و ابعاد معنوی و سیر و سلوک عرفانی و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی را از جمله ویژگی‌های آن شهید برشمرد و افزود: شهید مطهری در کنار فعالیت‌های علمی دقیق و حساب شده به عنوان یک طلبه، معلم و استاد حوزه و دانشگاه، اهتمام جدی به خودسازی داشت.

وی با بیان اینکه جهات علمی باعث نشد استاد مطهری جهات عبادی و اخلاقی را فراموش کند گفت: استاد مطهری تا اواخر عمر خویش، جلسات اخلاقی داشت تا حالت معنوی خود را زنده و بالنده نگه دارد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تاکید بر بهره گیری بیشتر از این بُعد از زندگی شهید مطهری اظهار داشت: باید از این زاویه به سیره ایشان نگاه کنیم که اگر به علم، ارشاد مردم، تعلیم و تبلیغ می‌پردازیم خودمان را فراموش نکنیم و برای خودسازی تلاش کنیم.

* جهاد در راه خدا از ارکان خودسازی است

وی با تاکید بر اینکه یکی از ارکان خودسازی جهاد در راه خدا است، ابراز داشت: گاهی جهاد نظامی است و باید جان داد، گاهی جهاد اقتصادی است و باید از سرمایه خرج کرد و گاهی هم جهاد علمی، ارشادی و... است.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه مرحوم مطهری کسی بود که شعبه‌های مختلفی از جهاد نصیبش شد، ابراز داشت: شهید مطهری هم در جهاد علمی،‌ هم جهاد در مقام تعلیم و هم جهاد در مقام ارشاد پیشگام بود که در نهایت به خاطر اخلاصی که داشت، فضیلت شهادت هم نصیب ایشان شد.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه کالای علم را ارزان نفروشیم، تاکید کرد: علم در میان همه نعمت‌های خدا جایگاه ویژه‌ای دارد و به اصطلاح علم جوهر وجود روح را تکامل می‌بخشد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) از علم به عنوان نعمت عظیم الهی یاد کرد و گفت: بر اساس سنت الهی انتقال علم به بندگان از راه مجاری و افراد خاص انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: همانطور که علم را باید از معلم آموخت در معنویات نیز باید از نفس بزرگان و دعای آنها استفاده کرد چون آنها واسطه فیض الهی هستند.

* بهره‌مندی از علوم اهل بیت توفیق الهی است

آیت‌الله مصباح یزدی بهره‌مندی از علوم اهل بیت(ع) در میان میلیارد‌ها انسان را توفیق الهی و نعمتی خدادادی دانست و خاطرنشان کرد: در واقع ما واسطه فیض رسیدن علوم و معارف به مخلوقات خدا هستیم.

وی با بیان اینکه خدا ما را واسطه فیض برای دیگران قرار داده است، ابراز داشت: اگر در این رابطه دقت کنیم خودمان را بدهکار می‌دانیم و باید بیش از این در پیشگاه خدا سر خضوع بساییم زیرا ما واسطه فیض برای انسان‌ها هستیم.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با اشاره به اینکه این چنین نعمتی با هیچ نعمت دنیوی قابل مقایسه نیست، افزود: این نعمت بزرگ را نباید به خاطر اقراض مادی دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه خدا چیزی به ما داده‌است که باعث رشد انسانیت انسان‌ها است، گفت: خداوند این افتخار را به ما داده است که این وساطتت را داشته باشیم و انسان‌ها را به مقام قرب الهی نزدیک کنیم.

* برلیان را به قیمت خرمهره نفروشیم

آیت‌الله مصباح یزدی انتخاب کار، روش، موضوع و... را برای مزد مادی بیشتر، خسارت بزرگ نامید و افزود: اگر اینگونه شود ما دانه برلیان را به قیمت خر‌مهره فروختیم.

وی تحصیل،‌ تعلیم و ترویج برای خدا را بسیار ارزشمند دانست و خاطرنشان کرد: درسی که باید از شهید مطهری و اساتید ایشان بگیریم درس اخلاص است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه شیخ عباس قمی مولف مفاتیح‌الجنان و مرحوم الهی قمشه‌ای مترجم قرآن از جمله بزرگانی‌ هستند که برای کار خود هیچ حق‌التالیفی نگرفتند، ابراز داشت: این بزرگواران کار خود را با اخلاص، برای خدا انجام دادند و آثارشان ماندگار شد به گونه‌ای که در هر خانه در کنار قرآن یک مفاتیح الجنان قرار دارد.

کد خبر 211979
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز