دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در گرماگرم پیشروی‌های ارتش سوریه در مناطق پیرامونی پایتخت و استان‌های هم مرز با لبنان، رئیس‌جمهور این کشور ضمن ابراز خرسندی نسبت به بهبود اوضاع امنیتی اعلام کرد که گروه موسوم به ارتش آزاد عملا از صحنه درگیری‌ها حذف شده است.

اسد

به گزارش خبرگزاری سوریه، بشار اسد در دیدار با هیأتی از احزاب و شخصیت‌های لبنانی تأکید کرد: آنچه ارتش آزاد نامیده می‌شود، عملا پایان یافته و هیچ حضوری در درگیری‌ها ندارد و در حال حاضر ارتش سوریه با تشکیلات القاعده می‌جنگد که پیکارجویانی از 23کشور را وارد کشور کرده است.

وی در این دیدار از سیاست لبنان درباره سوریه موسوم به سیاست دوری از بحران، به‌صورتی تلویحی انتقاد کرد و افزود: لبنانی که در قلب آتش بحران سوریه است، نمی‌تواند چنین سیاستی را اتخاذ کند.بشار اسد اما هنگام پرداختن به مواضع برخی کشورهای عربی و غربی، ضمن انتقاد از این کشورها و اتحادیه عرب، این نهاد منطقه‌ای را اتحادیه‌ای فاقد آینده نگری دانست. وی با اشاره به اینکه اروپایی‌ها درباره بحران سوریه دچار دستپاچگی هستند، افزود: آمریکایی‌ها هم از همان آغاز بحران به‌صورتی پراگماتیک عمل کرده و می‌کوشند با برنده میدان همراهی کنند.

اظهارات رئیس‌جمهور سوریه در حالی بیان می‌شود که ارتش این کشور در ادامه پیشروی‌های میدانی خود، ضمن پاکسازی بخش دیگری از مناطق پیرامونی پایتخت، کنترل بخش مهمی از مناطق استراتژیک پیرامونی شهر القصیر را در نزدیکی مرز با لبنان به‌دست گرفت. ارتش سوریه پس از به‌دست گرفتن بلندی‌های موسوم به تل‌النبی مندو، اکنون در تحرکی گاز انبری مناطق غربی رودخانه العاصی در استان حمص را هم به کنترل خود درآورده و گروه‌های مسلح را در داخل شهر القصیر محاصره کرده است.

عملیات اخیر ارتش سوریه در این مناطق بیشتر برای قطع هرگونه تزریق سلاح از داخل لبنان به خاک سوریه صورت می‌گیرد. از این رو، طی روزهای گذشته گروه‌های مسلح برای متوقف کردن حرکت ارتش سوریه، اقدام به شلیک موشک به داخل لبنان کرده‌اند تا در نتیجه انتقادات لبنان، ارتش سوریه ناچار به توقف عملیات خود شود.

اما تحرکات دیپلماتیک و نظامی سوریه در حالی صورت می‌گیرد که روزنامه فرانسوی لوفیگارو نوشت: پادشاه اردن با گشودن حریم هوایی کشورش به روی هواپیماهای تجسسی اسرائیل موافقت کرده است. به نوشته لوفیگارو، ملک عبدالله دوم پادشاه اردن دو دالان هوایی در شمال پایتخت و جنوب کشورش را تحت اختیار نیروی هوایی رژیم صهیونیستی قرار داده است. روز گذشته مقام‌های اردن این گزارش را رد کردند.

این گزارش درحالی فاش می‌شود که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در تور خاورمیانه‌ای اخیر خود، با مقام‌های اردنی دیدار کرد و پس از این دیدار، بیش از 1500فرد مسلح از شمال اردن وارد سوریه شدند. پس از آن بشار اسد هشدار داد که اردن از آتش بحران سوریه به دور نخواهد ماند. چند روز پس از این اظهارات، عبدالله دوم پادشاه اردن عازم واشنگتن شد.

رسانه‌ای شدن تنش میان اردن و سوریه پس از آن صورت می‌گیرد که پیش از این اخباری درباره دیدار محرمانه پادشاه اردن با رئیس‌جمهور سوریه در دمشق منتشر شده بود. اما در عرصه بین‌المللی، قرار است امروز سه‌شنبه سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه با جان کری همتای آمریکایی خود در بروکسل دیدار و گفت‌وگو کند.

محور اصلی این گفت‌وگوها، بحران سوریه خواهد بود. این درحالی است که روزنامه عربستانی الشرق‌الاوسط نوشت که غسان هیتو فردی که به‌عنوان نخست‌وزیر مخالفان سوریه معرفی شده بود، به‌علت شکست در تشکیل دولت انتقالی مخالفان، به‌زودی از سمتش عزل خواهد شد. اخوان‌المسلمین به‌عنوان اصلی‌ترین گروه شکل‌دهنده ائتلاف مخالفان از هیتو سلب اعتماد کرده است. این درحالی است که معاذ الخطیب رئیس ائتلاف مخالفان سوریه پس از پایان نشست دوستان سوریه در استانبول، مجددا استعفای خود را اعلام کرد.

کد خبر 210536

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز