همشهری آنلاین: رییس فدراسیون سوارکاری اطمینان داد در صورت همکاری دولت، ایران در آینده نزدیک به یک کشور مطرح در عرصه اسبدوانی و قطب صادرات اسب تبدیل خواهد شد.

به گزارش ایرنامحمدرضا تابش که هفته گذشته برای شرکت در مجمع جهانی فدراسیون جهانی سوارکاری به پرتغال سفر کرده بود، در مادرید پایتخت اسپانیا گفت: " ایران از امکانات و توانمندیهای بالایی در عرصه پرورش اسب مسابقه برخوردار است و می‌تواند از طریق پرورش، نگهداری و صادرات اسب، برگزاری مسابقات منطقه‌ای در رشته‌های استقامت و پرش و فعالیت باشگاهها، هزاران فرصت شغلی ایجاد کرده و درآمدهای فراوانی بدست آورد."

وی افزود: "سوارکاری امروزه یک صنعت و ورزش پولساز در جهان است که سالانه میلیاردها دلار درآمد برای کشورهای فعال در این عرصه به همراه دارد."

تابش، اسبهای ایرانی را دارای پنج نژاد شامل "اسبچه خزر"، "اسب اصیل عرب" که خاستگاه ایرانی دارد، "اسب کرد"، "اسب ترکمن" و "اسب دره‌شوری" نام برد.

وی گفت: "در حال حاضر، بیش از ‪ ۱۲۰‬هزار اسب در کشور وجود دارد که ‪۱۵‬ هزار راس از آنان برای فعالیت ورزشی ثبت شده است."

وی  سرعت اسبهای ایرانی را ‪ ۸۰‬کیلومتر بیان کرد و گفت در صورت توجه به ورزش سوارکاری، ما می‌توانیم به رکورد این رشته در جهان که ‪ ۱۲۰‬کیلومتر است، دست یابیم.

تابش گفت  در حال حاضر ‪ ۱۵۰‬باشگاه سوارکاری در کشور وجود دارد که از این تعداد، تهران با ‪ ۸۰‬باشگاه در صدر نشسته است و یزد با ‪ ۲۵‬باشگاه دومین جایگاه را در این زمینه در کل کشور دارد.

رییس فدراسیون سوارکاری، یکی از مهمترین برنامه‌های این فدراسیون را شناسایی اسب‌ها و صدور شناسنامه علمی برای آنها به عنوان پایه هر گونه فعالیت جدی اقتصادی و ورزشی در این رشته اعلام کرد.

وی گفت: "در این زمینه، طرح "شناسایی ژنتیکی اسبها" (ژنوتایپینگ) از چند سال پیش در مورد اسبهای عرب و اسبچه خزر آغاز شده است و این طرح بزودی در مورد اسب کرد، ترکمن و دره‌شوری نیز به اجرا درخواهد آمد."

تابش خاطرنشان کرد:" مشکل قرنطینه اسبهای ایرانی نیز سال گذشته بطور موقت حل شد و سوارکاران ایرانی برای نخستین‌بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی توانستند در مسابقات خارج از کشور شرکت کنند."

کد خبر 20251

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز