جمعه ۳۱ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۹:۲۳
۰ نفر

عزیز شاه‌محمدی: شهریور سال گذشته با شدت گرفتن ناآرامی‌ها در بغداد، دو تن از مشاوران جرج بوش در کاخ سفید، رئیس‌جمهور آمریکا را قانع کردند

که با طرح ساده افزایش نیروها در بغداد و حومه آن و استان سنی‌نشین الانبار عراق می‌توان امنیت و آرامش را به عراق بازگرداند و آنچه «پیروزی نظامی» خوانده می‌شود را کسب کرد.

سه ماه بعد در آذرماه سال گذشته گزارش بیکر- همیلتون که در گروه مطالعه عراق تنظیم شده بود، منتشر شد.

در این گزارش برخلاف نظر مشاوران بوش توصیه شده بود که اولاً نیروهای نظامی آمریکا به پادگان‌ها در عراق بازگردند ثانیاً مسئله فلسطین در اولویت قرار گیرد و بالاخره این‌که با ایران و سوریه مذاکره شود.

جرج بوش به‌رغم همه نظرات کارشناسی، توصیه‌های گزارش  بیکر- همیلتون را نپذیرفت و در عوض فرمان افزایش تعداد نیروهای آمریکایی در عراق را صادر کرد.

بر اساس دکترین جدید نظامی باید 500/21 نفر به تعداد 132000 سرباز آمریکایی در عراق افزوده می‌شد. همچنین بر اساس این طرح، بغداد به 9 بخش تقسیم شد و 27 پایگاه نظامی و امنیتی مرکب از نیروهای آمریکایی و ارتش و پلیس عراق تأمین امنیت در بغداد و حومه را بر عهده گرفتند.

گرچه از شروع این طرح از بهمن ماه سال گذشته، نشانه‌های اندکی از بهبود شرایط امنیتی در بغداد نمایان شد، اما گویا تروریست‌ها خود را برای انطباق با شرایط جدید آماده می‌کردند؛ چنان‌که از اسفندماه، عملیات تروریستی و ناآرامی بی‌سابقه در بغداد رو به افزایش نهاد.

رشد عملیات تروریستی در بغداد، شدت تخریب و وسعت تلفات در 20 روز اخیر حیرت‌انگیز بوده است.

انفجار  پل تاریخی بغداد، انفجار در پارلمان عراق در منطقه به‌شدت محافظت شده عراق، و انفجار روز چهارشنبه که در یک انفجار بالغ بر 200 نفر کشته شدند. حاکی از شکست مطلق طرح امنیتی بغداد است.

بر اساس آمار دولت عراق تعداد کشته‌های مردم عادی در بهمن ماه، 1645 نفر و در اسفند 1861 نفر بوده است. تعداد کشته‌های سربازان خارجی نیز در 20 روز اخیر به رقم 73 نفر رسیده که 65 نفر از آنان آمریکایی بوده‌اند و این غیر از آمار عظیم آوارگان عراقی است که خانه و کاشانه خود را فقط برای زنده ماندن رها کرده‌اند.

وضعیت عراق به‌گونه‌ای است که از یک طرف آمریکا را از یک «قدرت نظامی» به معنی توانایی نظامی برای ایجاد ثبات و امنیت و حکومت قانون و تاسیس دولت به یک «قدرت تخریب» تنزل داده است.

از طرف دیگر سیاست‌ها و رفتارهای متناقض و ناپخته دولت آمریکا منجر به آن شده است که به نوشته تحلیل‌گر روزنامه دیلی استار لبنان دیگر کسی نه از آمریکا می‌ترسد و نه کسی به آمریکا احترام می‌گذارد.

کد خبر 20073

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز