یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۹:۳۶
۰ نفر

نیویورک تایمز: میلیاردها دلار از درآمدهای نفتی عراق طی دوران چهار ساله اشغال این کشور ناپدید شده است.

یکی از گزارش‌های دولتی در ایالات متحده نشان می دهد طی چهار سال گذشته درآمد حاصل از فروش یکصد تا چهارصد هزار بشکه از نفت در هر روز عراق مورد محاسبه قرار نگرفته و این در آمد به دلیل فساد یا قاچاق ناپدید شده است.

براساس این گزارش چنانچه میانگین بهای هر بشکه نفت 50 دلار محاسبه شود طی این مدت روزانه 5 تا 15 میلیون دلار اختلاس صورت گرفته است.

اگر چه در این گزارش در مورد سرنوشت این میزان اختلاس از تولید روزانه نفت عراق که به حدود دو میلیون بشکه بالغ می‌شود، هیچ‌گونه استنتاجی صورت نگرفته اما این یافته‌ها به این ظن که قاچاقچیان، شورشی‌‌ها و مقامات فاسد بخش قابل توجهی از صنعت نفت عراق را تحت کنترل خود دارند، دامن می‌زند.

در این چارچوب همچنین می‌توان پاسخی برای اختلاس‌های چند میلیارد دلاری از جمله احتمال این که عراق با ظرفیتی اسمی فراتر از ظرفیت واقعی در حال تولید و عرضه نفت بوده است، یافت.

دولت عراق و وزارت امور خارجه ایالات متحده که مسئول انتشار آمار مربوط به بهره‌برداری از ذخایر نفت عراق هستند برای افزایش سطح تولید که به مراتب کمتر از هدف‌گذاری سه میلیون بشکه‌ای در روز توسط ایالات متحده است، تحت فشار فزاینده‌ای قرار داشته‌اند در حالی که تقریبا تمامی اقتصاد عراق متکی به درآمدهای نفتی است.

این گزارش که قرار است طی هفته آینده به طور رسمی منتشر شود  توسط اداره حسابرسی کل دولت ایالات متحده با همکاری تحلیلگران دولتی بخش انرژی تهیه شده است.

اداره حسابرسی کل ایالات متحده با توجه به اینکه هنوز متن گزارش اصلی منتشر نشده و صرفا پیش‌نویس این گزارش تدوین شده است از موضع‌گیری در قبال آن اجتناب ورزیده اما یکی از مقامات وزارت امور خارجه که در بخش انرژی فعال است، اعتقاد دارد دلایل مختلفی می‌تواند برای اختلاف‌های آماری موجود در زمینه بهره‌برداری از نفت عراق وجود داشته باشد.

او به عنوان نمونه به هرز رفتن بخشی از نفت استحصالی در عملیات خرابکاری پیاپی علیه خطوط لوله نفتی شمال عراق و برآوردهای غیردقیق از میزان بهره‌برداری از حوزه نفتی جنوب، جایی که مهندسان تولید ممکن است پمپاژ مقادیری آب به همراه نفت را لحاظ نکرده باشند، اشاره می‌کند.

او البته احتمال نفت دزدی را رد نمی‌کند اگر چه تاکید دارد نفت خام به اندازه محصول پالایش شده جذاب نیست اما این هم در زمره گزینه‌هایی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

مقامات عراق و آمریکایی پیش از این ادعا کرده بودند قاچاق محصولات پالایش شده مثل بنزین و نفت کوره سالانه میلیاردها دلار زیان به همراه دارد. سرقت این محصولات بیشتر نگران‌کننده است چون مقامات دو طرف براین باور هستند که بخش اعظم منافع ناشی از آن به گروههای شورشی می‌رسد.

قاچاق نفت خام دشوارتر است چون قبل از آن که برای فروش عرضه شود باید برای فرآوری و تولید محصولاتی با ارزش افزوده در اختیار پالایشگاه قرار گیرد.

گزارش اداره حسابرسی جامع‌ترین دریچه‌ای است که تلاش‌های ناکام آمریکا برای بازسازی عراق در دو بخش نفت و برق گشوده شده است. برای درک بهتر روند تولید نفت عراق، این نهاد کارشناسان وزارت انرژی آمریکا که ید طولایی در تحلیل تولید و صدور نفت در عرصه جهانی دارند را به همکاری فراخواند.

اریک کریل، از کارشناسان امور نفت در سازمان مدیریت اطلاعات می‌گوید: بررسی اطلاعات و آمارهای مربوط به صنعت نفت در گستره جهانی آن موید آمارهایی که بغداد پیرامون میزان تولید نفت عراق ارایه می‌دهد، نیست.

این مدیریت مصرف داخلی نفت عراق را مدنظر قرار داده تا به دقیق‌ترین تحلیل در مورد تولید و عرضه نفت در عراق برسد. او تاکید دارد با محاسبه همه احتمال‌ها مشخص شد آمار تولید با حاصل جمع آمار مصرف داخلی و فروش خارجی همخوانی ندارد.

12 می

کد خبر 21925

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز