سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

پیشنهاد سرگئی مترونوف، از اعضای برجسته پارلمان روسیه برای اصلاح قانون اساسی به‌گونه‌ای که امکان تمدید دوران ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور پس از پایان دوران زمامداری او در سال 2008 میلادی فراهم آید با واکنش تند احزاب اپوزیسیون مواجه شده است.

کرملین پس از اظهارات روز جمعه مترونوف اعلام کرد پوتین قصد ندارد پس از اتمام دوره ریاست جمهوری‌اش در این سمت باقی بماند و با بازنگری قانون اساسی برای فراهم آوردن بستر قانونی ابقای او در قدرت نیز مخالف است.

میرونوف که رئیس شورای فدراسیون است، می‌گوید دوره ریاست جمهوری باید از چهار به پنج سال افزایش یافته و زمینه برای انتصاب یک فرد برای بیش از دو دوره متوالی فراهم آید. او روز جمعه در مصاحبه با اینترفکس گفت: چهار سال برای کشور بزرگی چون روسیه خیلی کوتاه است و باید این دوره طولانی‌تر شده و به پنج یا هفت سال افزایش یابد.

میرونوف به فاصله کوتاهی پس از انتصاب به عنوان رئیس شورای فدراسیون از قانونگذاران روسیه خواست قوانین مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری را مورد بازنگری قرار دهند. او با اشاره به مخالفت‌های پوتین با تمدید دوران زمامداری‌اش گفته بود قانونگذاران باید این فرصت را برای پوتین فراهم آورند و پس از آن تصمیم‌گیری با رئیس جمهور خواهد بود.

دیمیتری پسکف، سخنگوی کرملین در واکنش به پیشنهاد مترونوف اعلام کرد پوتین مخالف بازنگری قانون اساسی برای ابقای او در سمت‌اش است. او تأکید کرد پوتین رغبتی به ادامه ریاست جمهوری‌اش ندارد.

این درحالی است که برخی رهبران احزاب اپوزیسیون دولت روسیه اعتقاد دارند مخالف پوتین با بازنگری قانون اساسی ساختگی است و نزدیکان او در حال بررسی راهکارهای موجود برای تداوم حضور او در عالی‌ترین بخش حاکمیت هستند که تمدید دوران ریاست جمهوری تنها یکی از این راهکارها است.

براساس قوانین جاری روسیه دوره ریاست جمهوری به دو دوره متوالی محدود شده است و به همین واسطه پوتین قادر نخواهد بود در انتخابات مارس سال آینده مشارکت کند. سیاستمداران هوادار کرملین تاکنون بارها گزینه بازبینی قانون اساسی برای تمدید دوران ریاست جمهوری پوتین را مطرح کرده‌اند اما در هر مورد پوتین اعلام کرد مصر به کناره‌گیری از قدرت است.

اگرچه برخی می‌گویند پیشنهاد میرونوف با هدف به نمایش گذاشتن وفاداری‌اش به پوتین بوده است اما باتوجه به اظهارات دوپهلوی گاه‌وبیگاه پوتین علاقمندی او به ادامه دوران ریاست جمهوری‌اش نامحتمل نیست.

پوتین به‌طور همزمان و به شکل غیرمستقیم از برخی چهره‌های مطرح سیاسی چون دیمیتری مدودف و سرگئی ایوانف، معاونان نخست‌وزیر برای احراز ریاست‌جمهوری حمایت به عمل آورده است.

کد خبر 18727

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز