همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور روسیه روز پنجشنبه 26 آوریل(6 اردیبهشت) در آخرین گزارش سالانه خود به مجمع فدراسیون روسیه این کشور بیگانگان را متهم به دخالت فزاینده در امور داخلی روسیه کرد.

به گزارش آسوشیتد پرس، ولادیمیر پوتین ضمن بیان مطلب فوق گفت:میزان مبالغی که از خارج برای دخالت در امور داخلی روسیه ارسال می‌شود، نسبت به سابق به شدت افزایش یافته است.

رئیس جمهور روسیه گفت:(در کشور ما) افرادی وجود دارند که به طور ماهرانه از مبانی دموکراتیک با هدف حمله به مردم و دولت استفاده می‌کنند.آن‌ها می‌خواهند اوضاع را به گذشته نه چندان دور بازگردانند(بازگشت به دوران اتحاد جماهیرشوروی سابق) برخی دیگر نیز می‌خواهند در نظام داخلی و استقلال سیاسی کشور اخلال ایجاد کنند.

پوتین در سخنان خود به طور مشخصی کشور خاصی را به ارسال سرمایه برای حمایت از گروه‌های مخالف دولت متهم نکرد.این درحالی است که در ماه گذشته وزارت امور خارجه روسیه به شدت از  میزان سرمایه گذاری بالای آمریکا در سازمان‌هایی که گفته می‌شود مروج دموکراسی در روسیه هستند به شدت انتقاد کرده بود.

مقامات روسیه معتقدند که چنین سرمایه گذاری‌هایی با هدف ایجاد زمینه نارضایی و تظاهرات گروه‌های مخالف دولت در روسیه صورت می‌گیرد.آن‌ها این اقدامات آمریکا در روسیه را نظیر اقداماتی می‌دانند که در گرجستان و اوکراین با برپایی انقلابات مخملی و نارنجی انجام گرفت و منجر به روی کار آمدن دولتمردان طرفدار غرب در این کشور‌ها شد.

آخرین دوره ریاست جمهوری

ولادیمیر پوتین اما در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به مجلس و ملت روسیه اعلام کرد:برای بار سوم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نخواهد کرد.او در عین حال از پیشنهاد فرد خاصی برای جانشینی خود  در مقام ریاست جمهوری خودداری کرد.

دومین دوره ریاست جمهوری پوتین در سال 2008 به پایان می‌رسد و او به موجب قانون اساسی نخواهد توانست برای بار سوم خود کاندیدای انتخابات کند.

تعلیق اجرای قرار داد محدودیت سلاح‌های متعارف با غرب

رییس جمهوری روسیه که در سخنان سالانه خود چندین بار خارجیان را به دخالت در امور داخلی روسیه متهم کرده بود، در ادامه اعلام کرد: مسکو از این پس خود را ملزم به رعایت قرارداد بین دو پیمان نظامی "ناتو" و "ورشو" که در سال ‪ ۱۹۹۰‬توسط کشورهای عضو، در پاریس به امضا رسید، نمی‌داند.

ولادیمیر پوتین در هشتمین نطق سالانه خود خطاب بهمجمع فدراسیون روسیه گفت: در شرایطی که پیمان ورشو دیگر وجود خارجی ندارد، ناتو حتی در نزدیکی مرزهای روسیه پایگاههای نظامی و دفاع ضد موشکی مستقر کرده است، اما روسیه حتی برای جابجایی نیروهای مسلح در داخل خاک خود نیز محدودیت دارد.

وی افزود: بهمین دلیل صلاح می‌دانم تا زمانیکه همه کشورهای عضو ناتو ، قرارداد محدودیت سلاحهای متعارف را امضا نکرده و به مانند روسیه دقیقا اجرا نکنند، توقف آنرا از سوی روسیه اعلام کنم.

رییس جمهوری روسیه گفت: ما در اجرای این قرارداد حتی تعداد نیروهای مسلح خود را کاهش داده و در زمان بحران چچن نیز بدان پایبند بودیم اما شرکای اروپایی ما حتی آنرا تصویب نکردند.

پوتین افزود: کشورهای اروپایی، توافق استانبول در سال ‪ ۱۹۹۹‬که به خروج نیروهای روسیه از گرجستان و پردنستروویه اشاره داشت را دستاویز قرار داده‌اند، در حالیکه این سند اصلا ارتباطی با قرارداد محدودیت سلاح‌های متعارف بین اعضای ناتو و ورشو ندارد.

وی رفتار کشورهای اروپایی در این ارتباط را بی نزاکتی و اقدامی برای کسب منافع یکجانبه نامید.

رییس جمهوری روسیه با اشاره به استقرار سیستم پدافند موشکی توسط غرب و آمریکا در کشورهای چک و لهستان و افزایش پایگاههای نظامی آنها در مرزهای روسیه گفت: این در شرایطی است که اسلواکی و کشورهای بالتیک بعنوان اعضای جدید ناتو هنوز به قرارداد محدودیت گسترش سلاحهای متعارف نپیوسته‌اند.

 وی تصریح کرد: ظاهرا از این قرارداد فقط این معنا باقیمانده که روسیه باید در جابجایی نیرو در خاک خود نیز محدود باشد، آیا می‌توان تصور کرد که آمریکا برپایه قراردادی از جابجایی ارتش در خاک خود محروم شود؟!

ولادیمیر پوتین که هشتمین و آخرین سال ریاست جمهوری خود را پشت سر می‌گذراند، روز پنجشنبه آخرین نطق سالانه‌اش را خطاب به حدود یکهزار تن از جمله نمایندگان دوما و شورای فدراسیون که جمع آنها مجمع فدراسیون خوانده می‌شود، ایراد کرد.

مقامات لشگری و کشوری و خبرنگاران داخلی و خارجی نیز در محل سخنرانی پوتین در کاخ کرملین حضور داشتند. نطق پوتین، همزمان از شبکه‌های تلویزیونی داخلی روسیه و برخی شبکه‌های بین‌المللی پخش شد.

کد خبر 20530

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز