جواد نصرتی: تورنمنت‌های بزرگ همیشه غایبان بزرگی هم دارند. علاوه بر بازیکنانی که در طول فصل به خاطر مصدومیت، یورو را از دست داده‌اند، انجام بازی‌های دوستانه پیش از تورنمنت‌ها که یکی از بهترین روش‌های آماده‌سازی تیم‌های ملی است، قربانیان زیادی می‌گیرد.

فوتبال

یورو 2012 هم مثل تمام تورنمنت‌های بزرگ فوتبال غایبان سرشناسی دارد؛ در تیم ملی اسپانیا، پیدا کردن یک جانشین مناسب برای داوید ویا بزرگ‌ترین دردسرکادر فنی این تیم بودو غیبت باکاری سانیا و اریک آبیدال در تیم ملی فرانسه، قطعا ضربه سنگینی به عملکرد خط دفاعی این تیم خواهد زد. بزرگ‌ترین متضرر مصدومیت بازیکنان بزرگ اما انگلیس است که 4 بازیکن تاثیرگذار خود را به خاطر مصدومیت از دست داده است. درن بنت مهاجم این تیم مدت‌ها پیش مصدوم شد اما روی هاجسون سرمربی این تیم، گرت بری، فرانک لمپارد و گری کاهیل را در اردوی نهایی تیمش برای آماده‌سازی یورو از دست دادو حالا باید تمام برنامه‌هایی را که با داشتن این بازیکنان در ذهن خود پرورانده بود تغییر بدهد. غیبت لمپارد و بری، وضعیت خط میانی تیم ملی انگلیس را که حالا تنها اسکات پارکر و استیون جرارد را به عنوان بازیکنان اصلی در اختیار دارد، شکننده کرده است. شاید یکی از عوامل ناکامی احتمالی انگلیس در این تورنمنت، غیبت همین ستاره‌هایی باشد که افتادند و رفتند.

داوید ویا، مهاجم اسپانیا

بهترین گلزن تیم ملی اسپانیا در یورو2008 و جام‌جهانی2010 بازی‌های اوکراین و لهستان را به خاطر شکستگی پایش در جام‌جهانی باشگاه‌ها در دسامبر از دست داد. او از آن زمان تا به حال حتی در یک بازی هم به میدان نرفته است. ویسنته دل‌بوسکه پیش‌تر گفته بود که «مجبور است تا آخرین لحظه به خاطر وبا صبر کند» اما در 22ماه می تایید شد که مهاجم 30 ساله به‌موقع بهبود نخواهد یافت و قطعا یورو2012 را از دست خواهد داد. غیبت و یا بدون شک ضربه سنگینی به تیم ملی اسپانیا خواهد زد و بی‌دلیل نبود که دل‌بوسکه بعد از اعلام لیست نهایی‌اش تأکید کرد که این مهاجم یکی از عناصر مهم تیمش بوده است که جانشینی ندارد. غیبت ویا فرصت بازی در یورو را برای مهاجمانی مانند سولدادو و فرناندو تورس مهیا کرد و در نهایت، این تورس بود که بعد از یک فصل ناامیدکننده در لیگ برتر، دوباره فرصت بازی در تیم ملی را به دست آورد.

اریک آبیدال، مدافع چپ فرانسه

اریک آبیدال یکی از عجیب‌ترین دلایل را برای غیبت در یورو2012 دارد؛ او این رقابت‌های معتبر را به خاطر سرطان کبد از دست داد. حدود یک سال پیش بود که آبیدال مجبور شد به خاطر تومورهای سرطانی، کبدش را جراحی کند. جراحی سال گذشته او رو به فراموشی بود که مدافع محبوب بارسلونا دوباره در ماه آوریل مجبور شد به خاطر بازگشت تومورهای سرطانی، عمل پیوند کبد انجام بدهد. بیماری آبیدال به قدری وخیم بود که برخی آن را پایان زندگی حرفه‌ای این فوتبالیست می‌دانستند اما چند روز پیش جراحان خبرهای خوشی به او دادند و اعلام کردند او در آینده باز هم می‌تواند بازی کند. با این حال این بیماری، لوران بلان را از داشتن گزینه اولش در سمت چپ خط دفاعی محروم کرد. آبیدال در تیم بلان، مهره ارزشمندی به شمار می‌رفت چون علاوه بر بازی در سمت چپ خط دفاعی، یک آلترناتیو مطمئن برای دفاع میانی تیمش بود. البته آبیدال در یورو از تیم ملی کشورش دور نخواهد بود و به لوران بلان قول داده است که او به اوکراین خواهد رفت تا تیم ملی فرانسه را تشویق کند.

جوزپه روسی، مهاجم ایتالیا

تقریبا یک سال پیش بود که مدیر برنامه‌های جوزپه روسی از تماس باشگاه بارسلونا با ویارئال برای جذب این مهاجم خبر داد. اما 12ماهی که از آن زمان گذشته یک سال طاعونی برای روسی بوده است: روسی با ویارئال باقی ماند(تیمی که در آخرین روز لالیگا به دسته پایین‌تر سقوط کرد) و در تمام یک سال گذشته در بازی‌های کمی برای این تیم به میدان رفت. در اکتبر رباط صلیبی روسی پاره شد و در ماه آوریل که این مهاجم خودش را برای بازگشت به میادین آماده می‌کرد، مصدومیتش دوباره بازگشت.

روسی و کاسانو در تیم ملی ایتالیا یکی از خطرناک‌ترین زوج‌های اروپا را تشکیل داده بودند و چزاره پراندلی سرمربی لاجوردی‌ها بی‌دلیل نبود که گفته بود این دو بازیکن «هیچ نقطه بازگشتی» برای مدافعان حریف باقی نمی‌گذارند. اما این زوج به گرفتاری‌های عجیبی دچار شدند و همزمان با روسی، آنتونیو کاسانو هم به‌دلیل مشکل نادر قلبی از فوتبال دور شد. کاسانو البته به فوتبال بازگشت و با توجه به حضور مهاجمانی مانند ماریو بالوتلی و آنتونیو دی‌ناتاله، بازیکن کناری مطمئنی در یورو خواهد داشت. با این حال، پراندلی قطعا در یورو2012 زوج دلخواهش را در حمله نخواهد داشت.

فرانک لمپارد، هافبک میانی انگلیس

حیات دوباره‌ای که فرانک لمپارد بعد از جدایی آندره ویلاس بواس از چلسی به دست آورده بود، بعد از تعقیب توپی که در تمرین تیم ملی انگلیس به کناره زمین رفته بود با نقاط تاریک برگشت‌ناپذیری مواجه شد. لمپارد که در دوران مربیگری ویلاس‌بواس صراحتا ناراحتی‌اش را از نیمکت‌نشینی اعلام کرده بود، با جدایی او همراه با دیدیه دروگبا و مایکل اسین و جان تری، به ترکیب چلسی بازگشتند و با این تیم به قهرمانی لیگ قهرمانان رسیدند. لمپارد قطعا نقشی انکارناشدنی در این قهرمانی داشت و به‌نظر می‌رسید روی هاجسون، سرمربی انگلیس هم حساب ویژه‌ای روی حضور او در تیمش در یورو2012 باز کرده بود. اما لمپارد در تمرین تیم ملی کشورش به‌دنبال یک توپ در گوشه زمین دوید و زانویش مصدوم شد. به این ترتیب یکی از باتجربه‌ترین بازیکنانی که هاجسون می‌توانست روی او حساب باز کند، مجبور به ترک تیم شد. بعد از این مصدومیت حتی مسئله خداحافظی او از تیم ملی هم مطرح شد اما لمپارد، آینده‌اش را در تیم کماکان رو به جلو می‌داند؛ «من قطعا بعد از یورو خودم را از تیم ملی دور نخواهم کرد». روی‌هاجسون هم برای آینده‌ای که برای تیمش در ذهن دارد، لمپارد را در نظر دارد؛«من فکر می‌کنم او همچنان در برنامه‌های من برای آینده نقش دارد چون بازیکنی است که کیفیتی بین‌المللی دارد». غیبت لمپارد همچنین کادر فنی تیم ملی انگلیس را در میانه زمین با دردسرهای زیادی همراه خواهد کرد چون نگرانی‌هایی درباره وضعیت اسکات پارکر و استیون جرارد هم وجود دارد.

باکاری سانیا، مدافع راست فرانسه

باکاری سانیا یورو2008 را به خاطر مصدومیت از دست داد و حالا شکستگی استخوان ساق پایش، تاریخ را به تلخی برای او تکرار کرده است. سانیا در تساوی آرسنال با نورویچ به بلایی که پیش‌تر سر آرون رمزی و ادواردو آمده بود گرفتار شد و با تکل خشن بردلی جانسون چند ماه مهم دوران زندگی حرفه‌ای‌اش را از دست داد. این تکل خشن نه تنها آرسنال، هواداران و آرسن ونگر، سرمربی این تیم را ناامید کرد که مشکلات زیادی را هم برای لوران بلان، سرمربی تیم ملی فرانسه ایجاد کرد. سانیا بعد از این مصدومیت جانسون را متهم کرد که به عمد او را مصدوم کرده است؛ «من فکر می‌کنم که او به عمد من را زد. او دقیقا وقتی که من روی زمین بودم روی پایم ضربه زد».

سانیا در 29 سالگی همچنان چند سال دیگر فرصت دارد که برای تیم ملی‌اش بازی کند و حتی قول داده «قوی‌تر» از قبل به تیم ملی بازگردد. ماتیو دبوشی جانشین سانیا در تیم ملی فرانسه به‌نظر می‌رسد که در بازی‌های تدارکاتی پیش از یورو عملکرد خوبی هم برای تیم کشورش داشت.

کارلس پویول، مدافع میانی اسپانیا

کارلس پویول 34 ساله، قلب تپنده خط دفاع باشگاه و تیم ملی کشورش است و به همین دلیل ویسنته دل بوسکه، سرمربی اسپانیا خبر مصدومیت زانوی وی را یک «فقدان بزرگ» نامید؛ «نه تنها به خاطر توانایی‌های او در زمین بلکه به خاطر چیزهایی که وقتی کنار تیم است به آن می‌دهد».بعد از جراحی زانوی پویول، پزشک معالجش تایید کرد که این مدافع نمی‌تواند در یورو برای تیم ملی کشورش بازی کند اما گفت که بارسلونا سال‌های زیادی پویول را در اختیار خواهد داشت. اینکه آیا این مسئله برای تیم ملی اسپانیا هم صادق است را باید در آینده دید. پویول بعد از ازدست دادن یورو اعلام کرد که هیچ تصمیمی برای خداحافظی از تیم ملی نگرفته است.

گرت بری، هافبک میانی انگلیس

گرت بری نخستین بازیکن تاثیرگذار انگلیس بود که یورو را به خاطر مصدومیت از دست داد. او فصل موفقی را با منچسترسیتی سپری کرده و روی هاجسون، سرمربی انگلیس حساب ویژه‌ای روی او باز کرده بود. بری در بازی دوستانه تیم ملی کشورش برابر نروژ 26 دقیقه به میدان رفت و البته همین زمان کم هم کافی بود تا او همچون جام جهانی، این تورنمنت بزرگ را از دست بدهد. هاجسون بعد از مصدومیت بری گفت: «او قطعا یکی از اعضای لیست نهایی من بود. بری در سال‌های اخیر یکی از بهترین عملکردها را در تیم ملی انگلیس داشته است. او قطعا در آینده تیم من نقشی اساسی دارد». غیبت او وقتی معنایی متفاوت برای انگلیس پیدا کرد که فرانک لمپارد هم به درد او دچار شد و حالا خط میانی انگلیس، به خاطر غیبت این دو با چالش‌های زیادی روبه‌رو است.

ایویکا اولیچ، مهاجم کرواسی

اولیچ یکی از آخرین کسانی است که به لیست غایبان بزرگ یورو2012 اضافه شد. او در بازی دوستانه کشورش با نروژ در اسلو مصدوم شد اما به‌نظر نمی‌رسید به خاطر آن این تورنمنت بزرگ را از دست بدهد. اسکن‌های اولیه چیزی را مشخص نکرده بودند و خود او هم اعلام کرده بود که درد زیادی احساس نمی‌کند. اما بازگشت کرواسی به کمپ تمرینی‌اش در مونیخ و انجام آزمایش‌های دقیق‌تر در این شهر، مشخص کرد که اولیچ نمی‌تواند برای تیم ملی کشورش بازی کند. بعد از شکست در فینال لیگ قهرمانان برابر چلسی، این اتفاق دلیل دیگری بود تا فصل اولیچ به یک ناکامی بزرگ تبدیل شود. در غیاب اولیچ، نیکیچا ژلاویچ شانس بیشتری برای بازی خواهد داشت؛ بازیکن جوانی که پتانسیل این را دارد که به ستاره رقابت‌ها تبدیل شود.

گری کاهیل، مدافع میانی انگلیس

کاهیل قطعا یکی از دو مدافع میانی انگلیس در یورو بود. مدافع جوان چلسی، نیم فصلی استثنایی را در استمفوردبریج سپری کرده و به تازگی قهرمان لیگ قهرمانان شده بود. او یکی از بازیکنان جوانی است که آینده درخشانی در تیم ملی انگلیس خواهد داشت اما این آینده، یورو2012 را شامل نمی‌شود؛ کاهیل در آخرین بازی دوستانه تیم ملی کشورش برابر بلژیک، بعد از آنکه بازیکن بلژیک او را هل داد با جو هارت دروازه‌بان تیمش برخورد شدیدی داشت و فکش از 2جا شکست. شاید غیبت او مسئله شخصی ناراحت‌کننده‌ای برایش باشد اما قطعا روی هاجسون را که امید زیادی داشت در نخستین بازی‌های رسمی با انگلیس نتایج خوبی بگیرد بیشتر ناامید کرده است. کاهیل بعد از گرت بری و فرانک لمپارد و درن بنت، چهارمین بازیکن اصلی تیم انگلیس است که یورو را به خاطر مصدومیت از دست می‌دهد.

کد خبر 173389

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز