همشهری آنلاین: توکلی پیش بینی کرد که ریاست مجلس با توجه به یارگیری سه گرایش بین حداد عادل و علی لاریجانی جابجا شود. شاید جبهه پایداری بی میل نباشد که آقاتهرانی را بدون اینکه سابقه‌ای داشته باشد مطرح کند. هر کدام از این سه نفر رئیس مجلس شود مجلس به نحو خاصی سیر خواهد کرد.

چالش‌های پیش‌روی مجلس نهم

احمد توکلی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس در خصوص مهمترین چالش‌های پیش‌روی مجلس شورای اسلامی در دوره نهم گفت: استقبال بسیار ویژه مردم از انتخابات، بسیاری از معادلات داخلی و خارجی را به نفع جمهوری اسلامی تحت تاثیر قرار داد.

وی چالش‌های پیش روی مجلس نهم را به دو بخش، یعنی نحوه شکل گیری مجلس، و موضوعات مطروحه در مجلس تقسیم کرد و گفت: هنوز نمی دانیم که چه گروه‌ها و گرایش‌هایی در مجلس شکل می‌گیرند و کدام یک از آنها فائق می‌شوند.

گرایش‌های موجود در مجلس نهم

توکلی افزود: به نظر می‌رسد که سه گرایش شکل بگیرد، یکی گرایش نزدیکتر به آقای احمدی نژاد است و موضع انتقادی جدی به آقای احمدی نژاد ندارد که جبهه پایداری این گرایش را شکل می‌دهد؛ گرایش دیگر هم گرایش ما است که اصولگرایان تحول خواه و منتقد  دولت است و از عدالت خواهی و مبارزه با فساد و آزادی‌ها به شدت دفاع می‌کند؛ و گرایش سوم دسته سنتی‌ها است که این دو ائتلاف جبهه متحد را تشکیل می‌دهند.

۳ گزینه احتمالی ریاست مجلس

توکلی پیش بینی کرد که ریاست مجلس با توجه به یارگیری این سه گرایش بین آقای حداد و آقای لاریجانی جابجا شود.

توکلی تأکید کرد: شاید جبهه پایداری بی میل نباشد که آقای تهرانی را بدون اینکه سابقه‌ای داشته باشد مطرح کند. هر کدام از این سه نفر رییس مجلس شود، مجلس به نحو خاصی سیر خواهد کرد.

اشتراک مجلسی‌ها در سیاست خارجی

رییس مرکز پژوهشهای مجلس اظهار داشت: این سه گرایش در سیاست خارجی تقریبا شبیه هم هستند و برابر فشار غرب ایستادگی شان خوب است، البته اختلافاتی با یکدیگر در روش های تاکتیکی برخورد با غرب دارند.

توکلی ادامه داد: البته آنها از نظر مسائل داخلی تفاوت‌های قابل توجهی خواهند داشت و موضوعات مجلس نیز با توجه به اینکه کدام یک از این سه گرایش حاکم باشند تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

کد خبر 162904
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز