همشهری آنلاین: رئیس کل گمرک ایران گفت: گشایش اعتبار همه ثبت سفارش‌ها با ارز مرجع انجام می‌شود و این کار از دیروز بطور گسترده آغاز شده است.

گمرک ایران

به گزارش واحد مرکزی خبر، عباس معمارنژاد در نشست خبری افزود: ورود ارز از خارج کشور هیچگونه محدودیتی ندارد و تنها شرایط آن تغییرکرده است.

وی گفت:‌ اگر افراد در گذشته ارز را به شکل نقدی وارد می‌کردند اکنون باید یک حساب در بانک ملی باز کرده و پول را از این طریق جابجا کنند.

معمار نژاد گفت: نسبت صادرات غیر نفتی به واردات در سال 84 معادل 2 دهم، در سال 89 معادل نیم و در 10 ماهه ابتدای امسال 7 دهم شده است.

معاون وزیر اقتصاد گفت: تراز بازرگانی غیرنفتی در کشور سال‌ها منفی بوده است ولی به مرور زمان این تراز منفی کاهش یافته است به طوریکه در سال 89 این تراز منفی 27 میلیارد دلار و در 10 ماهه امسال منفی 15 میلیارد دلار است.

وی افزود:‌ در این مدت 8.2 میلیون تن کالا در کشورمان ترانزیت شده است که 5 درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

این میزان کالای ترانزیتی از 150 کشور جهان وارد کشورمان شده‌اند. کالاهای صادراتی از کشورمان نیز به 162 کشور صادر شده است و 103 کشور، ایران را به عنوان مسیر کالای ترانزیتی خود در نظر گرفته‌اند.

رئیس کل گمرک ایران زمان صرف شده در مسیر سبز را برای ترخیص کالا 5 ساعت، در مسیر زرد 25 ساعت و در مسیر قرمز 32 ساعت ذکر کرد.

معمارنژاد با اشاره به تشکیل کارگروه ارزی گفت: رئیس کل گمرک ایران، معاون ارزی بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت عضو این کارگروه هستند و بر اساس تصمیم گیری‌ها و اقدامات انجام شده سامانه ثبت سفارش با سامانه گشایش اعتبار و ترخیص با یکدیگر تبادل اطلاعات دارند تا مدیریت صحیحی بر مصارف ارزی و واردات کالا ایجاد شود.

معمار نژاد گفت:‌ طی توافق های اولیه که با وزارت نفت شده است گمرک اختصاصی نفت برای ورود کالاهای صنعت نفت به کشور راه اندازی خواهد شد.

وی افزود:‌ 10 ماهه امسال 30 هزار خودرو به ارزش 670 میلیون دلار وارد کشور شده که در مقایسه با سال گذشته 10 درصد کمتر است.

وی گفت:‌ پرونده‌های قاچاق تشکیل شده با ارزش بالای 10 میلیون ریال 966 فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 27 درصد کاهش داشته است.

وی درباره واردات شمش طلا به کشور گفت: ورود شمش طلا از پرداخت هرگونه حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده معاف است به همین دلیل استقبال از واردات شمش طلا در کشور بالا رفته است.

رئیس کل گمرک ایران افزود: بخش عمده‌ای از واردات شمش طلا را بانک مرکزی انجام می‌دهد ولی بخش خصوصی هم به این امر وارد شده و مقادیر قابل توجهی طلا وارد کرده است.

معمارنژاد گفت: 2 سال گذشته بیش از 15 میلیارد دلار طلا وارد کشور شده است.

رئیس کل گمرک ایران گفت:‌ در 10 ماهه امسال واردات به 50 میلیارد و 300 میلیون دلار رسیده که از نظر وزنی 15 درصد و از نظر ارزشی 5.7 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: واردات شامل 5200 ردیف است و حجم عمده‌ای از کالاهای وارداتی به کشور شامل شمش آهن و فولاد، ذرت دامی، برنج و ماشین‌آلات مکانیکی و صنعتی است.

معمارنژاد افزود: دلیل کاهش واردات اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها بوده که به دنبال آن واردات فرآورده‌های سوختی و برخی غلات مصرفی کاهش پیدا کرده است، همچنین مدیریت واردات در مورد کالاهای غیرضرور نظیر خودرو به نسبت سال قبل 10 درصد کاهش داشته است.

رئیس کل گمرک ایران افزود: ‌در10 ماه گذشته 17 درصد واردات کالاهای سرمایه‌ای، 71 درصد واردات مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای و 12 درصد واردات کالاهای مصرفی بوده است.

وی عمده‌ترین کشور‌هایی که کالا از آنها به کشور وارد شده است ، امارات، چین، کره، آلمان و ترکیه عنوان کرد.

معمارنژاد افزود: رقم صادرات غیرنفتی 38.6 میلیارد دلار بوده است که از نظر وزنی 10 درصد نسبت به 10 ماهه‌ قبل کاهش و از نظر ارزشی 31.5 درصد رشد داشته است.

رئیس کل گمرک ایران گفت: برای جلوگیری از جعل اسناد، تبادل مجوز‌ها بین گمرک و سازمان‌های صادر‌کننده مجوز به شکل الکترونیکی با جدیت دنبال می شود.

وی گفت: از این پس مجوز‌های دو سازمان گمرک و استاندارد بر روی سامانه ای به شکل الکترونیکی تبادل می‌شود.

کد خبر 159497
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز