همشهری آنلاین: مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز چهارشنبه تصویب کردند که برای کارکنان متخلف در بازرگانی خارجی حکم اخراج صادر شود، همچنین هیات وزیران را مکلف کردند تا فهرست کالاهای ممنوعه برای عبور خارجی را مشخص کنند. مقررات کشف، تحویل، جریمه و توقیف کالا نیز تابع قوانین قاچاق شد.

مجلس شورای اسلامی با تصویب ممنوعیت اشتغال کارکنان گمرک به امر بازرگانی خارجی یا کارگزاری گمرکی، مجازات متخلفین را با حکم مراجع رسیدگی به تخلفات اداری، اخراج از خدمت در گمرک تعیین کرد.

نمایندگان در جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی، در ادامه بررسی جزئیات لایحه امور گمرکی ماده ۱۱۲ لایحه امور گمرکی را با ۱۱۵ رای موافق، ۱ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر در صحن تصویب کردند.

بر اساس ماده نیز اشتغال کارکنان گمرک به امر بازرگانی خارجی یا کارگزاری گمرکی و هر نوع حرفه دیگر که با تشریفات گمرکی مرتبط باشد ممنوع است و متخلفین با حکم مراجع رسیدگی به تخلفات اداری، به اخراج از خدمت در گمرک محکوم می‌شوند.

همچنین نمایندگان مجلس ماده ۱۱۱ این لایحه را با ۱۳۷ رای موافق، ۲ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر در صحن تصویب کردند.

در این ماده آمده است مرتکبین تخلف از مقررات گمرکی که جریمه از آنها مطالبه می‌شود، هر گاه نسبت به اصل جریمه یا میزان آن که توسط رئیس گمرک محل تعیین می‌گردد اعتراض داشته باشند می‌توانند قبل از ترخیص یا پس از تودیع یا تأمین آن در گمرک محل، اعتراض خود را با دلایل و مدارک به منظور ارجاع به مراجع رسیدگی به اختلافات گمرکی به گمرک مربوطه تسلیم نمایند.

در تبصره این ماده نیز تصویب شد که در تمام مواردی که توسط رئوسای گمرک، جریمه برای تخلفات گمرکی تعیین می‌گردد باید دلایلی که ملاک تعیین میزان جریمه قرار گرفته است به وضوح و به طور کامل در صورت‌مجلس تخلف قید و امضاء شود و یک نسخه از آن به بازرسی گمرک ایران ارسال گردد و در مقابل وصول جریمه‌ها بلافاصله رسید رسمی صادر و به پرداخت‌کننده تسلیم شود.

هیئت وزیران فهرست کالاهای ممنوعه برای عبور خارجی را مشخص می‌کنند

نمایندگان همچنین مواد ۱۲۴ و ۱۲۵ این لایحه را با ۱۲۳ و ۱۱۹ رأی موافق تصویب کردند.

مواد ۱۲۴ و ۱۲۵ لایحه امور گمرکی درباره ممنوعیت‌ها در عبور خارجی است.

بر اساس ماده ۱۲۴ این قانون فهرست کالاهای ممنوعه برای عبور خارجی و عمل انتقال (ترانشیپمنت) از سوی شورای امنیت کشور تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

همچنین بر اساس ماده ۱۲۵ لایحه امور گمرکی دولت می‌تواند با صدور تصویب‌نامه، عبور خارجی، ورود موقت، عمل انتقال یا کابوتاژ هر کالایی را به اقتضای مصالح اقتصادی یا امنیت عمومی یا بهداشتی منع یا مقید به شرایطی کند.

مقررات کشف، تحویل، جریمه و توقیف کالا تابع قوانین قاچاق شد

طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، مقررات کشف، تحویل، توقیف کالا و متهم و جریمه‌های آن و نحوه ارجاع پرونده به مراجع صالح تابع قوانین مربوط به قاچاق است.

مجلس ماده ۱۱۸ این لایحه را با ۱۱۴ رای موافق، یک رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر در صحن تصویب کرد.

در این ماده آمده است مقررات کشف، تحویل، تهیه صورتمجلس قاچاق، توقیف کالا و متهم، مخبر، کاشف، میزان جریمه‌ها، نحوه وصول، فروش و تقسیم حاصل فروش و جریمه‌های آن، نحوه ارجاع پرونده به مراجع صالحه و سایر موارد پیش‌بینی نشده در این فصل تابع قوانین مربوط به قاچاق است.

کد خبر 143951
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز