همشهری آنلاین: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی وسایل نقلیه خارجی در صورت عدم خروج در مهلت مقرر با احراز سوءنیت مشمول مقررات قاچاق می‌شود.

نمایندگان مجلس امروز هم در جلسه علنی خود موادی دیگر از لایجه امور گمرکی را تصویب کردند.

در جریان بررسی این لایحه ماده ۹۶ با ۱۴۰ رای موافق، یک رای مخالف و ۹ رای ممتنع به تصویب رسید.

در این ماده مقرر شده است وسایل نقلیه برای مقاصد تجاری، اعم از پر یا خالی، می‌تواند به صورت موقت یا عبوری وارد قلمرو گمرکی شود، مشروط بر اینکه در خارج به ثبت رسیده باشد و برای حمل‌ونقل داخلی مورد استفاده قرار نگیرد. این وسایل نقلیه در مهلت تعیین شده توسط گمرک باید بدون هرگونه تغییر به جز تغییرات ناشی از استهلاک از مرزهای رسمی کشور خارج شود.

همچنین در ادامه بررسی لایحه امور گمرکی، نمایندگان مجلس ماده ۹۷ این لایحه را نیز با ۱۰۲ رای موافق، ۲ رای مخالف و ۱۵ رای ممتنع به تصویب رساندند.

براساس این ماده وسایل نقلیه برای مقاصد تجاری به هنگام ورود و خروج فقط یک برگه اظهارنامه اجمالی ورودی یا خروجی بدون نیاز به اسناد دیگر، به منظور شناسایی و تسویه این وسایل نقلیه به گمرک تسلیم می‌کنند و به شرط سپردن تعهد، شرکت حمل‌ونقل ایرانی مربوطه از سپردن تضمین معاف می‌باشد.

بر اساس تبصره‌های این ماده، کالاهایی که با این وسایل نقلیه حمل می‌شوند و یا اشخاصی که با این وسایل نقلیه مسافرت می‌نمایند، تابع مقررات خاص خود می‌شوند و وسیله نقلیه در صورت عدم خروج در مهلت مقرر با احراز سوءنیت مشمول مقررات قاچاق می‌شود.

وسایل نقلیه برای مقاصد تجاری مشخص شدند

در ادامه بررسی جزئیات لایحه امور گمرکی ماده ۹۵ این لایحه  با ۱۴۴ رای موافق تصویب شد. با تصویب این ماده  لایحه امور گمرکی وارد بخش وسایل نقلیه برای مقاصد تجاری مشخص شدند.

براساس ماده ۹۵ لایحه امور گمرکی، «وسایل نقلیه برای مقاصد تجاری» به شناور، وسیله نقلیه آبی خاکی (هاورکرافت)، هواپیما، وسایل نقلیه جادهای و ریلی که در حمل‌ونقل بین‌المللی برای حمل اشخاص و کالا به صورت تجاری، مورد استفاده قرار می‌گیرد، به همراه مقدار متعارف لوازم یدکی، ملزومات و تجهیزات، مواد روان‌کننده و سوخت موجود در باک‌های استاندارد که با این وسایل نقلیه حمل می‌شوند اطلاق می‌گردد. این اصطلاح شامل محفظه‌های حمل بار (کانتینر) نیز می‌شود.

کد خبر 143934
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز