همشهری آنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی با اشاره به تکریم قرآن از زنان شایسته و نمونه گفت: خداوند این زنان بزرگ را تنها به‌عنوان الگویی برای زنان برنشمرده است، بلکه آنان را برای همه مردم، اعم از زن و مرد، الگو دانسته است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) شعبه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره بین‌المللی نشریات زنان مسلمان در ساختمان اسناد کتابخانه ملی سخنان خود را با قرائت آیه «یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا کَثِیرًا وَنِسَاء وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِی تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ إِنَّ اللّهَ کَانَ عَلَیْکُمْ رَقِیبًا» (سوره نساء، آیه اول) آغاز کرد و گفت: سوره نساء 176 دارد که 45 آیه نخست آن درباره زنان است.

وی افزود: برخلاف برخی فرازهای تحریف‌شده در کتب مقدس، خداوند در قرآن در اولین آیه از این سوره، تأکید می‌کند که زن و مرد هر دو از نفسی واحد و از یک خاک آفریده شده‌اند، این به این معناست که این دو جنس، هیچ تفاوتی از جهت تعالی و قرب به خداوند ندارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تقوا را پایه اساسی بنیان خانواده عنوان و تصریح کرد: اگر امروز، شاهدیم که بنیان خانواده در غرب از هم فروپاشیده است؛ به‌دلیل غفلت از تقواست که روز‌به‌روز هم در این حوزه بیشتر سقوط می‌کنند.

وی در این باره ادامه داد: اگر غرب، برای جبران ظلم و ستمی که در گذشته نه چندان دور در حق زنان روا می‌داشت، به ورطه افراط در موضوع احیای حقوق آنان در قالب مباحثی چون فمینیسم و استفاده ابزاری از زن افتاده است؛ اسلام 14 قرن پیش، این حقوق را به رسمیت شناخته است.

حسینی بیعت جداگانه پیامبر اسلام(ص) را با زنان در زمان هجرت به مدینه یادآور شد و گفت: رسول گرامی اسلام(ص) به اندازه‌ای به شخصیت زنان ارج می‌نهد که بیعت مردان و شوهران را کافی و دربرگیرنده بیعت زنان نمی‌داند و درخواست می‌کند، آن‌ها می‌بایست خود، مستقلاً ایمان آوردن خود را اعلام کنند.

وی با اشاره به تکریم قرآن از زنان شایسته و نمونه تاریخ خلقت همچون هاجر، آسیه و مریم(س) خاطرنشان کرد: قرآن مجید، این زنان بزرگ را تنها به عنوان الگویی برای زنان برنشمرده است، بلکه برای همه مؤمنان اعم از زن و مرد، از استواری، ایمان و پاکدامنی، مثال آورده است، آنجا که می‌فرماید « وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِینَ آمَنُوا اِمْرَأَةَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِندَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّةِ وَنَجِّنِی مِن فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ» (سوره تحریم، آیه 11)

وزیر فرهنگ و ارشاد در ادامه افزود: البته قرآن شرح حال زنان گمراه، مانند همسران نوح(ع) و لوط(ع) را نیز ذکر می‌کند که با وجود زمینه مساعدی که برای رستگاری آنان فراهم بود؛ اما چون این قابلیت در آن‌ها وجود نداشت، از سعادت بی‌بهره بودند و جایگاهی جز نار و جهنم در انتظارشان نخواهد بود.

وی در مورد زنان برتر و اسوه در تاریخ اسلام گفت: اسلام نیز الگوها و سرمشق‌هایی را از میان زنانی چون حضرت خدیجه کبری(س)، حضرت زینب کبری(س) و اولین شهیده تاریخ اسلام، سمیه و به‌ویژه و بالاتر از همه، حضرت فاطمه زهرا(س) به ما ارائه داده است.

حسینی، دو مقوله زن و رسانه، به‌عنوان دو موضوع با اهمیت در دنیای امروز دانست و در ادامه، تأکید و اهتمام رهبر معظم انقلاب به مقوله زن و خانواده را در نشست الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت در هفته گذشته، یادآور شد و اظهار داشت: در حالی که غرب، تلاش می‌کند موضوع زن را تحت اتهاماتی مثل نقض حقوق بشر و بی‌عدالتی نسبت به زنان به‌عنوان یک چالش در دنیای اسلام مطرح کنند، اما ما در طول این سه دهه عمر جمهوری اسلامی، نشان دادیم که زنان مسلمان در کنار رعایت حریم عفاف و حجاب، می‌توانند در عرصه‌های مختلف اجتماع باشند.

وی به‌ویژه به حضور فعال بانوان در عرصه مطبوعات اشاره کرد و گفت: ما در ایران بالغ بر 50 نشریه تخصصی زنان داریم، همچنین غالب اعضای تحریریه‌ نشریات، خبرنگاران و عکاسان مطبوعاتی را بانوان تشکیل می‌دهند، علاوه بر آن در فضای مجازی، در دورانی که با جنگ نرم از سوی دشمن مواجهیم، زنان ما نقش مهمی در این تقابل و مبارزه به عهده گرفته‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سخن خود را با جمله‌ای از مقام معظم رهبری به پایان برد: غربی‌ها بحث زن را با شدت مطرح می‌کنند اما اسمی از خانواده به‌میان نمی‌آورند، چرا که بحث خانواده از نقاط ضعف آنان است.

گفتنی است، جشنواره بین‌المللی نشریات زنان مسلمان با «موضوع زن، رسانه و قدرت نرم» امروز، 18 دی‌ماه، در ساختمان مرکز اسناد کتابخانه ملی آغاز به کار کرد، اتحادیه دانشجویان جهان اسلام، مرکز کتابخانه ملی ایران، شهرداری تهران و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در برگزاری این جشنواره که تا 22 دی‌ماه ادامه خواهد داشت؛ همکاری دارند. 

کد خبر 156557
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز