همشهری آنلاین: دبیر تخصصی بخش قرآنی جشنواره «شمسه» از ثبت نام بیش از 50 هزار نفر از شهروندان تهرانی در بخش شفاهی این جشنواره خبر داد و این رویداد را عاملی دانست تا اطلاعات فعالان قرآنی ساکن تهران، جمع‌آوری شده و در قالب «اطلس قرآنی شهر تهران» ارائه شود.

قرآن

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، نشست خبری بخش قرآنی جشنواره «شمسه» با حضور غلامرضا احمدی، دبیر تخصصی این بخش بعد از ظهر امروز، هفتم دی‌ماه، در محل خبرگزاری ایکنا برگزار شد.

احمدی در ابتدای این نشست، احیای جلسات آموزش قرآن به شیوه چهره به چهره (جلسات سنتی) را یکی از اهداف برپایی بخش قرآنی جشنواره شمسه اعلام کرد و افزود: بسیاری از ضعف‌ها و دغدغه‌هایی که جامعه قرآنی از آن سخن می‌گویند و گریبان فعالیت‌های قرآنی را گرفته است؛ به عدم توجه کافی به جلسات قرآنی بازمی‌گردد. حفاظ و قراء برتر کشورمان که رتبه‌های جهانی کسب می‌کنند، دست پرورده‌ استادانی هستند که طی سال‌های متمادی جلسات قرآن را اداره می‌کنند.

وی بیان کرد: برگزاری مسابقات قرآن کریم از سوی هر نهاد و سازمان قرآنی، حتی از سوی شهرداری تهران، فقط در حد ارائه آمار و ارقام باقی می‌ماند و نمی‌تواند تأثیر گسترده و عمیقی را بر روی توسعه فرهنگ قرآنی جامعه داشته باشد. اما معاونت فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری تهران برآن است تا این جشنواره اهدافی بالاتر از برگزاری صرفاً یک مسابقه قرآنی را دنبال کند.

قرآن سرلوحه امور فرهنگی شهرداری تهران

احمدی افزود: شهرداری تهران با توجه به رویکرد جدیدش در مدیریت شهری و توجه به حضور گسترده در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی، درصدد برآمد تا جشنواره شمسه را در رشته‌های مختلف برپا کند که رشته قرآن یکی از بخش‌های آن است. در ارائه کار فرهنگی بالاتر از قرآن نمی‌توان مثالی آورد و در امور فرهنگی شهرداری تهران نیز قرآن سرلوحه قرار گرفته است.

وی با اشاره به فعال شدن 374 محله شهر تهران در راستای برگزاری رقابت‌های بخش قرآنی جشنواره شمسه، گفت: جشنواره شمسه در مجموع به دنبال آن است تا محلات را برای برپایی فعالیت‌های فرهنگی با بهره‌مندی از نیروهای انسانی حاضر در همان محله فعال کند و مقرر شده است تا مدیریت فرهنگی محله به مدیر محله سپرده شود؛ در همین راستا در هر منطقه شهر تهران، تعدادی کارشناس قرآنی را به عنوان نیروی قرآنی و رابط در اجرای بخش قرآنی شمسه به کار گرفته‌ایم.

دبیر تخصصی بخش قرآنی جشنواره شمسه اظهار کرد: فعال شدن محلات، عاملی خواهد شد تا فعالان قرآنی محلات را شناسایی کرده و به دیگر اهالی محل معرفی کنیم، این معرفی می‌تواند با توجه به تخصص‌های آن فرد باشد به طور نمونه استاد آیتی، مترجم قرآن که فرد تأثیرگذاری در ارائه آموزش قرآن کریم است؛ در منطقه 14 تهران سکونت دارد، اما اهالی این منطقه و حتی می‌توان به جرئت گفت، ساکنان نزدیک منزل ایشان از وجود استاد در این منطقه، بی‌اطلاع هستند. این جشنواره به دنبال کشف این چهره‌ها و معرفی آن به اهالی محله است.

وی تأکید کرد: این اطلاعات در قالب کتابی با عنوان «اطلس قرآنی شهر تهران» به چاپ خواهد رسید که به تفکیک محلات، اسامی فعالان قرآنی همراه با نشانی جلسات آن‌ها در منازل، مساجد و حسینیه‌ها در آن بیان خواهد شد و هر فردی می‌تواند به راحتی نزدیک‌ترین جلسه قرآن به منزل خود را بیابد و این سرآغاز احیای جلسات قرآنی چهره به چهره خواهد بود که به طور حتم ثمرات فراوانی خواهد داشت.

تشکیل 374 دارالقرآن محلات

احمدی عنوان کرد: جمع‌آوری این اطلاعات ثمره دیگری هم خواهد داشت و آن تشکیل دارالقرآن در هر محله شهر تهران است، یعنی 374 دارالقرآن شکل خواهد گرفت. البته این بدین معنی نیست که دارالقرآن‌های عظیمی ساخته و به بهره‌برداری می‌رسد؛ بلکه ممکن است دارالقرآنی در حد یک کلاس آموزشی نیز آغاز فعالیت کند.

وی در ادامه از ثبت نام 50 هزار و 276 نفر در بخش شفاهی رقابت‌های شمسه قرآنی خبر داد و افزود: البته با توجه به جمعیت انبوه ساکن در شهر تهران این رقم زیادی محسوب نمی‌شود، اما مسئولان برگزاری جشنواره شمسه انتظار چنین استقبالی را نداشتند.

احمدی تصریح کرد: این ثبت نام و جمع‌آوری اطلاعات از طریق فرم‌های ثبت نام، عاملی شده است تا اطلاعات بسیار ارزشمند و قابل بررسی و توجه را از میزان حضور فعالان قرآنی در هر محله به دست آوریم؛ به طور نمونه در منطقه 20 شهرداری تهران، 57 حافظ کل قرآن کریم ساکن هستند که از وجود این افراد برای تحقق مطالبه مقام معظم رهبری در راستای تربیت 10 میلیون حافظ قرآن می‌توان بهره‌مند شد، فقط باید به این آمار از سوی نهادهای قرآنی توجه شود.

وی افزود: نکات جالب دیگری نیز به دست آمد، مثلاً منطقه دو، جزء مناطقی بود که تعداد بالایی از حفاظ را در خود دارد در حالی که دارالقرآن یا مؤسسه‌ مطرح قرآنی در آن منطقه پیدا نمی‌شود؛ اما چرا این‌گونه می‌شود؟ در بررسی اولیه متوجه شدیم که یک جلسه با حضور یکی از استادان بزرگ قرآنی در این منطقه دایر است و این نشان‌دهنده تأثیرگذاری وجود استادان است.

تشکیل 22 تیم داوری برای اجرای بخش شفاهی

وی بیان کرد: برای اجرای بخش شفاهی مسابقات شمسه، 22 تیم داوری تشکیل شده است که در محلات حضور خواهند یافت، پس از مرحله محله‌ای، برترین‌ها در تمامی رشته‌ها در مسابقات منطقه‌ای شرکت خواهند کرد و در پایان نیز مسابقات در سطح شهر تهران برگزار خواهد شد. هم‌اکنون مسابقات محلات در حال برگزاری است. اختتامیه نیز با حضور 20 هزار نفر در مجموعه ورزشی آزادی برگزار خواهد شد.

احمدی در ادامه از برگزاری مسابقات تواشیح و هم‌خوانی در بخش قرآنی جشنواره شمسه خبر داد و گفت: رقابت در بخش تواشیح نیز این هدف را دنبال می‌کند تا در هر محله گروه تواشیحی را تشکیل دهد؛ در همین راستا کتاب «نوای ملکوت» را به عنوان راهنمایی برای تشکیل گروه تواشیح به چاپ رساندیم و نیز لوح فشرده «تمنّا» نیز به علاقه‌مندان ارائه می‌شود. همچنین به صورت نمادین، 374 نفر در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی در قالب گروه تواشیح به اجرای برنامه می‌پردازند.

گفتنی است، جشنواره شمسه به معنای «شهروند، محله، سرمایه اجتماعی و هویت شهری در تهران» آغاز شده و در هشت رشته شامل قرآن، نهج البلاغه، سرود، موسیقی، تئاتر، عکس، فیلم، نقاشی، تندیس، شعر و ادب فعالیت می‌‌کند.

شهرداری تهران در قالب مجموعه جشنواره «شمسه» بخش قرآنی آن را در دو بخش شفاهی و مکتوب در رشته‌های حفظ، قرائت تحقیق و ترتیل قرآن، اذان، داستان و روایات، تواشیح و هم‌خوانی و کتاب‌خوانی برگزار می‌کند.

کد خبر 155356
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز