همشهری آنلاین: روشن کردن ابعاد گفت‌وگو بین ادیان و شناخت نقاط مشترک آن‌ها که قرآن با تعبیر «کَلَمَةٍ سَوَاء» به آن اشاره کرده است، ما را در پاسخ‌گویی به سؤالات مهم درباره اهمیت گفت‌وگوی بین ادیان ابراهیمی یاری می‌کند.

خرمشاد

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) شعبه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمدباقر خرمشاد، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در نشست دینی «همکاری مسلمانان و مسیحیان: از ایمان مشترک تا اقدام مشترک» که امروز، 30 آبان‌ماه، در سالن شهید رحیمی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، با عرض تبریک به کشور کویت به واسطه تأسیس شورای روابط اسلامی مسیحی، ابراز امیدواری کرد که این جلسه، آغازی فرخنده برای ادامه نشست‌های مشترک در تهران و کویت و نیز سایر پایتخت‌های جهان اسلام به منظور فراگیر‌شدن گفت‌وگوی ادیان به‌ویژه میان اسلام و مسیحیت باشد.

وی بخش اصلی سخنان خود را با ذکر چند سؤال در مورد اهمیت گفت‌وگوی بین ادیان ابراهیمی و به‌طور اخص دو دین اسلام و مسیحیت و به‌‏‌‌ویژه در منطقه خاورمیانه آغاز کرد و ادامه داد: روشن کردن ابعاد این گفت‌وگو و شناخت نقاط مشترک که قرآن کریم در آیه «قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْاْ إِلَى کَلَمَةٍ سَوَاء بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّهَ و ... :بگو اى اهل کتاب بیایید بر سر سخنى که میان ما و شما یکسان است بایستیم که جز خدا را نپرستیم..» (سوره آل عمران؛ آیه 64) در قالب «کلمة سواء» به آن اشاره کرده است، ما را در پاسخ‌گویی به این سؤالات یاری می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه اشترکات میان ادیان، بیش از افتراقات آن‌هاست، گفت: در حالی که مکاتب ضد دینی، در میان خود، کم‌ترین نقاط اشتراک را دارند به گونه‌ای از افتراقات ادیان ابراهیمی سخن می‌گویند که گویی اختلافات دینداران بیش از اختلافات میان ملحدین است و در شرایطی که کمتر بر طبل اختلافات خود می‌کوبند و حتی اغلب با هم متحد می‌شوند، به بزرگ‌نمایی اندک تفاوت‌های ادیان، مبادرت می‌کنند.

خرمشاد از خاورمیانه به عنوان خاستگاه همه ادیان ابراهیمی یاد کرد و ادامه داد: اگر بپذیریم که ادیان، به ویژه ادیان ابراهیمی، بنیاد فرهنگ‌ها و تمدن‌ها بوده‌اند، پس باید اذعان کنیم در قرن 21، که آن را قرن آسیا ـ یعنی قاره دربرگیرنده خاورمیانه ـ می‌نامند، گفت‌وگوی ادیان نقش بی‌بدیلی در سرنوشت آینده بشر خواهد داشت.

وی ایران پس از انقلاب اسلامی را پیشگام مسیر گفت‌وگوی ادیان عنوان کرد و گفت: با وجودی که ایران به عنوان یک نظام سیاسی خردگرا بر اعتدال در فهم دین تأکید می‌کند، اما برداشت‌های افراطی، خطری بزرگ برای حیات ادیان و زندگی بشر پدید آورده است و همین موضوع، ضرورت گفت‌وگو میان ادیان را روشن می‌سازد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به دورویی قدرت‌های بزرگ در این حوزه تصریح کرد: آن‌ها با ژست دمکراتیک، پیروان ادیان را دعوت به افراطی‌گری می‌کنند اما در مقابل، اسلام، منادی گفت‌وگو و میانه‌روی میان ادیان است، از این روست که جمهوی اسلامی ایران با آغوش باز از چنین نشست‌هایی استقبال می‌کند.

وی به تحولات جدید خاورمیانه اشاره کرد و گفت: در این شرایط که افراط‌گرایان فرصت سوء‌استفاده می‌یابند، خردمندان و نخبگان دینی باید با هم‌اندیشی و گفت‌وگو، فرصت را از افراطیون گرفته و آینده‌ای برای این منطقه ترسیم کنند که در آن ملت‌ها خود، سرنوشت خویش را تعیین کنند.

خرمشاد در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد: مجموعه این جلسات، رضایت خداوند را برای پیروان راستین ادیان توحیدی به ارمغان آورد.

یادآوری می‌شود، اولین نشست دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان با شورای روابط اسلامی ـ مسیحی کویت با عنوان «همکاری مسلمانان و مسیحیان از ایمان مشترک تا اقدام مشترک» با حضور اندیشمندانی از جمهوری اسلامی ایران و کشور کویت امروز، 30 آبان‌ماه، در سالن شهید رحیمی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد. 

کد خبر 151798
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز