همشهری آنلاین: نمایشگاه نقاشیخط عنایت‌الله نظری نوری از دیروز دوم دی با حضور احمد مسجد جامعی، دکتر علیرضا سمیع آذر کارشناس و پژوهشگر هنر و جمعی از هنرمندان و علاقمندان در گالری شکوه گشایش یافت.

نقاشیخط

به گزارش همشهری آنلاین،"غریب اما آشنا" عنوان این نمایشگاه است که در آن 20 اثر اکریلیک و مرکب کالیگرافی روی بوم از نظری نوری ارائه شده است که همگی حاصل تلاش هنرمند در سال 90 هستند.

نقاشیخط‌های نظری نوری برگرفته از آیین‌های مذهبی، مراسم روزهای عاشورا و تاسوعا، علم‌ها و کتل‌ها است.

او خود در این باره می‌گوید: ما ایرانی هستیم و از کودکی شاهد مراسم و محافل مختلفی بوده‌ایم.

موضوعات مختلف برروی تمام افرادی که بدنبال کار هنری هستند تاثیر می‌گذارد این آثار هم برگرفته از همان احوال است.

بخشی دیگر از آن نیز از دست بافته‌های عشایر ایران که بیش از 150 سال قدمت دارند و شامل گلیم، جاجیم، چادر و سیاه چادرها می‌شود گرفته شده از این رو می‌توان گفت نقاشیخط یک نوع گفتگو در خوشنویسی است و یک نقش تازه در آن محسوب می‌شود که اساتید زیادی در این زمینه بارها آثار ارزشمندی را عرضه کرده‌اند، من نیز سعی کرده‌ام نوعی آثار مدرن و آبستره را در خوشنویسی پدید آورم.

خط در این نقاشی‌ها در جایی به شکل حروف نمایان شده‌اند و در جایی دیگر جملات یا کلماتی هستند که گاه واضح و گاه در هم و نامفهوم‌اند همانند حرف‌هایی می‌مانند که بعضی اوقات به شکل واضح و رسا و گاهی به صورت نجوا هستند.

نظری نوری که بیش از 50 سال است حضوری فعال در جامعه هنری داشته در مورد استفاده از حروف در آثارش می‌گوید: در بعضی از کارها من از تک حرف‌ها برای پدید آمدن مفاهیم استفاده کردم برای مثال حرف "م" که اولین حروف کلام محبت است و یا "ع" که اولین حروف کلام عشق است.

این آثار هر کدام بر اساس اشکالی که حروف در تابلو ایجاد کرده‌اند تداعی‌کننده نام‌هایی چون خدا بده برکت، صلوات بر محمد، پرواز، دریا و ... هستند.

نقاشیخط‌ها در این نمایشگاه سرشار از رنگ هستند و همین تونالیته‌های رنگین زیبایی بصری دوچندانی در فضای نمایشگاه ایجاد کرده است.

بخش عمده تنوع رنگی این آثار از مینیاتورهای ایرانی، فرش و گلیم‌های قدیمی با رنگ‌های گیاهی گرفته شده است که در آن‌ها رنگ‌های زرد، سفید، نارنجی، آبی و قرمز بسیار دیده می‌شود به نوعی می‌توان گفت این آثار مملوء از رنگ‌های پر انرژی و شاد هستند و ذوق هنری و احساسات مخاطبان را تحریک می‌کنند.

نظری نوری در مورد روند خلق این آثار می‌گوید: من در حدود دو ماه بر روی این تابلوها کار کرده‌ام و برای آنکه رنگ اکریلیک خشک نشود و نیازی به مخلوط کردن دوباره آن باآب نباشد تا کار دورنگ شود روزی 10 ساعت به شکل ایستاده بر روی آثار متمرکز بودم.

او آثار جدید را حاصل مطالعه و پژوهش بیشتر می‌داند ومی‌گوید: من در این آثار دید گسترده تری دارم و هرآنچه از قبل کار می‌کردم را با دیده های جدیدم آورده‌ام.

آثار من همانند شعر می‌مانند هنگام کار نمی دانم چه اتفاقی می‌افتد و از قبل نمی‌توانم پیش‌بینی کنم و در واقع شعری است که به یکباره در ذهن شاعر متولد می‌شود من گاهی شعر هم می‌گویم و در این مورد می‌توانم به این شعر اشاره کنم که زندگی آن گره سرخ گلیم صغری است، زندگی چهره زیبای زن قشقایی است، زندگی یک نجوا است، زندگی دست فقیری است که از نان خالی است، زندگی چشم یتیمی است که از آب پر است، زندگی قلب پر از عشق خداست، زندگی باران است.

من در آثارم کلمه الله را آورده‌ام چون خدا را بسیار دوست دارم وبنظرم او زیباترین، وسیع ترین، قدرتمندترین و عاشق ترین پدیده عالم است.

خدا پر از زیبایی و رنگ است وقتی به باغچه گلهای بنفشه نگاه می‌کنید تمام زیبایی و رنگ‌ها را در آن می‌بینید که همه از مخلوقات خداست.

نظری نوری متولد 1316 است علاوه بر خلق آثار نقاشی خط و آبرنگ،‌به عنوان کارشناس هنری، مقالات و سخنرانی‌های متعددی را تحریر کرده است.

آثار او تا کنون در آمریکا، سوئیس،‌ مالزی ... به تماشا درآمده است و نمایشگاه "غریب اما آشنا" پنجمین نمایشگاه انفرادی وی در زمینه نقاشیخط محسوب می‌شود که تا هفتم دی‌ماه دایر است.

علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت 16 تا 20 از این آثار در گالری شکوه واقع در چهارراه فرمانیه، بلوار شهید اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی،‌ کوچه امیر نوری، شماره 19 دیدن کنند.

 

 

 

کد خبر 154764

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز