همشهری آنلاین: ایران در نخستین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی یی سی اف) بر توسعه همکاری تولیدکنندگان و مصرف کنندگان برای حفظ ثبات بازار گاز تاکید کرد.

 مجمع کشورهای صادرکننده گاز

به گزارش شانا، نماینده ایران در مجمع کشورهای صادرکننده گاز با اشاره به پیام رئیس جمهوری ایران در گفت و گو با شبکه خبر جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: نخستین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) سه شنبه (24 آبان) با سخنرانی امیر قطر آغاز به کار کرد، وزیر انرژی مصر (به عنوان رئیس اجلاس)، دبیر کل و دیگر روسای هیئت های نمایندگی و وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران از دیگر سخنرانان نشست این مجمع بودند.

محمدعلی خطیبی برگزاری این اجلاس را پشتوانه‌ای برای مجمع کشورهای صادرکننده گاز دانست و گفت: همه شرکت کنندگان در این اجلاس امیدوارند که برگزاری این اجلاس ضمن تقویت اهداف مجمع، زمینه ادامه حرکت رو به رشد و نقش آفرینی بیشتر آن در بازار گاز را فراهم و از منافع همه اعضا حمایت خواهد کرد.

وی در تشریح پیام رئیس جمهوری در نخستین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز گفت: در پیامی که مهندس قاسمی از سوی دکتر احمدی نژاد در این نشست قرائت کرد، بر حفظ منافع کشورهای صادرکننده، درآمدها، نقش آفرینی در قیمت های گاز و کاهش ارزش دلار تاکید شده بود.

خطیبی ادامه داد: دکتر احمدی نژاد در ادامه این پیام تاکید کرده بود که بر خلاف این که افکار عمومی معتقدند قیمت های انرژی در بازار بالاست، باید گفت که با کاهش ارزش دلار درآمد زیادی نصیب کشورهای صادر کننده نمی شود بلکه کشورهای مصرف کننده از محل دریافت مالیات ها درآمد بیشتری دریافت می کنند.

وی تصریح کرد: همکاری بیشتر تولید کنندگان و مصرف کنندگان گاز برای ثبات بازار، حفظ تعادل بازار، انتقال فناوری، جلوگیری از نوسان قیمت نفت، عکس العمل صادرکنندگان برای تنظیم بازار همزمان با نوسان قیمت نفت از جمله محورهای مورد تاکید وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در این نشست و مورد توجه بسیاری از شرکت کنندگان بود.

نخستین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز روز سه شنبه (24آبان) با حضور دوازده کشور به عنوان عضو دائم و سه کشور عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز در دوحه برگزار شد.

کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز 42 درصد از تولید گاز جهان، 70 درصد از ذخایر گازی جهان، 38 درصد از انتقال گاز با خط لوله و 85 درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال.ان.جی) را در اختیار دارند.

کد خبر 151189
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز