گروه اقتصادی: اعلام پایه‌ریزی سازمان جدید کشورهای صادر‌کننده گاز موجب واکنش‌های مختلفی از سوی مصرف‌کنندگان اروپایی و آمریکایی شد.

به گزارش خبرنگار ما، در این زمینه کمیسیون اروپا با ابراز نگرانی تاکید کرد: این تلاشی برای افزایش قیمت گاز از سوی 3 کشور ایران، روسیه و قطر است.

روزنامه وال استریت ژورنال چاپ آمریکا نیز مذاکرات سه‌جانبه در تهران را تلاش ایران، قطر و روسیه برای تشکیل سازمانی مشابه اوپک برای کشورهای صادرکننده گاز توصیف کرد. به نوشته این روزنامه، این رویکرد به روسیه نقش مؤثرتری در بازار گاز می‌دهد و این رویداد روزی رخ‌ داد که عبد‌الله سالم البدری، دبیرکل اوپک برای گفت‌وگو با مقامات روسیه وارد این کشور شد.

روزنامه گاردین چاپ انگلیس نیز در گزارشی با عنوان روسیه، ایران و قطر تشکیل کارتلی را اعلام کردند که 60 درصد گاز جهان را در اختیار دارد، نوشت: کشورهای غربی که نگران انرژی هستند با مشکل جدید مواجه شده‌اند و آن اعلام تشکیل سازمانی شبیه اوپک برای گاز از سوی روسیه، ایران و قطر است.

روزنامه تایم چاپ انگلیس نیز در گزارشی با عنوان کارتل گازی تاثیر مهمی بر اروپا دارد، نوشت: هنگامی که دبیرکل اوپک به مسکو پرواز کرد تا در مورد نفت گفت‌وگو کند، آلکسی میلر، مدیرعامل گازپروم روسیه با هواپیما تهران را پس از گفت‌وگو در باره گاز ترک کرد.

در همین زمینه مجله فوربس در خبری به نقل از رویترز از پاریس نوشت که مدیرعامل ای‌اون روهرگاز اعلام کرد: تشکیل سازمانی مانند اوپک از کشورهای صادر‌کننده گاز از سوی ایران، روسیه و قطر نگران‌کننده نیست؛ چرا که این شرکت قراردادهای درازمدتی  برای واردات گاز دارد.

برنارد روترس برگ در یک کنفرانس در پاریس اعلام کرد با اغلب این کشورها به ‌ویژه روسیه قراردادهای درازمدتی داریم و نباید نگران باشیم. وی تاکید کرد: قراردادهایی با روسیه داریم که پایان آن سال 2036 است و هیچ رویدادی نمی‌تواند آنها را تحت‌تأثیر قرار دهد.

کد خبر 66509

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز