همشهری آنلاین: سید مسعود میرکاظمی، وزیر نفت بعدازظهر سه شنبه 17 آذر به منظور شرکت در نهمین مجمع کشورهای صادر کننده گاز راهی دوحه قطر شد

به گزارش شانا،‌ نهمین مجمع وزارتی کشورهای صادر کننده گاز روز 18 آذر با حضور یازده کشور عضو مشتمل بر الجزایر، ایران، بولیوی، ترینیدادوتوباگو، روسیه، قطر، گینه استوایی، لیبی، مصر، نیجریه، ونزوئلا و دو عضو ناظر نروژ و هلند برگزار می‌شود.

وضعیت عرضه و تقاضا، اکتشاف و تولید، بررسی بهای گاز‌ و حمل و نقل این حامل انرژی از جمله موضوع هایی است که در مجمع کشورهای صادر کننده گاز به بحث گذاشته می شود.

کمیته اجرایی مجمع کشورهای صادر کننده گاز روز 17 آذر برگزار و در باره مباحث مالی، اداری،‌ حق عضویت و تامین نیروی انسانی مجمع تصمیم گیری شده و نتیجه آن به اجلاس وزرا ارجاع می شود.

کاهش بهای گاز و بی ثباتی در این بازار هم اکنون از نگرانی‌های عمده تولید کنندگان این حامل انرژی است و ایجاد تحول در بازار گاز از برنامه نشست های وزارتی مجمع کشورهای صادر کننده گاز به شمار می آید.

عبدالله بن حمد العطیه، وزیر نفت قطر نیز بحث در باره چگونگی تثبیت بهای گاز را مهم ترین موضوعی برشمرده که اعضای این مجمع باید در دستور کار نشست روز چهارشنبه قرار دهند.

کشورهای صادرکننده گاز هدف اصلی خود را جلوگیری از رقابت منفی میان تولیدکنندگان و صادرکنندگان گاز و افزایش تعامل بین کشورهای صادرکننده گاز عنوان کرده اند.

اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز هدف اصلی خود را جلوگیری از رقابت منفی میان تولیدکنندگان و صادرکنندگان گاز و افزایش تعامل بین کشورهای صادرکننده گاز عنوان کرده اند.

در اجلاس قبلی مجمع کشور های صادر کننده گاز، بر اساس اساسنامه انتصاب هایی صورت گرفت و مقرر شد ریاست اجلاس وزیران مجمع کشورهای صادر کننده گاز بر اساس حروف الفبا و انتخاب معاون رئیس، عکس حروف الفبا باشد؛ بر این اساس رئیس کمیته اجرایی مجمع نیز بر اساس اساسنامه مجمع و همانند کمیته اجرایی کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، بر خلاف انتخاب های قبلی از آخر حروف الفبا شروع می شود که از سال 2010 رئیس کمیته اجرایی را ونزوئلا بر عهده خواهد داشت.

همچنین مصوب شد تا زمان انتخاب دبیر کل مجمع و به دلیل معطل نماندن کارها، ریاست اجلاس را عبدالله العطیه وزیر نفت قطر، بر عهده داشته باشد و اختیارات دبیر کلی را هم بر عهده گیرد.

کمیته اجرایی مجمع کشورهای صادر کننده گاز در نشست قبلی خود در ماه گذشته، بررسی سوابق نامزدهای دبیرکلی مجمع را دستور کار قرار داد و مقرر شد نتیجه آن به اجلاس وزارتی این دوره ارجاع شود. 

کد خبر 96914

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز