کریم اعظمی: هادی عقیلی 4سال‌است که در قلب خط دفاعی تیم ملی ایران به‌عنوان یک بازیکن ثابت حضور دارد و به‌عنوان یکی از بهترین مدافعان فوتبال ایران شناخته می‌شود.

فوتبال - مسابقات

 او جزو معدود فوتبالیست‌هایی است که به سختی تیمش را عوض می‌کند ولی بعد از 7 سال بازی‌کردن در سپاهان، سرانجام تصمیم به جدایی گرفت تا فصل آینده در لیگ قطر فوتبالش را ادامه دهد. او در حال حاضر در تمرینات العربی حضور دارد و خودش را آماده بازی در لیگ قطر می‌کند. عقیلی در مورد حضورش در العربی، وضعیت تیم ملی و مسائل مختلف دیگر، به سؤالات همشهری پاسخ می‌دهد.

  • نظرت در مورد گروه ایران در مقدماتی جام جهانی 2014 چیست؟

در گروه بدی قرار نگرفته‌ایم، این در حالی است که بعضی از روزنامه‌ها پیش‌بینی کرده بودند که شاید ایران در گروه مرگ قرار بگیرد. حتی بعضی‌ها از عربستان، کره‌شمالی و عراق نام می‌بردند. خودم حدس می‌زدم که در یک گروه سخت قرار بگیریم ولی این‌طور نشد؛ البته نباید این‌طور تصور کرد که این گروه خیلی آسان است چون در فوتبال امکان وقوع هر اتفاقی وجود دارد. به هر حال، قطر و بحرین تیم‌های خوبی هستند و در سال‌های گذشته در بعضی از بازی‌ها مقابل تیم ملی ایران عملکرد خوبی داشتند.

  • یعنی ما باید از آنها بترسیم؟

من این حرف را نزدم، ولی نمی‌توانیم با خیال راحت مقابل آنها بازی کنیم. هر چند بحرین را آخرین بار در بازی‌های غرب آسیا با 3 گل شکست دادیم ولی آنها تیم خوبی دارند. در ضمن قطر هم تیم خوبی است. قطری‌ها در جام ملت‌های آسیا بازی‌های خوبی را به نمایش گذاشتند و اگر یادتان بیاید در بازی با ژاپن بدشانسی آوردند و در وقت‌های تلف شده حذف شدند. در این گروه فقط می‌توانیم اندونزی را یک تیم ضعیف قلمداد کنیم، ولی باید مقابل 2تیم عربی، باهوش باشیم. البته این را هم بگویم که تیم‌های عربی از ایران می‌ترسند. یادم می‌آید از سرمربی امارات در جام ملت‌های آسیا سؤال کردند که نظرت در مورد گروهی که در آن قرار گرفتید چیست و او هم جواب داد که ایران را راحت می‌بریم ولی 2بازی دیگرمان سخت است. این حرف او نشان می‌داد که از ایران می‌ترسد ولی برای از بین بردن استرس بازیکنانش آن‌طور حرف زد.

  • راستی به‌نظر می‌رسد که رسانه‌های قطری در آستانه بازی ایران و قطر توجه ویژه‌ای به تو و خلعتبری داشته باشند. این‌طور نیست؟

به هر حال ما در لیگ این کشور بازی می‌کنیم و ناخودآگاه سوژه آنها خواهیم شد.

  • آخرین بازی تیم ملی مقابل مالدیو برگزار شد که انتقادهایی را به همراه داشت. قبول داری ایران در این دیدار خوب بازی نکرد؟

من بعد از بازی با ماداگاسکار گفتم که انتقادها و رفتار تماشاگران حرفه‌ای نبود و بازیکنان تیم ملی ناراحت شدند ولی قبول دارم که در بازی با مالدیو خوب نبودیم. هر چند شرایط آب و هوایی بسیار بد بود و داوری هم روی اعصاب بازیکنان ما تأثیر گذاشته بود ولی این دلیل نمی‌شود که بخواهیم بازی بد مقابل مالدیو را توجیه کنیم. فکر می‌کنم به خاطر بازی رفت که با 4‌گل پیروز شدیم، این تیم را دست‌کم گرفتیم و همین موضوع باعث شد که بازی خوبی انجام ندهیم؛ البته گاهی اوقات انتقادهای غیرمنطقی هم مطرح می‌شود و این منصفانه نیست، مثلا در بازی با ماداگاسکار یکی از تلخ‌ترین روزهای فوتبال ایران را شاهد بودیم که تماشاگران از دقیقه60 به بعد هرچه دلشان خواست گفتند و این واقعا تأسف‌آور بود. هیچ‌جای دنیا را پیدا نمی‌کنید که تماشاگران به تیم ملی کشورشان ناسزا بگویند. مگر تیم‌های بزرگی مثل برزیل و آرژانتین با آن همه افتخار حذف نشدند، مگر فوتبال برد و باخت ندارد؟

  • ولی خیلی‌ها از کی‌روش انتظار دارند سبک بازی تیم ملی را دگرگون کند یا حداقل تحولی در ترکیب تیم به‌وجود بیاورد ولی ما همچنان شاهد حضور همان بازیکنان قدیمی در تیم ملی هستیم.

شما طوری حرف می‌زنید که انگار کی‌روش 2سال است سرمربی تیم ملی شده. او از فوتبال اروپا با یک فلسفه خاص به فوتبال آسیا آمده و در جایی مربیگری می‌کند که از لحاظ امکانات و برنامه‌ریزی حتی نسبت به خیلی از تیم‌های آسیایی عقب‌تر است. کی‌روش در این مدت تازه متوجه شده که باید با چه کمبودهایی کنار بیاید و مطمئنا به مرور زمان خواسته‌ها و تفکراتش را در فوتبال ایران پیاده خواهد کرد. من معتقدم نباید در مورد کی‌روش غیرمنصفانه حرف بزنیم. همه می‌دانند او یک مربی بزرگ است پس جای هیچ حرفی باقی نمی‌ماند و باید منتظر گذر زمان باشیم.

  • کمی در مورد تفکرات فنی کی‌روش صحبت کن. کار کردن با این مربی چطور است؟

هنوز نمی‌توان به‌طور کامل در این مورد حرف زد. او در دو، سه بازی روی نیمکت نشسته و در اردوی تدارکاتی اتریش هم با تیم ملی بوده است. احساس می‌کنم کی‌روش ابتدا می‌خواهد دید بازیکنان را نسبت به خیلی از نکات ریز و درشت فوتبال عوض کند و این مهم‌ترین هدف او تاکنون بوده است. راستش را بخواهید، فعلا نمی‌توانم در مورد تفکرات این مربی حرف بزنم. نکته مهم این است که او می‌خواهد آهسته آهسته همه چیز را تغییر دهد و ما هم باید به او کمک کنیم. نمی دانم چرا بعضی از روزنامه‌ها یا کارشناسان خیلی عجول هستند و می‌خواهند کی‌روش یک‌شبه همه‌چیز را درست کند.

  • آیا با این مربی به جام جهانی برزیل می‌رویم؟

او توانایی انجام این کار بزرگ را دارد و بازیکنان تیم ملی هم تلاش خواهند کرد. من خیلی امیدوارم.

  • مثل اینکه العربی در جام شیخ جاسم شرکت می‌کند؟

بله، این جام هر سال قبل از شروع لیگ قطر برگزار می‌شود و ما هم در آن حضور داریم. لیگ هم بعد از پایان ماه مبارک رمضان آغاز خواهد شد.

  • راستی نظرت در مورد قانون سقف قرارداد که در فوتبال ایران اجرا می‌شود و حاشیه‌های زیادی هم به‌وجود آورده، چیست؟

به‌نظر من این بدترین قانونی است که تا به امروز در فوتبال ایران اعمال شده است. آنهایی که چنین قانونی را به‌وجود آورده‌اند، خودشان هم نمی‌دانند که چه کاری انجام داده‌اند و من معتقدم که این قانون هر چه زودتر باید برداشته شود.

  • ولی تو فعلا راحت شدی و می‌گویند برای یک سال یک میلیون و 500هزار دلار از العربی گرفتی؟

قرار نیست من مبلغ قراردام را لو بدهم!

  • آیا این قانون می‌تواند باعث حضور پر‌تعداد بازیکنان ایرانی در لیگ‌های عربی شود؟

به هر حال تأثیر می‌گذارد. قبلا هم گفتم که قانون سقف قرارداد فقط در کشور کره‌شمالی اجرا می‌شود که گویا به بعضی‌ها بر خورده بود. به غیر از این کشور در هیچ نقطه‌ای از کره زمین چیزی به نام سقف قرارداد وجود ندارد.

سؤال من این است که آیا قراردادهای باشگاهی مثل اوساسونا با قراردادهای باشگاه بارسلونا برابر است؟ آیا حق و حقوقی که باشگاه منچستر یونایتد به بازیکنانش می‌دهد با حق و حقوق باشگاه بولتون برابر است؟‌ تمام آدم‌های دنیا با‌یکدیگر فرق دارند و فوتبالیست‌ها هم از این قاعده مستثنا نیستند. واقعا نمی‌دانم چه معنایی دارد که تمامی بازیکنان 350میلیون تومان پول بگیرند. مگر توانایی بازیکنان ایران به یک اندازه است و همه بازیکنان شبیه هم هستند؟ به‌نظر من، قانون سقف قرارداد خیلی زود باید برداشته شود.

کد خبر 142517

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز