یکشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: مدیران مدارس دولتی با مشکلات فراوانی برای تامین هزینه‌های مدارس روبه‌رو هستند اما وزیر آموزش و پرورش مدعی شد «بسیاری از مدارس دولتی در‌آمد‌زا هستند.»

مدرسه

حمید‌رضا حاجی‌بابایی در گردهمایی روسای ادارات آموزش و پرورش خراسان رضوی اعلام کرد: اکنون بسیاری از مدارس دولتی نیاز به هزینه کردن پول ندارند بلکه درآمدزا نیز هستند، بنابراین باید گفت شاید دلیل اینکه مدارس دولتی قبولی بیشتری در دانشگاه‌ها ندارند، نبود مدیریت قوی است.

دم خروس یا قسم...

چند سالی است که مدیران مدارس دولتی برای تامین هزینه‌های مدرسه با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند، این مدارس با بودجه دولتی اداره می‌شوند و مدیران با سرانه ناچیز دولت و افزایش روز‌افزون هزینه‌ها، به‌ویژه حامل‌های انرژی پاسخگوی حداقل هزینه‌های مدرسه نیستند. از طرفی همان سرانه ناچیز معمولا با تاخیر پرداخت می‌شود و به همین دلیل مدیران مدارس در طول سال تحصیلی به بهانه‌ها و مناسبت‌های مختلف از مادران و پدران پول دریافت می‌کنند و آموزش و پرورش نیز با اطلاع از این ماجرا تنها به مدیران مدارس توصیه می‌کند که هنگام ثبت نام پول نگیرند و پس از شروع سال و با استفاده ابزاری از انجمن اولیا و مربیان و تایید آنان پول دریافت کنند و البته تحت عنوان «کمک‌های داوطلبانه!»

پرسش این است به فرض صحت ادعای وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اینکه مدارس دولتی درآمدزا هستند، پس چرا از مردم پول(شهریه) به عناوین مختلف دریافت می‌شود؟ مدارس دولتی درآمدزا کدام هستند؟ و درآمد‌زایی آنها از چه راهی است؟ بهتر نیست این شیوه در سایر مدارس دولتی نیز اجرا شود تا شاید هم مدیران دست به دامن پدرهاومادرها نشوند و هم مردم دیگر پولی نپردازند. ادامه چنین روشی مورد پسند اغلب مدیران مدارس نیست و آنها را از وظیفه اصلی‌شان در مدارس غافل می‌کند.

به نام مدارس به کام...

چندی پیش وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش همشهری در باره تضعیف مدارس دولتی گفت: «مدرسه در پول خلاصه نمی‌شود و ما باید کمک کنیم، البته من اقرار می‌کنم که باید توجه ویژه‌ای از نظر سرانه به مدارس دولتی کنیم، ما باید تعاریف جدید و ساماندهی بهتری از مدارس داشته باشیم تا بتوانیم بیشتر به آنها کمک کنیم. مدارس باید تقسیم‌بندی شوند، بخشی از مدارس هیأت‌امنایی شده که کمک‌های لازم را دارند، بخشی دیگر هم مدارس نمونه و شاهد هستند که آنها هم کمک‌های لازم را دارند. تعدادی از مدارس عادی دولتی باقی مانده که از این کمک‌ها برخوردار نیستند و باید به سمتی حرکت کنیم که به آنها کمک بیشتری شود و آنها بیش از پیش تقویت شوند.»

افتتاح روزانه 33 مدرسه

وزیر آموزش پرورش در این گردهمایی وعده داده تا مهر ماه امسال حدود 2 هزار مدرسه در کشور افتتاح شود.با توجه به وعده حاجی‌بابایی باید منتظر بمانیم تا پایان شهریور ماه روزانه 33مدرسه در کشور افتتاح شود.

استفاده از کاتالیزور

در درس علوم از کاتالیزور برای واکنش سریع استفاده می‌‌شد و وزیر آموزش و پرورش با این روش می‌خواهد افراد دارای لیسانس تربیت بدنی را به مربی ورزش تبدیل کند. حاجی‌بابایی تصریح کرد: امسال سالی است که باید لیسانس تربیت‌بدنی سریع به معلم ورزش تبدیل شود و همچنین کسانی که دارای مدرک در رشته بهداشت و مشاوره هستند به‌طور فوری جذب آموزش و پرورش شوند. حاجی بابایی گفت: اکنون آموزش و پرورش نیازمند 60هزار معلم ورزش، 20هزار مربی بهداشت، 60هزار مشاور و قریب به 70هزار مربی پرورشی است.

ژیمناستیک؛ رشته آواره

حکایت اجباری شدن ورزش در مدارس همچنان ادامه دارد ولی رشته ژیمناستیک داستان پرغصه‌ای دارد و هنوز هم مشخص نیست این رشته در کدام پایه اجباری شده، دوم یا چهارم ابتدایی؟ کیومرث هاشمی، رئیس مرکز تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ابتدا اعلام کرد براساس مطالعات انجام شده رشته ژیمناستیک در پایه چهارم اجباری می‌شود و در اندک زمانی تغییر عقیده داد و اظهار کرد با توجه به‌نظر کارشناسان، این رشته در پایه دوم ابتدایی اجباری می‌شود.

جالب اینکه وزیر آموزش و پرورش در تازه‌ترین اظهارات در این باره اعلام کرد: اکنون برای مقطع سوم ابتدایی شنا، دوم ابتدایی طناب‌زنی ‌و چهارم ابتدایی ژیمناستیک مشخص شده است. ظاهرا هنوز تصمیم قطعی در باره اینکه ژیمناستیک در چه پایه‌ای اجباری شود گرفته نشده‌ است.

کد خبر 141176
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز