گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: وزارت آموزش‌وپرورش برای تأمین هزینه‌های مدارس دولتی پیشنهاد داد نوبت دوم مدارس دولتی اجاره داده ‌شود تا بخشی از هزینه‌های این مدارس جبران شود.

طرح

چند روز پس از آنکه وزیر آموزش‌وپرورش در جمع فرهنگیان خراسانی از درآمد‌زایی مدارس دولتی سخن گفت، دیروز در جمع روسای آموزش‌و‌پرورش کشور رسما راهکاری برای درآمدزایی مدارس دولتی ارائه کرد؛ «اجاره مدارس دولتی برای برگزاری کلاس‌های تقویتی و کنکور». حمید‌رضا حاجی‌بابایی اعلام کرد: «دبیرستان‌ها می‌توانند از اول مهر ماه امسال نوبت بعدازظهر خود را به کلاس‌های تقویتی و کنکور با 50‌درصد هزینه‌های کلاس‌های بیرون اختصاص دهند».

به گفته وی، بخشی از درآمد حاصل از این کلاس‌ها صرف پرداخت پول آب، برق و گاز مدارس می‌شود و بخش دیگر می‌تواند به مدیر و معلمان این کلاس‌ها اختصاص یابد.در دولت نهم وزیر سابق آموزش‌وپرورش طرحی را به نام «ساماندهی نیرو» با شعار «‌سبکبال‌سازی‌» در این وزارتخانه اجرا کرد و براساس آن دستور داد تا مدارس بدون کار کارشناسی یک‌نوبته شوند که نتیجه آن تراکم کلاس‌ها بود؛ البته هدف از این کار واگذاری نوبت دوم مدارس به دانشگاه پیام نور بود.

نگاه اقتصادی به اماکن فرهنگی

وزیر آموزش‌وپرورش دولت دهم با ارائه طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه دبستان‌ها، دستور داده تا مدارس یک‌نوبته شوند و البته اولویت نوبت اول(صبح) مدارس با دبستان‌هاست و یکی از اهداف پنهان این طرح اجاره‌دادن نوبت دوم مدارس دولتی برای کسب درآمد است و البته با شعار «تحول بنیادین». پیش از این وزیر آموزش‌وپرورش گفته بود که هیچ مدرسه‌ای نباید قبوض پرداخت نشده داشته باشد، اگر توان پرداخت ندارند به منطقه آموزش‌وپرورش مراجعه کنند و آنها موظف هستند قبوض را پرداخت کنند اما اکنون ظاهرا مناطق آموزش‌وپرورش نیز از تأمین منابع مالی برای پرداخت قبوض آب، برق و گاز مدارس عاجزند که مقرر شده مدارس را اجاره بدهند.

حاجی‌بابایی فروردین امسال به همشهری گفته بود که برای کمک بیشتر به مدارس دولتی در حال تعریف مدارس هستیم، زیرا هنوز تعریف خاصی از مدارس وجود ندارد تا ساماندهی فضاهای آموزشی به‌نحو مطلوبی انجام شود.هم‌اکنون اغلب مدارس دولتی برای جبران بخشی از هزینه‌های جاری خود اقدام به برگزاری کلاس‌های فوق‌برنامه و تقویتی می‌کنند که محل مناقشه مادران و پدران و اولیای مدارس است و برخی مدارس نیز طوری برنامه آموزشی را تعریف می‌کنند که بعضی کلاس‌های فوق‌برنامه در برنامه کلاسی گنجانده شود ولی هزینه آن از دانش‌آموز دریافت می‌شود.

هر چند تشکیل کلاس تقویتی و کنکور در مدارس معایبی دارد و تنها حسن این طرح تأمین بخشی از هزینه‌های جاری مدارس است و بدین ترتیب مدیران مدارس نه تنها نمی‌توانند به‌دلیل پرداخت نشدن سرانه گله‌مند باشند بلکه باید بخشی از هزینه آموزش و پرورش را نیز تأمین کنند و در‌واقع آموزش‌وپرورش همواره از مدیران مدارس طلبکار خواهد بود. با ابتکار وزیر آموزش‌وپرورش چوب حراج بر سر مدارس دولتی زده می‌شود و دقیقا مسائل آموزش‌وپرورش دولت نهم در حال تکرار است؛ با این تفاوت که حاجی بابایی در توجیه، عملکردی بهتر از علی‌احمدی دارد.

از ستاد تا صف

وزیر آموزش و پرورش که پیش‌تر از اینکه در وزارتخانه به جای مدارس تصمیم‌گیری می‌شود، انتقاد کرده بود، در جمع روسای آموزش‌وپرورش تأکید کرد: «در ستاد وزارت آموزش‌وپرورش نباید یک سر سوزن کار اجرایی وجود داشته باشد و باید فقط مرکز فکر و برنامه‌ریزی بوده و تصدیگری‌ها و اجرای کارها به استان‌ها واگذار شود».

جالب اینکه همه تصمیم‌‌ها در ستاد گرفته می‌شود و تنها برای اجرا به صف(مدارس) ابلاغ می‌شود، نمونه بارز آن یک‌نوبته شدن مدارس و انتقال دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستانی به نوبت عصر مدارس است با وجود این حاجی‌بابایی با بیان اینکه 78‌درصد جامعه از آن راضی هستند، سعی کرد مخالفان از جمله نمایندگان مجلس را مجاب به پذیرش این طرح کند.

وی در گفت‌وگو با یکی از نشریات مؤسسه همشهری همچنین مدعی شد: «من توان مدیریتم بیش از این است، من به‌دلیل اینکه ابهامی به‌وجود نیاید چند تا از موتورها را خاموش کرده‌ام؛ ‌یعنی فعالیت‌هایی که باید انجام بدهم را انجام نمی‌دهم».

هر دانش‌آموز یک میلیون تومان

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره بودجه مدارس می‌گوید: «سالانه بیش از ۱۲‌هزار میلیارد تومان، یعنی یک میلیون تومان به ازای هر دانش‌آموز به آموزش‌وپرورش بودجه تخصیص می‌یابد، اما متأسفانه این بودجه در جای خود و به‌صورت مناسب هزینه نمی‌شود».

علی عباسپور تهران‌فرد، اظهار کرد: «یکی از دلایل پایین بودن سطح کیفی آموزش در مدارس و نهادهای آموزشی، عدم‌استفاده مناسب از بودجه‌های آموزشی آموزش‌وپرورش است».

کد خبر 141396
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز