همشهری آنلاین: آژانس پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد آمار مرگ و میر پناهندگان سومالی که به اردوگاه‌ها می‌رسند 15 برابر میزان معمول است.

famine in somali

رئیس بخش بهداشت همگانی این آژانس، پل اپیگل، با اشاره به اردوگاه خاک اتیوپی که هزاران پناهنده اهل سومالی در هفته‌‌های اخیر آنجا پناه گرفته‌اند ، گفت:"وضعیت در دلواودو بسیار وخیم است.میزان مرگ و میر 15 برابر نرخ پایه و نرم است.بیشترین آمار مرگ و میر مربوط به کودکان زیر 5 سال می‌شود."

او افزود که به‌طور معمول نرخ مرگ و میر در کودکان کم سن‌تر دو برابر دیگر سنین است.

میزان مرگ و میر در ماه ژوئن به 7.4 در هر 10هزار نفر در روز رسید که خیلی بیش از رقم .0.5 رایج در کشورهای جنوب آفریقاست و شرایط اضطراری است.

بنا به گزارش فرانس‌پرس، ایالات متحده آمریکا از گروه شباب سومالی مصرانه خواست تابگذارند امدادگران و کارکنان سازمان‌های خدمات بشردوستانه کارشان را بدون مشکل و کانع انجام بدهند.این کشور همچنین گفته است این گروه تحت تاثیر القاعده مسئول اصلی در بوجود آمدن بحران گرسنگی و قحطی در این کشور است.

شباب دو سال پیش گروه‌های امدادرسان خارجی رابه جاسوسی برای غرب و تبلیغ مسیحیت متهم و از سومالی اخراج کرد.اما با توجه به بدترین بحران غذایی در شاخ آفریقا، به تازگی گفته است اجازه امدادرسانی را می‌دهد.

دستیار وزیر کشور آمریکا در امور افریقا، جانی کارسن، به خبرنگاران گفت:"فعالیت‌های الشباب به وضوح شرایط  فعلی رابدتر کرده است.ما از همه کسانی که در سومالی مرکزی-جنوبی قدرت دارند و مسئول هستند می‌خواهیم به سازمان‌ها و گروه‌های مربوط به پناهندگان اجازه فعالیت بدهند."

به‌طور معمول زمانی که نرخ مرگ و میر به 2 نفر در 10هزارنفر در روز می‌رسد قحطی اعلام می‌شود.

کد خبر 140773
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز