پنجشنبه ۱۱ تیر ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۰
۰ نفر

محمد سرابی: رئیس مجلس سومالی از کشورهای همسایه‌اش خواسته است تا به این کشور حمله کنند و با شورشیانی که در حال تصرف پایتخت هستند، بجنگند

رئیس جمهور فعلی سومالی تا دو سال قبل فرمانده یکی از همین گروه‌های شورشی بود که اکنون  متحدان سابقش به او حمله ‌می‌کنند. کشور سومالی یکی از مشهورترین نمونه‌های بی‌ثباتی در جهان است.

«ثبات» یکی از نیازهای اصلی و بنیادی تمام کشورهاست. در کشورهای بی‌ثبات، قدرت سیاسی هرچند وقت یک بار به دست فردی یا گروهی می‌افتد و آنها همه چیز را طبق نظر خود عوض می‌کنند و حکومت مرکزی بر قسمت‌هایی از کشور تسلط ندارد. ارتش و شبه‌نظامیان درگیر جنگ داخلی هستند و پلیس و دستگاه قضایی قادر به ایجاد امنیت دائمی نیستند. اقتصاد این کشورها به دلیل ناامنی و بی‌نظمی ضعیف می‌شود و بیشتر مردم فقیر از امکانات لازم محروم می‌شوند.

صحنه‌ای از خیابان های سومالی

سومالی

در مقابل، در کشورهای باثبات می‌شود حدس زد که تا چند سال آینده چه اتفاق‌هایی می‌افتد و چه دولتی قدرت را در اختیار دارد. مؤسسه‌های مالی و اقتصادی به کار خود ادامه می‌دهند و جنگ و ناامنی به ندرت و در بخش‌های کوچکی از آن کشورها رخ‌ ‌‌می‌دهد. ثبات ممکن است در هر منطقه و قاره‌ای وجود داشته باشد. کشورهای مختلف جهان را می‌توان براساس میزان ثبات سیاسی دسته‌بندی کرد. پاکستان، افغانستان، سودان، کنگو و سومالی از جمله کشورهای نسبتاً بی‌ثبات جهان هستند. سومالی، در غرب آفریقا و جنوب دریای سرخ، در منطقه‌ای به نام شاخ آفریقا، قرار دارد. این کشور از سال 1991 دچار جنگ داخلی شد و از آن زمان تاکنون دولت مرکزی  تسلطی بر بخش‌های مختلف این کشور ندارد. حتی قسمت‌هایی از موگادیشو، پایتخت این کشور، در دست مخالفان دولت است و در تمام ساحل شرقی دزدان دریایی حکومت می‌کنند.

«شریف احمد» ،رئیس جمهور سومالی، تا چند سال قبل با دو گروه شورشی متحد شده بود تا با دولت بجنگند، ولی بعد از مذاکره صلح از آن گروه‌ها جدا شد و به ریاست جمهوری رسید. الان متحدان قبلی شریف‌احمد در حال جنگ با او هستند. یکی از نمایندگان مجلس، وزیر امنیت داخلی و یک فرمانده پلیس، به فاصله چند روز ترور شدند. چند خمپاره به مجلس شلیک شده است که هیچ کدام به این ساختمان اصابت نکرده. رئیس پارلمان از کنیا، جیبوتی، اتیوپی و یمن تقاضا کرده است که برای محافظت از پایتخت سومالی ارتش‌هایشان را به موگادیشو بفرستند. اتیوپی که تا به حال چند بار به سومالی لشگرکشی کرده است، این بار اعلام کرد که دیگر وارد این کشور نخواهد شد. بی‌ثباتی در سومالی، تمام کشورهای اطرافش را تحت تأثیر قرار داده، ولی انگار این کشورها هم نمی‌توانند کاری برای سومالی انجام دهند.

کد خبر 84659

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز