سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان ملل اعلام کرد 6 نقطه دیگر در سومالی با خطر خشکسالی روبه‌روست.

femin in somali

خشکسالی در شاخ آفریقا رو به گسترش است و رئیس کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل روز دوشنبه 10 مرداد به گزارش رویترز از خشکسالی در 6 نقطه دیگر نیز خبر داد.

ولری آموس هماهنگ کننده امداد اضطراری که منصوب دبیرکل سازمان ملل است  به خبرنگاران گفت:"حدود 12.4 میلیون نفر در کنیا، اتیوپی، سومالی و جیبوتی به شدت به کمک نیاز دارند و شرایط روز‌به‌روز بدتر می‌شود."

سازمان ملل در تاریخ 29 تیرماه در دو منطقه جنوب سومالی -که 3.7 میلیون نفر گرسنه‌اند- خشکسالی اعلام کرد.همیشه تعدادی از اهالی سومالی به کنیا در شمال فرار می‌کنند. این عده تا به حال بیشتر از خشونت و درگیری فرار کرده‌اند اما به‌تازگی به دنبال غذا از سومالی می‌گریزند و به کنیا پناه می‌برند.

آموس گفت:"امروز هشدار می‌دهیم که اگر کمک‌ها به‌طور فزاینده‌ای افزایش نیابد در 5 یا 6 منطقه دیگر نیز خشکسالی رخ خواهد داد.ده‌ها هزار نفر از مردم سومالی مرده‌اند و صدها هزار نفر گرسنه و قحطی‌زده‌اند و این مسئله بر کل منطقه تاثیر خواهد داشت."

او افزوده که اتحادیه آفریقا به کمک سازمان ملل کنفرانسی برای جمع‌آوری پول برای منطقه‌های آسیب‌دیده در اثر خشکسالی، برگزار خواهد کرد.

آموس اظهار داشت:"ما در حال حاضر سریعا به 1.4 میلیارد دلار دیگر برای نجات جان انسان ‌ها نیاز مبرم داریم".

بنا به گفته او خشکسالی موردنظر براساس میزان بارندگی، تعداد افراد و کشورهای مواجه با خشکسالی و تعداد مرگ و میر، شدیدترین قحطی و خشکسالی در 60 سال اخیر  است .

سازمان ملل هنوز مطمئن نیست که خشکسالی به منطقه شاخ آفریقا، کشور اریتره ، نیز رسیده است یا خیر.

دولت اریتره در اسمیره گفته است این کشور بارندگی داشته و درحال حاضر با کمبود مواد غذایی مواجه نیست.

آموس گفت سازمان ملل از اسمیره که به خاطر حمایت از گروه الشباب در سومالی از سوی شورای امنیت سازمان ملل تحریم شده است، اطلاعات کمی دارد اما اما براساس برخی شواهد این کشور هم با خشکسالی روبه‌رو شده است.

دولت ارتیره حمایت از شبه‌نظامیان سومالی را رد می‌کند.

طبق گزارشی جدید از سازمان ملل وضعیت در منطقه‌های مشکل‌دارتر اتیوپی و کنیا ،وضعیت از شرایط اضطراری شدید تا پایان امسال به سمت شرایط بحرانی تغییر وضعیت داده و بهتر می‌شود.

کد خبر 142003
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز