دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: شاهدان عینی امروز (دوشنبه 17 تیر) گفتند افراد مسلح ناشناس رییس برنامه توسعه سازمان ملل را هنگامی که مسجد نزدیک محل سکونتش در موگادیشو – پایتخت سومالی – را ترک می‌کرد، به ضرب گلوله به قتل رساندند.

خبرگزاری آلمان از موگادیشو گزارش داد، عثمان علی احمد عصر یکشنبه در بولا هابی، جنوب موگادیشو هدف حمله قرار گرفت. وی سپس از شدت جراحات وارده در بیمارستان صلح‌بانان اتحادیه آفریقا جان باخت.

عیسی دیری، یکی از شاهدان به خبرگزاری آلمان گفت: «وقتی بعد از نماز از مسجد بیرون آمدیم، سه مرد مسلح با کلت همزمان با هم شروع به شلیک به سوی سر و بدن احمد کردند.»

یکی از همراهان احمد هم در این حمله مجروح شد.

از اول ماه مه که در یکی از حملات هوایی آمریکا عدن هاشی آیرو (Aden Hashi Ayro)، فردی که گمان می‌رفت از عاملان ارشد القاعده در سومالی باشد، کشته شد، کارکنان امدادرسان به طور فزاینده‌ای هدف حملات و آدم‌ربایی قرار گرفته‌اند.

رییس آژانس پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) در موگادیشو اخیرا ربوده شده و همچنان در بند گروگان‌گیران است.

چندین کارمند امدادرسان دیگر هم ماه‌هاست زندانی هستند و برنامه جهانی غذا هم در سال جاری میلادی شاهد کشته شدن سه تن از رانندگانش بوده است.

آیرو رهبر گروه شبه‌نظامی الشباب، شاخه نظامی اتحاد محاکم اسلامی (UIC) بود. الشباب اعلام کرده است نیروها و کارمندان خارجی را به خاطر انتقام از حمله هوایی مرگبار آمریکا هدف قرار می‌دهد.

شبه‌نظامیان از زمانی که UIC با کمک نیروهای اتیوپی در اوایل سال 2007 از قدرت خلع شد، به حملات چریکی روی آورده‌اند. دولت موقت پس از سرنگونی محمد زیاد باره (Mohamed Siad Barre) در سال 1991 قادر به حفظ ثبات در این کشور شاخ آفریقا نشده است.

اوایل ماه ژوئن توافقنامه صلحی میان اسلام‌گرایان و دولت منعقد شد، اما الشباب آن را امضا نکرد و قسم یاد کرد تا زمانی که نیروهای اتیوپی سومالی را ترک نکرده باشند، به مبارزه ادامه خواهد داد.

کد خبر 57255

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز