سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: شورشیان سومالی با موشک و خمپاره به شهر بایدوآ در جنوب سومالی حمله کردند.

خبرگزاری اتریش از نایروبی و موگادیشو گزارش داد، در این حملات که امروز (سه‌شنبه 18 تیر) به فرودگاه و کاخ ریاست جمهوری سومالی انجام گرفت، دستکم یک سرباز کشته شد.

بایدوآ مقر پارلمان دولت موقت و یکی از مهم‌ترین مراکز دولت است. تاکنون بایدوآ تنها شهر سومالی بوده که به طور کامل تحت کنترل نیروهای دولتی قرار داشته است.

گروه شبه‌نظامیان الشباب مسوولیت این حمله را بر عهده گرفت.

الشباب گروهی شورشی است که توافقنامه امضا شده ماه گذشته میلادی میان دولت موقت و مخالفان در سومالی را امضا نکرد. یکی از سخنگویان این گروه شبه‌نظامی گفت این حمله نشانه‌ای است دال بر اینکه بایدوآ دیگر برای دولت موقت و همپیمانان اتیوپیایی آن مکانی امن نیست. به گفته وی، توافقنامه آتش‌بس میان دولت و مخالفان «هیچگاه به مرحله عمل» نخواهد رسید.

حمله شورشیان در سومالی ظرف ماه‌های گذشته افزایش یافته است. بارها شبه‌نظامیان مواضع دولتی‌ها را تسخیر کرده و به شهر‌ها هجوم می‌آورند. سومالی از زمان سرنگونی محمد زیاد باره، دیکتاتور حاکم بر این کشور در سال 1991 هیچگاه دولتی با ثبات را به خود ندیده است.

نیروهای دولت موقت ابتدای سال 2007 میلادی با کمک نیروهای اتیوپی توانستند اتحاد محاکم اسلامی را از قدرت خلع کنند. از آن زمان شورشیان به جنگ‌های چریکی روی آورده‌اند.

کد خبر 57435

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز