مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: توسعه پایدار شهرها، یکی از مواردی است که نه تنها شهرداری‌ها بلکه نهادهای بین‌المللی متعدد نیز برای سامان دادن به این فرایند (توسعه پایدار)‌ تلاش فراوان می‌کنند.

محیط‌ زیست

به گزارش شهرنوشت متعلق به‌ اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری تهران یکی از مواردی که در توسعه پایدار شهرها مورد توجه قرار می‌گیرد، حفظ سلامت محیط زیست است. به همین دلیل هم مد نظر قرار دادن وضعیت محیط زیست شهری و انجام اقداماتی که موجب سلامت آن می‌‌شود، در دستور کار شهرداری‌ها و نهادهای بین‌المللی که شهرداری‌ها در رسیدن به اهداف عالی شان یاری می رسانند، قرار دارد.

آموزش شهروندان برای حفظ محیط زیست، از جمله مسائل و مواردی به شمار می آید که معمولا شهرداری‌ها بودجه‌های خاصی را برای آن تصویب می‌کنند.

در میان بسیاری از شهرها و کشورهای جهان که شهردارانشان تلاش بسیاری برای آموزش نحوه حفظ و نگهداری محیط زیست می کنند، سیستم شهرداری های اکوادور به عنوان یک الگوی موفق مطرح است.

نهاد شهرداری در اکوادور، طوری برنامه ریزی و سرمایه گذاری کرده است که در بسیاری از مناطق که به عنوان منطقه پایلوت انتخاب شده اند، کودکان از روز اول ورود به مهد کودک و دبستان یاد بگیرند چطور همه چیز را وارد چرخه استفاده مجدد (بازیافت) کنند. برنامه ریزان و استراتژیست های شهرداری های اکوادور، امیدوارند این برنامه ریزی که برنامه ریزی بلند مدت به شمار می آید، بتواند به سرعت چهره تازه ای را به زندگی شهروندان اکوادوری ببخشد.

در این سیستم حفظ محیط زیست یک شعار نیست،‌ بلکه کار روزمره و بخشی از زندگی است. کودکان در زنگ تفریح تمرین می کنند چطور به شیوه ای اصولی زباله ها را تقسیم بندی و جدا کنند. گروه هایی هم مسئول پردازش زباله ها در مرحله بعدی هستند.

بطری ها قبل از آنکه به مراکز بازیافت فرستاده شوند، برحسب رنگشان تقسیم بندی و شسته می شوند. جالب این است که در شیوه آموزشی حتی آبی که برای شستن بطری ها استفاده می شود هم دور ریخته نمی شود. این آب برای آبیاری گیاه های باغ یا باغچه ای که اغلب در کنار مدارس تعبیه شده اند، استفاده می شود. زباله های رستوران و باغ حاشیه مدارس و مهد کودک های پایلوت هم تحت نظارت دانش آموزانی که آینده خود را در این زمینه می بینند، برای تولید خاک های غنی شده، استفاده می شود.

این طرح اکوادر به عنوان طرح حمایت از محیط زیست کاندید دریافت جایزه بین المللی حفظ محیط زیست در آموزشگاه ها مطرح شده است و ممکن است به زودی به عنوان روشی بنیادی در آموزش شهروندان برای زندگی نسل آینده به کار رود.

شبیه به چنین اقدام آموزشی البته با کمی تفاوت در اجرای استرات‍‍ژی، در کشور هلند نیز اجرا می شود. در این کشور که بخش عمده ای از آن زیر سطح دریا قرار دارد، مدیریت و پرداخت زمین های تر تخصصی مهم به شمار می آید. به همین دلیل شهرداری ها با همکاری سازمان ها و نهادهای آموزشی به کودکان هلندی یاد می دهن که چگونه از محیط زیست شان مراقبت کنند.

در حال حاضر تعدادی از مدارس شمال غربی هلند، به عنوان پایلوت انتخاب شده اند تا دانش آموزانش، ‌شیوه درست و اصولی چگونگی استفاده از زمین های تر، کنار رودخانه را فرابگیرند. در این مدارس به کودکان آموزش داده می شود که همه زندگی و فرایند مدرسه رفتن در یادگرفتن ریاضیات خلاصه نمی شود. بلکه باید یاد بگیرند که چطور از طبیعتی که در آن رشد می کنند، مراقبت کنند.
یکی از اهداف این شیوه آموزش این است که این افراد بعدا نسبت به همه اشکال زندگی در محیطشان احساس مسئولیت کنند.
در گوشه ای دیگر از دنیا، در کامبوج آموزش حفظ محیط زیست با همکاری نهاد شهرداری و مرکز «آنگ کور» انجام می شود.
آنگ کور نه تنها یکی از مهمترین مراکز میراث بشر، بلکه مرکز یک پروژه ابتکاری حفظ محیط زیست هم به شمار می آید. در این مرکز مربی هایی وجود دارند کودکان را با ایده های جدید حفظ محیط زیست آشنا می کنند.
در این مرکز سالانه حدود 200 حیوان برای امداد آورده می شود. که یکی از آموزش های حفظ محیط زیست آن نیز کمک به همین حیوانات است. تعداد زیادی از این حیوانات از طریق آژانس های دولتی برای درمان به این مرکز می آیند. در صورت درمان کامل، حیوانات مجددا به محیط زیست اولیه اشان بر گردانده می شوند.

مرکز امداد حیوانات آنگ کور، که در سال 2003 با کمک باغ وحش مونیخ ایجاد شد، با مقامات محلی همکاری نزدیک دارد و کلاس ها و دوره های آموزشی وسیعی برای مردم محله های اطرافش برگزار می کند. مربیان و آموزشیاران این مرکز به روستاها می روند تا در باره محیط زیست با آنها صحبت کنند و پس از آموزش های لازم، آنها را به حفظ محیط زیست ترغیب می کنند.

از آنجایی که در کامبوج، شکار حیوانات بخشی از سنت و اعتقاد مردم است، لذا آگاه کردن کودکان در مورد این موضوع که باید چنین سنت و باوری را برای حفظ محیط زیست تغییر دهند، بسیار مهم است.

آموزگاران این مرکز هفته ای دوبار، به مدت دو ساعت به کودکان درس بیولوژی و توسعه پایدار می دهند. آنها ماهی یکبار، در فعالیت های کلوپ مرکز امداد شرکت می کنند و شیوه های تمیز کردن روستاها را به کودکان آموزش می‌دهند.

کد خبر 136094
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز