مقصود از عدالت دررویکردهای مدیریتی این است که شهرداری تهران در سال‌های اخیر با چه نوع تفکر و بینشی برای تحقق عدالت در شهر گام برداشته و اساسا آیا راهبردها و مکانیسم‌‌هایی که انتخاب کرده، سطح قابل‌قبولی از عدالت را محقق کرده است؟

شهر تهران

مدیران شهری می‌توانند با تشخیص گروه‌های هدف، شناخت نیازهای اقشار پایین جامعه و چگونگی پاسخگویی به این نیازها، رویکردهای مناسب و کارآمدی را انتخاب کنند و از این طریق تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند.

محله‌محوری؛ نمود عینی عدالت‌محوری

یکی از رویکردهای شهرداری‌تهران برای مدیریت مؤثرتر و کارآمدتر تأکید بر محله‌محوری و تدوین برنامه‌ها در چارچوب محله‌هاست. گسترش بی‌رویه و خارج از چارچوب استانداردهای شهری، شهرسازی و معماری در کلانشهر تهران، چاره‌ای جز توجه به محله‌محوری به‌عنوان مکملی در جهت ارتقای سطح کیفیت زندگی شهروندان و عدالت‌محوری برای برنامه‌ریزان شهر تهران باقی نگذاشته است. توسعه محله‌ای، رویکرد محله‌محوری و مدیریت‌شهری محله‌ای یکی از موضوعاتی است که به تناوب از سوی مجموعه شهرداری تهران مورد تأکید بوده است. این رویکرد که در چارچوب ناحیه محوری و واگذاری امور به سطوح محلی صورت گرفته اقدام به تقسیم تهران به 380 محله کرده و به فراخور نیازها، زمینه واگذاری اختیارات بیشتر در زمینه‌های عمرانی، فرهنگی، خدماتی و اجتماعی به محلات فراهم شده‌است. این واقعیت برای همگان ثابت شده است که برنامه‌ریزی در سطوح پایین از اثربخشی، کارآمدی و کارایی بیشتر برخوردار بوده و چنانچه یک برنامه از اثرگذاری بیشتری روی گروه هدف که همان طبقات پایین جامعه و ساکنان جنوب شهر هستند برخوردار باشد، عدالت اجتماعی تحقق‌پذیرتر خواهد شد.

کاهش شکاف شمال- جنوب

در سال‌های اخیر به کرات در مورد رویکرد کاهش شکاف شمال و جنوب شهر صحبت شده و به نوعی تمامی مدیران شهری در تمامی سطوح این راهبرد را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند. تأکید بیش از حد بر این رویکرد در جهت شناخت ابعاد بیشتری از این مفهوم و تلاش و مداومت مدیران شهری برای تحقق آن است. این رویکرد کار و تلاش مدیران شهری را جهت‌دهی کرده و این نکته را به مدیران گوشزد می‌کند که در تعریف و اجرای یک پروژه به این مهم توجه شود.

نهاد شورایاری‌ها

شورایاری‌ها نهاد دیگری است که طبق خواسته و نیاز شهروندان در سطوح محلی پاگرفته و مدیران شهری جهت آشنایی با مسائل و تنگناهای زندگی ساکنان جنوب شهر به این نهاد نوپا اطمینان کرده و بسیاری از پروژه‌های خود در محله‌ها همچون زیباسازی، بافت‌های فرسوده، اولویت‌بندی پروژه‌ها و اجرای مختلف آنها را با مشارکت آنان به انجام می‌رساند. توجه به این نهاد مردمی از آن روست که برنامه‌ریزی در این سطح برمبنای نیازها و خواسته‌های شهروندان صورت گرفته و از جنبه‌ای واقعی‌تر و عدالت‌محورتر انجام می‌پذیرد.

تکریم و حفظ شأن و منزلت شهروندی

همواره حفظ حرمت و‌ شأن شهروندان برای مدیران شهری از اهمیت بالایی برخوردار بوده و شهرداری ارائه خدمات بدون تکریم شهروندان را شایسته شهروندان تهرانی نمی‌داند. شهرداری در سال‌های اخیر درزمینه ارائه خدمات متنوع شهری، خدمات حمل‌ونقلی همچون استفاده از اتوبوس‌های دوکابین خارجی با پیشرفته‌ترین امکانات، اجرای پروژه‌های مختلف از طریق شهروندان و سهیم کردن شهروندان در اجرای پروژه‌ها گام‌هایی را برای تکریم و حفظ منزلت شهروندان برداشته ‌است.

عدالت رویه‌ای در مجموعه شهرداری

توقع این است که مدیران شهری همزمان با انجام اقدامات مختلف در چارچوب رویکرد عدالت‌محوری به انجام تغییرات در رویه‌ها و ساختار سازمانی مبادرت ورزند.

کد خبر 142927

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز