سه‌شنبه ۹ آذر ۱۳۸۹ - ۰۷:۳۶
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: شیخ عباس قمی معروف به محدث قمی صاحب مفاتیح‌الجنان از محدثان شیعی پر کار قرن چهارم هجری است.

شیخ عباس قمی

او در سال۱۲۹۴ ق در قم متولد شد، در سن 22 سالگی به نجف رفت و 6سال آنجا ماند. محدث قمی یک‌سال پیش از آغاز مشروطیت و در دوره امین‌السلطان، صدر اعظم مظفر‌الدین‌شاه - که از فاسدترین رجال دولت قاجار به شمار می‌آمد - به وطن بازگشت. در این دوران افکار سیاسی غرب در ایران رسوخ کرده بود و گروهی نیز به دلیل خودباختگی در برابر تمدن غربی، فرهنگ اصیل اسلامی را از یاد برده بودند. از این رو، وی خود را موظف می‌دید که برای دفاع از اسلام بر تلاش علمی خویش بیفزاید. طی همین سال‌ها سخنرانی‌های جذاب و عالمانه ایشان و نیز کلاس‌های درس اخلاق وی پذیرای توده انبوه مردم و علما و مجتهدان بزرگ بود. وی سرانجام در 22‌ذیحجه سال1359 ق رحلت کرد و در جوار مرقد مطهر حضرت‌علی (ع) به خاک سپرده شد.

تولد مارک تواین

مارک تواین نام قلمی ساموئل لنگهورن کلمنس، نویسنده آمریکایی بود. او در ۳۰‌نوامبر‌۱۸۳۵میلادی در مرز میسوری در روستای فلوریدا به دنیا آمد. پدرش قاضی بخش و تاجری کوچک و اصالتا اهل ویرجینیا بود. در ۱۲‌سالگی پدرش فوت کرد. او مجبور شد در چاپخانه‌های محلی پادویی کند و بعد در روزنامه‌ای که برادرش اوریون دایر کرده بود، ابتدا حروفچین و سپس چاپچی شد. در این روزنامه مقالات طنزآمیز می‌نوشت و با امضای عجیب و ‌غریب چاپ می‌کرد. در سال۱۸۶۶میلادی با آلتا کالیفرنیا، برجسته‌ترین روزنامه غرب قراردادی به این مضمون امضا کرد: خبرنگار سیار بدون محدودیت مکان و زمان و سمت که دور کره‌زمین می‌گردد و ضمن سفر گزارش می‌نویسد.او ۱۵‌سال آخر عمرش را با نوشتن کتاب‌های جدی و چند کتاب طنز گذراند. کلمنس نام مارک تواین را از ناخدای یک کشتی که با این نام در مجلات می‌نوشت به‌عنوان ادای دین گرفت و در تمام کارهای طنزش از این اسم استفاده کرد.

تصویب تأسیس بانک ملی توسط مجلس شورای ملی

پس از استقرار مشروطیت، موضوع وام‏گیری ایران از روسیه و انگلیس باعث برانگیخته شدن احساسات عمومی و مخالفت قاطع نمایندگان مجلس اول با آن شد. از این‌رو طرح پیشنهاد تأسیس یک بانک ایرانی با سرمایه ایرانیان عنوان شد. نمایندگان مجلس، تأسیس بانک را از دولت خواستار شدند تا به این وسیله به دولت وام دهد. سپس طی چند جلسه بحث و بررسی درباره آن، تأسیس بانک ملی برای بی‏نیاز شدن از دریافت وام خارجی در نهم آذر1285 از تصویب نمایندگان گذشت. تأسیس بانک ملی با مخالفت‏های بیگانگان مواجه شد و تغییر ناگهانی وضع سیاسی ایران و تقسیم ایران بین دولت‏های روس و انگلیس، همه این تلاش‌ها را ناکام گذاشت و تأسیس بانک ملی به کلی فراموش شد. در نهایت، 22 سال بعد، در هفدهم شهریور 1307 شمسی بانک ملی رسما تاسیس و افتتاح شد.

تولد چرچیل

وینستون لئونارد اسپنسر چرچیل، در ۳۰‌نوامبر ۱۸۷۴میلادی در «بلنهایم پالاس» در خانواده معروف اسپنسر به دنیا آمد. در سال‌۱۸۹۳میلادی به ارتش بریتانیا پیوست، در سال‌۱۸۹۹میلادی ارتش را به قصد انجام فعالیت‌های سیاسی ترک کرد ولی قبل از آن به‌عنوان روزنامه‌نگار به آفریقای‌جنوبی رفت که در آنجا به عنوان اسیر جنگی دستگیر و زندانی شد اما توانست از آنجا فرار کند. بسیاری از مورخین او را بزرگ‌ترین جنایتکار تاریخ بشر می‌نامند، که از آن جمله می‌توان به نسل‌کشی ۶‌تا‌۷‌میلیون هندی (هندو، مسلمان‌ و...) در بین سال‌های ۱۹۴۳‌تا‌۱۹۴۵میلادی اشاره کرد. او هیچگاه به خاطر این جنایات از مردم هند عذرخواهی نکرد و می‌گفت تاریخ را قوم پیروز می‌نویسد. او در صبح یکشنبه ۲۴ ژانویه ۱۹۶۵میلادی در اثر سکته مغزی در سن ۹۰‌سالگی درگذشت.

کد خبر 121858

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز