سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۹ - ۰۵:۲۸
۰ نفر

در تاریخ 24 آبان 1332اعلام شد که نیکسون به ایران می‏آید. در مقابل، دانشجویان تصمیم گرفتند هنگام ورود نیکسون، نفرت و انزجار خود را به دستگاه کودتا نشان دهند.

نیکسون

دو روز قبل از آن واقعه، زاهدی تجدید رابطه با انگلستان را رسما اعلام کرد . از همان روز تظاهراتی در گوشه و کنار به وقوع پیوست . صبح 16آذر، دانشجویان متوجه اوضاع غیرعادی اطراف دانشگاه شده، وقوع حادثه‏ای را پیش‌بینی می‏کردند. فضا به‌شدت آبستن حوادث و درگیری بود. در این میان 3دانشجو به شهادت رسیدند. این روز به‌عنوان روز مقاومت و ایستادگی دانشجویان در برابر استعمار غرب در دفتر تاریخ این سرزمین ثبت و به نام« روز دانشجو» نامیده شده است.

بمباران پایگاه نظامی آمریکا توسط هواپیماهای ژاپن

در حالی که جنگ جهانی دوم در اروپا به‌شدت ادامه داشت، در روز 7دسامبر 1941میلادی، 360 فروند هواپیمای ژاپنی، پایگاه نظامی آمریکا را در بندر پِرْلْ هارْبر واقع در اقیانوس آرام بمباران کردند. این عملیات زمانی انجام شد که ژاپنی‏ها مشغول مذاکره با آمریکایی‏ها در مورد مسائل شرق آسیا بودند. همزمان با این عملیات که در آن، بسیاری از 86 کشتی آمریکایی منهدم شد، حمله وسیع قوای ژاپن به کشورهای جنوب شرقی آسیا آغاز شد و این سرزمین‌ها به اشغال نیروهای ژاپن درآمد. فردای آن روز آمریکا به ژاپن اعلان جنگ داد و جنگ جهانی دوم به شرق آسیا نیز گسترش یافت.

ترور عبدالوهاب کیالی توسط صهیونیست‌‌ها

7دسامبرسال1981میلادی «عبدالوهاب کیالی» از رؤسای کنگره جبهه آزادی‌بخش عرب و از مبارزان آزادی فلسطین دربیروت به‌دست صهیونیست‌ها ترور شد. او از دوران تحصیل با توجه به مشکلات و مسائل فلسطین با سیاست آشنا شد و از این‌رو رساله دکترای خود را در دانشگاه لندن درباره فلسطین و مقاومت عرب‌ها در برابر استعمار و صهیونیسم در قرن20 نوشت. کیالی در مسیر مبارزات خود نخستین مجله فلسطینی به نام «فلسطین آزاد» را منتشرکرد. همچنین تاریخ نوین فلسطین و جنبش مقاومت فلسطین از آثار عبدالوهاب کیالی به‌شمار می‌رود.

درگذشت «جواد معروفی»

جواد معروفی، موسیقی‌دان معاصر در سال 1291 خورشیدی در تهران به دنیا آمد. وی یکی از معروف‏ترین و بهترین شاگردان درویش‌خان و علینقی وزیری و از موسیقی‌دانان زمان خود بود. او از 14سالگی به مدرسه موسیقی رفت و پس از فراگیری نواختن تار و ویولن به پیانو روی آورد و تحولی در شیوه نواختن پیانو در ایران به‌وجود آورد. معروفی از سال1319، همزمان با گشایش رادیو به این مؤسسه پیوست و سال‌ها تک‏نواز پیانو بود. جواد معروفی سال‌ها عضو شورای‌عالی موسیقی رادیو بود. وی سرانجام در 78 سالگی در تهران درگذشت.

نبرد مسلمانان با رومیان

نبرد مسلمانان و رومیان که در منطقه «مرج صفر» در حوالى دمشق مرکز شام واقع شد ، بنا بر روایت «فتوح البلدان» در اول محرم سال 14 هجرى قمرى آغاز شد. این نبرد که از بزرگترین درگیرى‌هاى مسلمانان و مسیحیان بود، پیش از فتح دمشق و 20روز پس از نبرد معروف «اجنادین» به وقوع پیوست . تلفات و خسارت‌هاى دشمن به مراتب از مسلمانان بیشتر و زیادتر بود؛ به همین جهت رومیان، ناچار به هزیمت شده و با خوارى تمام به سوى دمشق و بیت‌المقدس عقب‌نشینى کرده و مسلمانان را به پیشروى و فتوحات بزرگ‌تر امیدوار کردند.

آغاز نقل مکان پیامبر (ص) و طایفه بنی‌هاشم به شعب ابی طالب

سران قریش در دارالندوه (مجلس اعیان و اشراف قریش) پیمان نامه‌ای نوشته و در داخل کعبه آویزان کردند و سوگند یاد کردند که قوم عرب تا آخرین نفس به آن پایبند باشد. سران قریش با انعقاد این پیمان‌نامه، مسلمانان و حامیان آنان را در فشار قرار دادند و آنان را به‌شدت منزوی کردند. حضرت ابوطالب، پس از آگاهی از پیمان‌نامه مشرکان‌، ماندن در مکه را به مصلحت ندانستند و به ناچار در تاریخ اول محرم سال هفتم بعثت از مکه به سوی شعب که بعدها به شعب ابی‌طالب معروف شد، نقل مکان کردند.

کد خبر 122420

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز