نوشیروان کیهانی زاده: اولین قانون جامع مالیات بردرآمد ایران، در 29آبان 1312ش به تصویب رسید.

 در این قانون به طور کلی اصول مالیات‌های امروزی رعایت شده و مشمولین مالیات طبق قانون مذکور به 5‌طبقه تقسیم می‌شدند و مالیات هر طبقه برابر نرخ جداگانه و متفاوتی وصول می‌شد. درحقیقت این قانون مجموعه‌ای از مالیات‌های جداگانه برای هریک از چندین نوع درآمد بود.

کشف آثار حجاری در همدان

آثار حجاری شده اقوام گذشته با قدمت 5000ساله در 29آبان1368ش در حومه همدان کشف شد. به دنبال کشف این آثار، گروه تحقیق در پی کاوش و جمع‌آ‌وری انواع کانی‌ها به نمونه‌هایی از حجاری روی سنگ برخورد کردند که در نوع خود بی‌نظیر و برای اولین‌بار در ایران کشف شده بود.

قتل واعظ‌شهیر «سیدجمال‌الدین واعظ اصفهانی»

سیدجمال‌الدین واعظ همدانی معروف به سید‌جمال‌اصفهانی از رجال مشروطه درحدود سال 1242ش در همدان به دنیا آمد. در 20سالگی برای تحصیل رهسپار اصفهان شد ولی پس از مدتی که در خود علاقه به منبر و وعظ یافت در این مسیر گام نهاد و به سرعت ترقی کرد. وی در جریان نهضت مشروطه از اطرافیان سید‌عبدالله بهبهانی و سید‌محمد‌طباطبایی به شمار می‌رفت و در انتقاد از دستگاه جور و ستم‌ورزی‌های حاکمان، سخن می‌راند؛ به این دلیل محمد‌علی‌شاه دستور بازداشت او را صادر کرد. وی پس از به‌توپ بسته شدن مجلس، قصد عزیمت به عتبات عالیات را داشت که در راه، شناسایی و دستگیر شد و پس از چندماه زندان رفتن، در بیست‌و نهم آبان 1287ش در 45سالگی در زندان بروجرد به‌قتل رسید.

آغاز سلطنت «اردوان پنجم» آخرین پادشاه سلسله اشکانیان

پس از مرگ بلاش چهارم، 2پسر او به نام‌های بلاش پنجم و اردوان پنجم مدعی سلطنت شدند تا اینکه اردوان پنجم در 20نوامبر 216م با عنوان اشک بیست‌و نهم بر تخت سلطنت تکیه زد. در این زمان امپراتور روم برای تسخیر ایران به فکر حیله‌ای افتاد و با ارسال هدایای بسیار، دخترشاه را خواستگاری کرد. امپراتور برای بردن همسرش به همراه سپاهی گران عازم ایران شد، اما همین که اردوان برای استقبال به اردوی او رفت، رومیان مسلحی که در کمین بودند به اشاره امپراتور به ایرانیان حمله کرده و آنان را تارومار کردند. از آن پس رومیان جنایات بی‌شماری در ایران مرتکب شدند، با این حال، اردوان پنجم از مهلکه جان سالم به در برد و امپراتور به دست اطرافیانش به قتل رسید. اردوان پس از وارد آوردن شکستی سخت بر رومیان، مبلغ گزافی به عنوان غرامت از آنان دریافت کرد.

آغاز محاکمه رهبران جنایتکار جنگ‌جهانی دوم در دادگاه «نورنبرگ»

با پایان جنگ جهانی دوم، بزرگ‌ترین محاکمه جنایتکاران جنگی از روز بیستم نوامبر سال 1945م در شهر نورنبرگ آلمان آغاز شد. قضات از مقامات عالی‌رتبه قضایی آمریکا، انگلیس، شوروی و فرانسه تعیین شدند. رسیدگی به جرائم 22 نفر از رهبران آلمان هیتلری که بیشتر آنها به جنایت علیه بشریت و مشارکت در توطئه ضد صلح و جنایات جنگی متهم شده بودند، بیش از 10ماه به طول انجامید. دادگاه سرانجام در روز اول اکتبر سال 1946م، 12نفر از آنان را به اعدام و 7نفر دیگر را به حبس ابد محکوم کرد و 3نفر باقیمانده را که در اواخر حکومت هیتلر، مصدر کاری نبودند، تبرئه کرد.

کد خبر 121086

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز