نوشیروان کیهانی زاده: عبدالحسین فرمانفرما، برادرزاده محمدشاه قاجار و پسرعموی ناصرالدین شاه حدود سال1232ش در تهران به دنیا آمد و پس از پایان دروس دارالفنون به خدمت نظام درآمد.

در سفر ناصرالدین شاه به اروپا، ریاست گارد حفاظت از شاه را برعهده گرفت. هنگام کودتای اسفند1299، در زمره رجالی بود که به بند و زنجیر گرفتار آمد و در دوران حکومت سه‌ ماهه سیدضیاءالدین طباطبایی، در زندان به سر برد. به عنوان رجل سیاسی، 40سال در این عرصه فعال بود. فرمانفرما جمعا 10بار استاندار و حاکم ولایت‌های گوناگون، 9 بار وزیر و 2 بار رئیس دولت شد. وی مردی مستبد بود، در کارها، بیشتر حیله را به کار می‌بست و در هنگام ضرورت، چاپلوسی می‌کرد. در سیاست خارجی معتقد به همکاری با انگلیسی‌‌ها بود و مطامع آنان را دنبال می‌کرد. دارای املاک وسیعی در تهران و شهرستان‌ها بود. سرانجام در سی‌ام آبان1318ش در 86سالگی درگذشت و در شهر ری مدفون شد.

فرمان برلین

فرمان تاریخی معروف به «فرمان برلین»‌از طرف ناپلئون بناپارت، امپراتور فرانسه در 21نوامبر 1806میلادی صادر شد. به موجب این فرمان همه کشورهای اروپایی تحت نفوذ فرانسه از هرگونه تجارت با انگلستان منع شدند. این اقدام ناپلئون، واکنشی در مقابل محاصره دریایی بود که از ماه می همان سال انگلستان علیه فرانسه آغاز کرده بود.

اولین پرواز با بالن

برای نخستین بار در تاریخ تلاش بشر برای پرواز، یک بالن در 21نوامبر 1783میلادی به آسمان فرستاده شد. با این بالن 2نفر ازجمله یک فیزیکدان فرانسوی به نام «دوروزیه» به آسمان پرواز کردند. دوروزیه از دوران تحصیل در اندیشه ایجاد وسیله‌ای برای صعود به آسمان بود و سرانجام زمانی که برادران «مونگو لفیه» اولین بالن را ساختند او نیز با ساخت بالنی پرواز کرد و راه فضا را گشود. گفتنی است این فیزیکدان در جریان یک پرواز تحقیقاتی بر فراز دریای «مانش» سقوط کرد و ناپدید شد.

تولد «فرانسوا ولتر» شاعر، نویسنده و فیلسوف شهیر فرانسوی

فرانسوا ماری آروئه معروف به ولتر، ادیب و فیلسوف معروف فرانسوی، در 21نوامبر 1694میلادی در پاریس به دنیا آمد. وی ذوق ادبی خود را در سرودن هجویاتی علیه برخی مقامات حکومت به کار گرفت و به همین علت به زندان افتاد. پس از 11ماه، با تلاش دوستانش آزاد شد ولی کار خود را تکرار کرد و در نتیجه برای بار دوم به زندان افتاد. اما آزادی وی از زندان باعث تبعید او شد و راهی انگلستان شد. او سالیانی در انگلستان اقامت گزید و به انتشار آثار خود پرداخت. وی جز به قدرت الهی به چیزی عقیده نداشت و مذهب کاتولیک را سدی برای تجلی روح بشر می‌پنداشت. ولتر بسیارپرکار بود چنانکه در 83سالگی هنوز از نظر فکری فعال مانده بود. ولتر از 20سالگی به شهرت رسید. او در 30می 1778میلادی به علت خستگی و کار زیاد در 84سالگی درگذشت. عقیده داشت بهترین کشور، کشوری است که در آن فقط قانون حکومت کند.

کد خبر 121107

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز