شهید کشوری در تیرماه 1332 در خانواده‌ای متوسط به دنیا آمد. دوران تحصیلش را به خاطر استعداد فوق‌العاده‌ای که داشت، به‌عنوان شاگردی ممتاز به پایان رساند.

شهید احمد کشوری

 یک‌بار در رشته طراحی در ایران مقام اول را به دست آورد. در رشته کشتی نیز درخششی فراوان داشت. احمد در سال 1351 وارد هوانیروز شد. شهید کشوری پیش از انقلاب و بعد از آن، جان بر کف و دلیر برای اعتلای اسلام ایستاد و مقاومت کرد. در اکثر تظاهرات‌ها شرکت کرد و بسیاری از شب‌ها را بدون آنکه لحظه‌ای به خواب برود، با چاپ اعلامیه‌های امام(ره) به صبح رساند. بالاخره در روز پانزدهم آذرماه 1359 در حالی که هلیکوپترش در اثر اصابت راکت‌های 2میگ به‌شدت در آتش می‌سوخت آن را تا مواضع خودی رساند و آنگاه در خاک وطن سقوط کرد و شربت شیرین شهادت را مردانه نوشید و پیکر پاکش در
بهشت زهرا(س) به آرامشی ابدی دست یافت.

تخریب مسجد بابری

مسجد بابری در سال 1527میلادی به دستور ظهیرالدین محمد بابر، سر سلسله گورکانیان هند احداث شد. هندوها مدعی شدند که مکان مسجد بابری محل تولد الهه رام بوده و شاه بابر با تخریب معبد، مسجد بابری را تأسیس کرده است؛ باوجود شواهد تاریخی فراوان که نشان می‌دهد مسجد بابری در زمینی بکر احداث شده و تا چند قرن بدون کوچک‌ترین مسئله‌ای مسلمانان در آن نماز اقامه می‌کردند و بر این موضوع حتی هندو‌های روشنفکر و دانشگاهی تأکید دارند. سرانجام پس از خونریزی‌های فراوان، 2سال بعد در 6 دسامبر سال 1992 میلادی مسجد بابری توسط هندوهای افراطی تخریب شد.

آغاز سلطنت ملکه الیزابت، دختر پترکبیر، امپراتور روسیه

الیزابت پترونا، دختر پترکبیر، امپراتور روسیه در 17 نوامبر سال 1709میلادی متولد شد و در 6دسامبر 1741میلادی در 32سالگی به تخت سلطنت نشست. نخستین اقدام وی تبعید مدعیان سلطنت بود. وی شخصیتی دوگانه داشت؛ از یک طرف فردی اهل مطالعه و مشوق علم، دانش و هنر بود و بر همین اساس دانشگاه مسکو و فرهنگستان هنرهای زیبای سن‏پِتِرزبورگ را بنا نهاد و از سوی دیگر حاکمی ظالم و مستبد به شمار می‏رفت و در عین حال خود و درباریانش غرق در فساد بودند. وی اصولاً برای حکومت تربیت نشده بود و حتی آمادگی پذیرش آن را نداشت، اما حرارت هواخواهانش به او برای حل مشکلات توان بسیاری می‏داد. دورانِ حکومت او بیش از 20سال به طول انجامید. الیزابت پترونا سرانجام در 5 ژانویه 1762میلادی در سن 53سالگی درگذشت.

مرگ اتوفون گریک، فیزیک‏دان آلمانی

اتوفون دوگریک فیزیک‏دان برجسته و مخترع آلمانی در پانزدهم می 1602میلادی در منطقه ماگدبورگ آلمان متولد شد. وی فرزند یک قفل‏ساز بود و خود نیز به امور صنعتی علاقه داشت. گریک در 22 ژوئن 1650میلادی موفق به اختراع ماشین تخلیه هوا شد. از این وسیله در صنایع سنگین وصنایع برق استفاده فراوانی به عمل می‏آید و در زمان اختراع، تحول بی‏سابقه‏ای در علم و صنعت آن روزگار ایجاد کرد. وی در سال 1660میلادی ماشینی اختراع کرد که به تولید برق از طریق اصطکاک اختصاص داشت. او سرانجام پس از 84 سال زندگی در 6 دسامبر 1686میلادی درگذشت.

کد خبر 122313

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز